Jag har en ZaptecGo med en Tibber Pulse för laddning. På sommaren skulle jag vilja att boxen bara laddar ca 4,5 kW då det ligger runt vad panelerna presterar som mest.
Jag gjorde några försök i inställningarna men resultatet blev bara att bilen "krävde högre effekt" och laddningen avbröts.
Hur ska jag göra för att bilen bara laddas med min solel? Det får ta längre tid.

Fungerar inte Tibbers inställning med att använda solel?
Sen har vissa bilar (alla kanske) oftast en lägsta effekt de kräver för att ladda. Ligger nog runt 4.5-4.6kW så testa öka till 5kW

Dede77 Dede77 skrev:
Fungerar inte Tibbers inställning med att använda solel?
Sen har vissa bilar (alla kanske) oftast en lägsta effekt de kräver för att ladda. Ligger nog runt 4.5-4.6kW så testa öka till 5kW
Om jag väljer bara solel verkar effekten vara för låg på anläggningen. Så egentligen kan jag inte bara använda solenergin. Men man borde väl kunna begränsa effekten i boxen så att laddningen varar längre och använder mest av solenergin och toppar med elnätet. I normalt laddläge används ca 35% sol och 65% från Eon. Med lägre effekt från boxen borde det bli omvända förhållanden.

Borde bara vara att ställa in en max effekt/ström i laddboxen.
Dock måste den ju ligga över vad bilen kräver.
Kollade och verkar ju vara 6A vilket ger runt 4.1kW så borde fungera med 4,5kW.

Testa gå från 6kW (9A) och sedan nedår så ser du hur långt du kan gå

Det beror nog på begränsningar i bilen.
Tidigare Renault Zoe vi hade gick inte att ställa ner under 3x10A.
Gjorde man det ändå så avslutade bilen laddningen, försökte man upprepade gånger så gav bilen felkod och blockerade laddningen helt.

Med nuvarande Peugot E208 har vi laddboxen ställd till 3x6A och det funkar utan problem.

Dede77 Dede77 skrev:
Borde bara vara att ställa in en max effekt/ström i laddboxen.
Dock måste den ju ligga över vad bilen kräver.
Kollade och verkar ju vara 6A vilket ger runt 4.1kW så borde fungera med 4,5kW.

Testa gå från 6kW (9A) och sedan nedår så ser du hur långt du kan gå
Jag skulle påstå alla alla bilar kan ladda med 1fas. Vilket betyder 6a x 230v = 1,4kw

Så börja med att ge bilen 1fas 10a så ska den nog hoppa igång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.