Hej!

Vi ska lägga nytt furugolv i hela vår lägenhet och funderar på vilken behandling som passar bäst. Vi vill gärna ha ett ljusare golv som samtidigt är relativt slittåligt. Just nu lutar vi åt vitolja, men vi är osäkra på hur det åldras över tid och hur det ser ut när trät gulnar.

Vi överväger även:
-Vitlut & olja
-Vitlut & såpa
-Vitsåpa

Våra främsta funderingar kring dessa metoder är:
-Blir golvet för grått av vitlut?
-Kan lut skada träet?
-Är såpa för underhållskrävande i längden?

Vi har sökt information i forumet och läst många inlägg här och fått bra idéer, men vi hittar sällan bilder på hur golven ser ut efter ett eller flera år – oftast är bilderna tagna direkt efter behandlingen.

Om du har behandlat ditt furugolv med någon av dessa metoder, vore vi jättetacksamma om du vill dela en bild på hur det ser ut idag och berätta om din upplevelse. Skulle du välja samma behandling igen?

Tack på förhand!

Hur gör ni i köket? Jag har linoljevax i köket och rekommenderar det INTE. Det blir på tok för lätt fläckar på det, och vaxet nöts snabbt bort där man går mycket, t.ex vid köksbänkarna.

Lut skadar ALLTID träet, det är en basisk lösning som fräter sönder fibrerna högst upp. Hur mycket beror på styrkan i lösningen och exponeringstiden. Bara lut för sig själv gör träet grått. "Vitlut" vad jag vet är lut med vitt pigment i. Dessa är till för att träet ska likna gamla såpskurade grangolv, som av såpan och träets egenskaper fick en vacker, varm silvergrå färg med åren (obs flera år dock). Furu uppför sig inte riktigt likadant, bl.a för att det gärna blir "randigt" med åren, men här beror allt på kvalitet i det inköpta golvet.

Jag har ingen erfarenhet av dylik golvolja. Jag hade rekommenderat något slitstarkt och lättavtorkat i köket (ev någon lack där istället) och kanske någon hård, lite pigmenterad olja i resten.

Utseendet hos ett såpaskurat golv får man bara genom att faktiskt såpaskura det och då bara om det i grunden är helt obehandlat. Det tar lång tid och hundratals såpaskurningar för att komma dit, det kommer från en tid då kvinnorna skurade golven med borste i princip varje vecka. Man kan fuska sig till liknande med lite pigmentering men då med risk att pigmentet slits ut mer där man går mycket. Med både olja och såpa kommer golvet påverkas mycket av hur mycket solljus det får, så man får räkna med en ljus fyrkant när man efter något år bestämmer sig för att man vill ha soffan på andra sidan, eller lämnar mattan under soffbordet när man städar...

• Gilla
CristinaS
  • Laddar…
Vi lutade och hårdvaxoljade vårt furugolv i köket för ca tio år sedan. Osmo vitpigmenterad. Jättesnyggt i början. Men efter ca fem år började man se hur det vita ytskiktet slitits ut. Till slut kunde man se trärena gångstråk där vi rörde oss mest (perfekt för att visualisera hur bra man lyckats med kökstriangeln).

Vid diskmaskinen var det extra tydligt. Runt den öppna diskmaskinsluckan hade det skapats en trären fyrkantig gloria på golvet efter slabbandet med disken genom åren.

I år slipade vi om golvet och efter att ha köpt säljarens argumentation med hull och hår har vi nu lagt på Rubio Monocoat 2C olja med lite vitt i. Visserligen också en hårdvaxolja men ska tränga ner mer i träet än en "vanlig" hårdvaxolja. Och alltså vara mer slittålig. Den ska också vara lättare att underhålla och lappa och laga om det blir slitet fläckvis... enligt säljaren alltså.
Påminn mig om fem år så kan jag berätta hur det klarat sig på riktigt.

Bilden visar hur golvet såg ut precis innan det slipades om. Den övergödda katten visar delar av golvet som inte slitits så mycket. Den röda cirkeln visar hur golvet slitits kring diskmaskinen.
Slitet furugolv i köket med tydliga slitmärken, särskilt vid diskmaskinen markerat med röd cirkel, samt en katt liggandes på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CristinaS
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur gör ni i köket? Jag har linoljevax i köket och rekommenderar det INTE. Det blir på tok för lätt fläckar på det, och vaxet nöts snabbt bort där man går mycket, t.ex vid köksbänkarna.

Lut skadar ALLTID träet, det är en basisk lösning som fräter sönder fibrerna högst upp. Hur mycket beror på styrkan i lösningen och exponeringstiden. Bara lut för sig själv gör träet grått. "Vitlut" vad jag vet är lut med vitt pigment i. Dessa är till för att träet ska likna gamla såpskurade grangolv, som av såpan och träets egenskaper fick en vacker, varm silvergrå färg med åren (obs flera år dock). Furu uppför sig inte riktigt likadant, bl.a för att det gärna blir "randigt" med åren, men här beror allt på kvalitet i det inköpta golvet.

Jag har ingen erfarenhet av dylik golvolja. Jag hade rekommenderat något slitstarkt och lättavtorkat i köket (ev någon lack där istället) och kanske någon hård, lite pigmenterad olja i resten.

Utseendet hos ett såpaskurat golv får man bara genom att faktiskt såpaskura det och då bara om det i grunden är helt obehandlat. Det tar lång tid och hundratals såpaskurningar för att komma dit, det kommer från en tid då kvinnorna skurade golven med borste i princip varje vecka. Man kan fuska sig till liknande med lite pigmentering men då med risk att pigmentet slits ut mer där man går mycket. Med både olja och såpa kommer golvet påverkas mycket av hur mycket solljus det får, så man får räkna med en ljus fyrkant när man efter något år bestämmer sig för att man vill ha soffan på andra sidan, eller lämnar mattan under soffbordet när man städar...
Hej!
Stort tack för att du tog dig tid att svara!
Då det inte är en så stor lägenhet tänkte vi använda samma behandling i hela lägenheten för att det ska bli enhetligt. Blev det fläckar även på vaxet eller bara där det hade nötts bort?

