Hej,
Vi har ett sommarhus som ligger ganska nära motorvägen. Och funderar lite på hur man bäst stänger ute ljudet ifrån vägen..
Finns det några bra buskar/häckar som lämpar sig för detta? Eller skulle man kanske slå upp ett högt plank.
Delvis finns det bullervall, men hade helst sett att den varit lite längre.
Tacksam för alla idéer och tankar ni kan komma med!
Vi har ett sommarhus som ligger ganska nära motorvägen. Och funderar lite på hur man bäst stänger ute ljudet ifrån vägen..
Finns det några bra buskar/häckar som lämpar sig för detta? Eller skulle man kanske slå upp ett högt plank.
Delvis finns det bullervall, men hade helst sett att den varit lite längre.
Tacksam för alla idéer och tankar ni kan komma med!
Tack för era svar.. Ja frågan är om man skulle försökt förlänga jordvallen eller sätta täta buskar..
Antar att bullervallen anlades av trafikverket, kommunen eller dylikt. Vet inte vem man skulle ta kontakt med för att höra om man själv kan/får förlänga den? Eller kanske rentav har rätt att få den förlängd?
Antar att bullervallen anlades av trafikverket, kommunen eller dylikt. Vet inte vem man skulle ta kontakt med för att höra om man själv kan/får förlänga den? Eller kanske rentav har rätt att få den förlängd?
OK, jag ville bara ha en uppfattning om avståndet. Ju närmare desto knepigare förstås. Jag är uppvuxen i villaområdet på bilden men vägsystemet som syns är tillkommet genom åren i omgångar. Bullervallen kom också till i efterhand. Den har funnits i flera decennier och växtligheten är numera tämligen ymnig som synes. Träden på vallen sträcker sig dubbelt så högt som jordvallen och hjälper till att dämpa ljudet en hel del men då utgör de ju en form av häck som är flera tiotal meter bred också. Det är ingen snabbfix men den går ju att utföra diskret även på kommunens mark om de inte ansar växtligheten på vallen.
En bullervall längs motorvägen lär vara rejäla saker. Ser vid E6:an i Skåne hur man har ökat höjden och monterat skärmar högst upp på vallen, och det har krävts stora mängder grus och sten och anläggningsmaskiner för att få det på plats.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Det mesta buller från trafik är från däck mot asfalt, sedan avgasljud. Båda dessa alstras nära marken, så en bullervall på ngn meter kommer att göra skillnad. Bra att odla på! Jag har sett bullervall gjord av torvbalar, där det växte blommer. Kan vara bättre om man har lite plats.Bullerplank som vägverket använder är effektivare, men är fula. Här finns lite att läsa om buller. https://stud.epsilon.slu.se/6767/1/andersson_f_140514.pdf
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Jag har ingen egen erfarenhet, men på de jag har sett har man satt nät på, dvs att du kan sätta armeringsnät som stöd. Bara att trycka ner i jorden, binda ihop dem med något lämpligt, plasband eller armeringsjärn 6 mm (Hjem o Fix har ) mellan lagren. Kolla lite på hur man odlar i torvblock, så kan det bli en riktigt snygg vall med blommor m.m.. Du har rätt i ett den bryts ner, men fyll på på toppen med täckbark efter hand, så sköter resten sig själv.A ahlgren88 skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg

