Hej,

Jag skulle vilja lacka detta för mer hållbart leverne.
Hur gör jag bäst?
Kan man betsa inre cirkeln för att behålla färgdifferensen?
Tacksam för alla tankar! Rund träbordsskiva med synliga användningsspår och en mörkare inre cirkel, på trebent fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta av bord med slitage och två olika nyanser i koncentriska cirklar.
Skapa konto
Slitet träbord med tydlig färgskillnad mellan mitten och kanten, behöver lackas.
Skapa konto

Slipa först ytan riktigt ren och jämn med slipmaskin, så ser du hur stor färgdifferensen egentligen är. Lacka t ex med fernissa, eller Osmo Top Oil om du vill ha mer träkänsla.

• Gilla
Migacabe
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Slipa först ytan riktigt ren och jämn med slipmaskin, så ser du hur stor färgdifferensen egentligen är. Lacka t ex med fernissa, eller Osmo Top Oil om du vill ha mer träkänsla.
Tack!
Är inte risken stor att man slipar igenom om man använder maskin?

C
M Migacabe skrev:
Är inte risken stor att man slipar igenom om man använder maskin?
Jo, jag skulle vara försiktig med att gå lös med slipmaskin på fanér. Sickel är ett säkrare kort. Du kan testa om nuvarande ytbehandling går att lösa upp med sprit så minskar det ytterligare behovet av slipning. Se upp bara så att det inte droppar på de ytor du inte vill restaurera.

• Gilla
Migacabe
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, jag skulle vara försiktig med att gå lös med slipmaskin på fanér. Sickel är ett säkrare kort. Du kan testa om nuvarande ytbehandling går att lösa upp med sprit så minskar det ytterligare behovet av slipning. Se upp bara så att det inte droppar på de ytor du inte vill restaurera.
Tack för svar, skall kolla detta.

M Migacabe skrev:
Tack för svar, skall kolla detta.
Tack för tipset, blev supernöjd! Handslipat och fernissat.

• Handslipt och fernissat träyta med inlagda lövmönster.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Magister Olov och 13 till
  • Laddar…
Tack för tipset, jag blev supernöjd, handslipat och fernissat. Handslipat träarbete med inlagda lövmotiv och fernissad yta.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Snyggt!

• Gilla
Migacabe
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Snyggt!
Tackar!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…

Bästa svaret

VA.

Det är inte ofta jag bokstavligt tappar hakan och blir helt mållös, men den här gången tappade jag nästan andan. Det var faktiskt den snyggaste renoveringen jag har sett. Hatten av! Respekt!!

• Gilla
Migacabe
  • Laddar…
ps. Hade inte koll på att det var fanér och intarsia — självklart ska sånt handslipas.

• Gilla
Migacabe
  • Laddar…
VA.

Det är inte ofta jag bokstavligt tappar hakan och blir helt mållös, men den här gången tappade jag nästan andan. Det var faktiskt den snyggaste renoveringen jag har sett. Hatten av! Respekt!!
Tack så mycket!

Wow, snyggt! kom in här för att jag letade efter tips för renovering av ett klädskåp med faner som blev illa åtgånget i en flytt samt har en yta som börjar se lite trött ut. Vilken typ av ytbehandling använde du? slipade du med sandpapper ?
Tack!

K kmf_85 skrev:
Wow, snyggt! kom in här för att jag letade efter tips för renovering av ett klädskåp med faner som blev illa åtgånget i en flytt samt har en yta som börjar se lite trött ut. Vilken typ av ytbehandling använde du? slipade du med sandpapper ?
Tack!
Hej, tack! Jag handslipade mycket försiktigt med fint sandpapper och tvättade rent med lacknafta och fernissade 2 lager. Mvh Marie

• Gilla
Marie Larsson7 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ska testa och får hoppas att det går lika bra för mig:)

• Gilla
Migacabe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.