Haha ja, jag insåg att det var en dum formulering då hela tanken är att den ska påverka trät. Jag funderade mest på vilka konsekvenser det har lett till för folk. Om det har påverkat hållbarheten av golvet märkbart eller dylikt.

Det är ju definitivt "skurgolvs-looken" vi vill åt, men det är oklart om vi vågar satsa på det. Vi är oroliga för hur känsligt golvet är i början då vi har en katt och är väldigt klumpiga personer som spiller mycket. Tyvärr är vi också envisa och vill inte lacka golvet, vilket troligtvis hade varit den bästa lösningen.

Ja, det blir troligen en vitpigmenterad olja.

B bjoma skrev:
Vi lutade och hårdvaxoljade vårt furugolv i köket för ca tio år sedan. Osmo vitpigmenterad. Jättesnyggt i början. Men efter ca fem år började man se hur det vita ytskiktet slitits ut. Till slut kunde man se trärena gångstråk där vi rörde oss mest (perfekt för att visualisera hur bra man lyckats med kökstriangeln).

Vid diskmaskinen var det extra tydligt. Runt den öppna diskmaskinsluckan hade det skapats en trären fyrkantig gloria på golvet efter slabbandet med disken genom åren.

I år slipade vi om golvet och efter att ha köpt säljarens argumentation med hull och hår har vi nu lagt på Rubio Monocoat 2C olja med lite vitt i. Visserligen också en hårdvaxolja men ska tränga ner mer i träet än en "vanlig" hårdvaxolja. Och alltså vara mer slittålig. Den ska också vara lättare att underhålla och lappa och laga om det blir slitet fläckvis... enligt säljaren alltså.
Påminn mig om fem år så kan jag berätta hur det klarat sig på riktigt.

Bilden visar hur golvet såg ut precis innan det slipades om. Den övergödda katten visar delar av golvet som inte slitits så mycket. Den röda cirkeln visar hur golvet slitits kring diskmaskinen.
[bild]
Hej!
Tack för ditt svar!
Var ni nöjda med lutningen?
Ja, jag antar att tillslut måste pigmenten slitas bort, precis som annan färg. Är bilden tagen nydligen? I så fall ser det ändå rätt bra ut för att vara 10 år. Jag antar redan att om man ska ha något vitpigmenterat så är livslängden på det betydligt kortare är t.ex. lack. Och minus slitaget ser det ut som stilen vi är ute efter.

Jag ska kolla upp hårdvaxoljan så ni rekommenderades. Har du en bild på hur det ser ut nu som du kan tänkt dig att dela?

C CristinaS skrev:
Hej!
Stort tack för att du tog dig tid att svara!
Då det inte är en så stor lägenhet tänkte vi använda samma behandling i hela lägenheten för att det ska bli enhetligt. Blev det fläckar även på vaxet eller bara där det hade nötts bort?

Haha ja, jag insåg att det var en dum formulering då hela tanken är att den ska påverka trät. Jag funderade mest på vilka konsekvenser det har lett till för folk. Om det har påverkat hållbarheten av golvet märkbart eller dylikt.

Det är ju definitivt "skurgolvs-looken" vi vill åt, men det är oklart om vi vågar satsa på det. Vi är oroliga för hur känsligt golvet är i början då vi har en katt och är väldigt klumpiga personer som spiller mycket. Tyvärr är vi också envisa och vill inte lacka golvet, vilket troligtvis hade varit den bästa lösningen.

Ja, det blir troligen en vitpigmenterad olja.
Ja, vaxet blir fläckat. Jag har vid det här laget gett upp och bara accepterat det. Ffa blåbär lämnade bleka lila fläckar som inte går bort. Försöker man skrubba bort det tar man bara med sig vaxet istället och får en ljus fläck där det är mindre vax.

Resten av golven på nedervåningen är såpaskurad gran (obs gran inte furu) och tycker faktiskt det fungerat skapligt. Linoljesåpan biter rätt bra på fläckar och får man på några lager innan får man trots allt ett grundskydd. Jag kan ha gett en onödigt negativ bild ovan pga att jag började med en metod som kanske inte var så bra. Jag följde det "klassiska" rådet och skurade det ca 10 ggr med vanlig koncentration såpavatten innan jag ställde dit möblerna. Jag har senare sett att andra t.ex penslar på koncentrerad linoljesåpa direkt på golvet, låter det sitta ett dygn och sedan moppar bort allt och får ett bättre skydd.

Den stora fördelen med dessa lösningar är ju att lokala skador kan repareras lokalt. Har du vanlig golvlack som t.ex får en repa i sig så är det ett helsike att försöka slipa ned och få till ny lack snyggt på den fläcken, medan såpskurning sitter mer "på djupet" och blir inte samma skiftning. (För övrigt inte lika lätt att repa heller; vanlig golvlack är ju i praktiken ett lager härdplast man lägger på, och denna plast blir repig med tiden).

Kan för övrigt säga att det jag är mest besviken på har jag precis vid diskbänken och spisen. Där tänkte jag att det blir extra blött och flott osv, så där har jag en stor ruta där golvet istället är målat med dyr "riktig" polyuretanfärg för golv, inköpt hos seriös golvhandel och applicerad helt enligt konstens regler och den skiten har varit häpnadsväckande klen, repar och lossnar nästan lika lätt som vaxet och har nötts ned till grundfärgen på några ställen på bara ca 3 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.