16 844 läst ·
6 svar
17k läst
6 svar
Behandla ekmöbler utomhus
Har en möbelgrupp med helt ny och obehandlad ek. Vilken behandling rekommenderas? Så lite underhåll som möjligt, får gärna gråna med tiden, men vill slippa svartprickar som oljad ek ofta får. Olja skulle funka, men hur slipper man i så fall svartprickar?
Vad är det för svarta prickar? Är det en oren olja där mikrober får näring som gör att det blir svartmögel?
Jag har med framgång använt en renad, kokt linolja som värmts innan påstrykning och sedan avtorkning efter ca 20 minuter (då ingen mer olja kommer sugas in i träet).
Torkning/oxidering i ett dygn och sedan en vända till.
Det har jag gjort på båtdelar, ytterdörr, fästen och grindstolpar av ek samt på diverse andra träslag men aldrig fått svarta prickar.
Jag har inte sett någon större skillnad på ek, team, mahogny, furu eller gran i det här avseendet. Är det ett "känt" problem med just ek?
Jag har med framgång använt en renad, kokt linolja som värmts innan påstrykning och sedan avtorkning efter ca 20 minuter (då ingen mer olja kommer sugas in i träet).
Det har jag gjort på båtdelar, ytterdörr, fästen och grindstolpar av ek samt på diverse andra träslag men aldrig fått svarta prickar.
Jag har inte sett någon större skillnad på ek, team, mahogny, furu eller gran i det här avseendet. Är det ett "känt" problem med just ek?
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Hade ett café-set med bord och åtta stolar med brädor i ek och aluminiumramar. Vi hade det i 20 år. Aldrig behandlat, stod utomhus mest hela året. Det blev vackert grånat. En och annan bräda böjde sig. Men när vi flyttade gav vi bort det och möbeln kommer säkert leva i10 år till. Ett av våra bästa billiga köp.
T Testarn skrev:Vad är det för svarta prickar? Är det en oren olja där mikrober får näring som gör att det blir svartmögel?
Det är inte obekant. Sen påverkar klimatet, bor man där det är lite fuktigare får man lättare sällskap av svartmögel.
Kul för er, men här blir det mögelpåslag, därav min fråga om behandling.Hemmakatten skrev:
Hade ett café-set med bord och åtta stolar med brädor i ek och aluminiumramar. Vi hade det i 20 år. Aldrig behandlat, stod utomhus mest hela året. Det blev vackert grånat. En och annan bräda böjde sig. Men när vi flyttade gav vi bort det och möbeln kommer säkert leva i10 år till. Ett av våra bästa billiga köp.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Gammal tråd. Hur gick det sen? Jag ska montera en yttertrappa i ek och undrar vas jag ska behandla med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden