54 939 läst · 79 svar
55k läst
79 svar
Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
Du som har en altan hemma bör underhålla den med jämna mellanrum. Förutom att tvätta den kan du ibland behöva behandla den också. Här går vi igenom de olika sätten att behandla altan; med träolja, terrasslasyr eller kisel.
Du kan läsa artikeln här: Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
Du kan läsa artikeln här: Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Produkter som diskuteras: "Zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
Som framgår av flera tidigare inlägg på byggahus.se kan kiselmedel ibland förstöra träytan. Detta beror på att fibrerna separerar från varandra. Resultatet kan bil ganska hemskt. Kolla tidigare inlägg om t ex SIOO. Dessutom finns vad jag vet inga testresultat från oberoende aktörer som visar att medlen har utlovad effekt.Tvärtom enligt rapport från tralltest i Malmö.
banjoragge skrev:Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Intressant! Vet du hur många m2 en sådan laddning räcker till?
Jag har ett gammalt trädäck av lärk som jag ska slipa och vill behandla för att hålla ljust och snyggt.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Vet inte. Grannen som jag fick receptet från, kommer inte ihåg. Men blanda en omgång först. Du behöver 2 strykningar första gången. Annars blir det flammigt.Katarsis skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Halva däcket är struket en gång nu.
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Vet du hur han underhåller det mellan behandling?banjoragge skrev:Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Har han "vanlig" tryckimpregnerad trall ?
Populärt i forumet
-
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Artikelkommentarer -
8 drömhus i herrgårdsstil från hustillverkare
Artikelkommentarer -
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Artikelkommentarer -
Slopad avgift för att flytta bundna bolån
Artikelkommentarer -
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2024
Artikelkommentarer