Jag har en liten spricka i hörnet på vår induktionshäll Siemens EH875MP17E (iQ700). Den fungerar ändå eftersom sprickan inte går igenom någon värmezon, men jag funderar på att byta keramikskivan/toppskivan.

Ny reservdel kostar 4600 kr (https://quickparts.se/keramisk-topplaat-till-kokzon/1000767/), hos Siemens över 7000 kr. Känns inte helt nödvändigt, så jag undrar om det kan gå att hitta en begagnad reservdel.

Rimligen kasseras induktionshällar regelbundet, men det är förstås inte lätt att veta när och var.

Alla tips mottages.

A
M matslew skrev:
Jag har en liten spricka i hörnet på vår induktionshäll Siemens EH875MP17E (iQ700). Den fungerar ändå eftersom sprickan inte går igenom någon värmezon, men jag funderar på att byta keramikskivan/toppskivan.

Ny reservdel kostar 4600 kr ([länk]), hos Siemens över 7000 kr. Känns inte helt nödvändigt, så jag undrar om det kan gå att hitta en begagnad reservdel.

Rimligen kasseras induktionshällar regelbundet, men det är förstås inte lätt att veta när och var.

Alla tips mottages.
har du tur som en toking så...

alla modeller har sin egen layout så att hitta en i så snävt område som IQ700 gäller det att man har en ohemulgt stor tur

• Gilla
matslew
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
har du tur som en toking så...

alla modeller har sin egen layout så att hitta en i så snävt område som IQ700 gäller det att man har en ohemulgt stor tur
Som en nål i en höstack! 😁 Men försöka duger. Det borde finnas ett system och en marknad för återvinning av värdefulla delar i vitvaror, ungefär som bilskrot. Galet att slänga bort. Med dagens nivå på digitalisering vore det möjligt, men intresset från vitvaruproducenter är förstås noll. Eller negativt. Så det skulle krävas lagstiftning om tillverkaransvar. Inte mig emot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.