Byggahus.se

Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. K
    Medlem Nivå 7
    Istället för att behandla med dessa dyra medel, kan du lägga på och skura in ett tjockare lager såpa och sedan skölja av. På så sätt får du ett naturligt och miljövänligt skydd.

• Laddar…
  3. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
    Zinkvitt 1 dl
    Titanvitt 1/2 dl
    Linoljesåpa 2 dl
    Vatten 1 L
    Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).

• Laddar…
  4. Tomas Nilsson
    Medlem Nivå 2
    Som framgår av flera tidigare inlägg på byggahus.se kan kiselmedel ibland förstöra träytan. Detta beror på att fibrerna separerar från varandra. Resultatet kan bil ganska hemskt. Kolla tidigare inlägg om t ex SIOO. Dessutom finns vad jag vet inga testresultat från oberoende aktörer som visar att medlen har utlovad effekt.Tvärtom enligt rapport från tralltest i Malmö.

5. Katarsis
    Medlem Nivå 9

Intressant! Vet du hur många m2 en sådan laddning räcker till?

Jag har ett gammalt trädäck av lärk som jag ska slipa och vill behandla för att hålla ljust och snyggt.

• Laddar…
  6. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Vet inte. Grannen som jag fick receptet från, kommer inte ihåg. Men blanda en omgång först. Du behöver 2 strykningar första gången. Annars blir det flammigt.

7. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Zinkvitt är bra för det är mögelhämmande

• Laddar…
  8. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Titandioxid blockerar UV-strålningen, så det är inte undra på att grannens däck är i nyskick!

9. Katarsis
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  10. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Snyygt! Det ser ut som grannens som faktisgt är ca 10 år nu! Det håller denna nyansen hela tiden. Jag ska på mitt lite senare i år.

• Laddar…
  11. Katarsis
    Medlem Nivå 9
    Jag blev väldigt nöjd. Tack så mycket för tipset.

12. tveksamt
    Strålskadad · Nivå 10
    Var köper man zinkvitt/titanvitt? Är det ett pigmentpulver man köper eller någon ihopblandade lösning?

13. Katarsis
    Medlem Nivå 9
    Färghandel typ. Jag googlade.
    Det som vitt pulver i påsar. Är tydligen till linoljefärg.

14. K
    Medlem Nivå 7
  15. J
    Medlem Nivå 3
    Vet du hur han underhåller det mellan behandling?
    Har han "vanlig" tryckimpregnerad trall ?

• Laddar…