Du kan väl stressa lite, skriv att din banktjänsteman går på semester nästa vecka, så du behöver ordna lånet senast på torsdag eller fredag, den andre banktjänsteman som tar över under semestern är mycket mer formell och frågvis, och kommer att vilja veta mer detaljer.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Frågan är om det du har nu skulle kunna räcka för en polisanmälan, om kontonumret är äkta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom väldigt ljushyllt för att vara Kofi Annans dotter ;)
Ja, visserligen är hennes mamma svensk, men Nina Cronstedt de Groot som hon heter är ju rätt mörk ändå.
 
Jag tror polisanmälan inte ger något då kontot är turkiskt, d v s utanför EU.
Däremot kan man ju rapportera till www.econsumer.gov, men om det verkligen stoppar något är tveksamt.

Men jag borde ju absolut göra någon form av anmälan, dessa bedrägerier måste ju bli så krångliga som möjligt för bedragarna, är det enkelt blir de säkerligen bara fler och fler.

Kontonumret borde ju vara äkta, annars är det ju meningslöst för bedragarna att använda sig av det.
 
Apropå "Kattdam", en vän som är kattuppfödare råkade ut för ett sånt här bedrägeri för en massa år sedan, på den tiden man fortfarande använde check. En intresserad köpare från Tyskland hörde av sig, inget konstigt, för hon har sålt flera katter dig. Betalningen skulle ske i förskott och de skulle sedan mötas i Göteborg. Det kom en check på posten, men den var på 5000 euro istället för 5000 SEK. Euro var precis nytt då, vilket köparen sade var orsaken till misstaget, men bad min vän att sätta in överskottet på hennes konto istället för att skicka tillbaka checken och få en ny på rätt summa. Hon tycket det var lite märkligt, så hon frågade på banken och de tittade på checken och efter mycket om och men kom deras specialist fram till att den "nog" var falsk, men de var inte riktigt säkra. Hur som helst var det så tätt inpå leveransen av katten och svaret från banken hade inte kommit, så hon ändå åkte ner till Göteborg iallafall. Givetvis fanns det ingen där för att hämta katten.
 
BirgitS
Off-topic
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, visserligen är hennes mamma svensk, men Nina Cronstedt de Groot som hon heter är ju rätt mörk ändå.
Ninas far heter Cronstedt i efternamn, hon är Kofi Annans styvdotter. I brevet med fotot gäller det en okänd dotter med namnet Alice.
 
Nu orkar jag inte balta mer detta pucko så jag sade ifrån en smula.

Från bedragaren:
Jag tvingar dig inte att hjälpa mig, för när du en gång inte har förtroende för denna transaktion, skulle det vara svårt för oss att lyckas med det.

Mitt svar:
Det fungerar ju såhär när man köper och säljer en båt:

1. Du betalar mig pengar
2. Jag levererar en båt.

Nu vill ju du att jag skall betala DIG pengar och det är ju inte så det fungerar.

Jag har dessutom aldrig fått några mejl från Barclays bank, bara från någon annan som har en liknande domän men som inte ägs av Barclays, med lite inklistrade bilder i som ser ut som någon från förskolan har gjort med klister och en sax.
Du bor dessutom inte i Australien, jag ser ju på dina mejl att du bor i en annan tidszon, kan det vara GMT +4? Australien ligger väl på GMT+11.

Tror du att jag är dum i huvudet på riktigt?

Hela denna mejlkonversation är skickad till polis och kommer att hanteras av Interpol, jag ville bara vänta tills jag har fått kontonummer så att vi kan knyta en person till hela detta bedrägeriförsöket. Snart kommer det någon och knackar på din dörr. Din bank är också informerad och kommer troligen att frysa ditt konto så snart de läst informationen jag skickat till dem.

Det var ju uppenbart redan dag 1 att du inte hade en aning om vad du ens ville köpa. Hela det här upplägget är så dåligt gjort att jag är förvånad att du ens kan hantera en dator, det tog mig fem sekunder att se hur fel allt detta var.

/Henric - Som egentligen heter något annat och har en helt annan adress och konton än de jag skickat till dig. :-----)


---

Lite hot så bedragaren blir lite orolig, vi får se om jag orkar göra en anmälan :-)
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 11 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu orkar jag inte balta mer detta pucko så jag sade ifrån en smula.

Från bedragaren:
Jag tvingar dig inte att hjälpa mig, för när du en gång inte har förtroende för denna transaktion, skulle det vara svårt för oss att lyckas med det.

Mitt svar:
Det fungerar ju såhär när man köper och säljer en båt:

1. Du betalar mig pengar
2. Jag levererar en båt.

Nu vill ju du att jag skall betala DIG pengar och det är ju inte så det fungerar.

Jag har dessutom aldrig fått några mejl från Barclays bank, bara från någon annan som har en liknande domän men som inte ägs av Barclays, med lite inklistrade bilder i som ser ut som någon från förskolan har gjort med klister och en sax.
Du bor dessutom inte i Australien, jag ser ju på dina mejl att du bor i en annan tidszon, kan det vara GMT +4? Australien ligger väl på GMT+11.

Tror du att jag är dum i huvudet på riktigt?

Hela denna mejlkonversation är skickad till polis och kommer att hanteras av Interpol, jag ville bara vänta tills jag har fått kontonummer så att vi kan knyta en person till hela detta bedrägeriförsöket. Snart kommer det någon och knackar på din dörr. Din bank är också informerad och kommer troligen att frysa ditt konto så snart de läst informationen jag skickat till dem.

Det var ju uppenbart redan dag 1 att du inte hade en aning om vad du ens ville köpa. Hela det här upplägget är så dåligt gjort att jag är förvånad att du ens kan hantera en dator, det tog mig fem sekunder att se hur fel allt detta var.

/Henric - Som egentligen heter något annat och har en helt annan adress och konton än de jag skickat till dig. :-----)


---

Lite hot så bedragaren blir lite orolig, vi får se om jag orkar göra en anmälan :)
Du har i alla fall tagit tid för dem och kanske lyckats hindra dem att skicka till någon som verkligen trott på dem och skickat pengar. :giggle:
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju hoppas.
Lite roligt har jag faktiskt haft :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Jag har sett bilderna och rekommenderar dig verkligen att betala. Det är inget du vill ska spridas till andra...

:sick:
 
  • Gilla
  • Haha
TeroM och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu har jag visserligen inte en enda dator med kamera men, so what :D
Jag tycker du skall kontakta scamern eftersom han/hon på något riktigt klurigt sätt kan använda bildskärmen som kamera. En uppfinning som kommer att ge en enorm rikedom. :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Jag har också sett bilderna, men det där är ju ren amatörnivå! Men för endast $599 så kan jag tipsa om de riktigt heta webbplatserna. :-)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vart står det att han tagit kort med bildskärmen?

"Jag tog en bild av dig under din underhållning (använder kameran på din enhet)."
 
useless useless skrev:
Vart står det att han tagit kort med bildskärmen?

"Jag tog en bild av dig under din underhållning (använder kameran på din enhet)."
KoW har ingen kamera, så det troligaste är då bildskärmen eller tror du mer på tangentbordet?:rofl:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
($ 850,000.00) (Åtta hundra femtio tusen amerikanska dollar)
Alltid mycket pengar och går någon i fällan ser de att allt i Nigeria kostar otroligt mycket! Hyra en laptop en vecka $ 400. Kamera som ger mycket suddiga bilder, $ 1000!!!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.