Tilman Tilman skrev:
Skruv eller limma inte regler mot kortsidan. Skivan måste kunna röra sig, annars spricker den, särskilt i miljöer med växlande fuktighet. Det går att lösa med långhål eller beslag för bordsskivor.
Aha! Nu kom jag på en ny lösning. Se kommentaren innan. Funkar det tror du istället för stödreglar?
 
N NewbieSnickaren skrev:
Aha! Nu kom jag på en ny lösning. Se kommentaren innan. Funkar det tror du istället för stödreglar?
Det tror jag. Mitt skrivbord är en 3cm tjock limfogskiva av ek. Har bara skruvat in ben i den, 180cm brett tror jag. Fortfarande inget sagg efter 10år..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Det tror jag. Mitt skrivbord är en 3cm tjock limfogskiva av ek. Har bara skruvat in ben i den, 180cm brett tror jag. Fortfarande inget sagg efter 10år..
Hurra! Då kör jag på det istället. Blir nog både snyggare och enklare!
 
Då en sista fråga. Bänkskivan är tyvärr föroljad och jag hade ju tänkt vitsåpa skivan. Kan jag vitsåpa ovanpå oljan eller behöver jag på något sätt få bort oljan först (om det går)? Eller är det bara att ge upp såpan och köra olja istället?
 
N NewbieSnickaren skrev:
Då en sista fråga. Bänkskivan är tyvärr föroljad och jag hade ju tänkt vitsåpa skivan. Kan jag vitsåpa ovanpå oljan eller behöver jag på något sätt få bort oljan först (om det går)? Eller är det bara att ge upp såpan och köra olja istället?
Vet inte, oljade golv går ofta att såpskura så din skiva borde gå att vitsåpa..men vet inte hur det påverkar färgerna..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vet inte, oljade golv går ofta att såpskura så din skiva borde gå att vitsåpa..men vet inte hur det påverkar färgerna..
Jättesvårt att hitta svar på det på nätet också. Tycker att det inte borde vara världens ovanligaste fråga. Får fortsätta söka!
 
Jag tänker att jag kanske kan testa såpa på en spillbit så får jag se hur det blir helt enkelt. Ingen verkar veta.
 
N NewbieSnickaren skrev:
Jag tänker att jag kanske kan testa såpa på en spillbit så får jag se hur det blir helt enkelt. Ingen verkar veta.
Får du flera Spillbitar så testa att slipa på en av dem innan såpning med
 
Frustrator Frustrator skrev:
Får du flera Spillbitar så testa att slipa på en av dem innan såpning med
Smart! Hittade även en helt obehandlad skiva nu på byggmax. Den är dock lite större och 1mm tunnare så få se vilken det blir. Återkommer efter helgen då projektet tar fart då. :)
 
Kommer nog avvakta lite med bygget. Har inte hjärta att sälja min unika skänk jag tänkt byta ut mot bordet jag vill bygga... Kanske borde renovera skänken istället. Nåja tack för alla svar. De har jag med mig till när jag bygger bordet längre fram!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.