Hej!
Vi håller på med en renovering i vår fjällstuga och har fått en prisuppgift som vi gärna vill stämma av om den är rimlig kopplat till att lägga klinker och golvvärme (elslinga) i hallen som är rektangulär hall på ca 6kvm.

Förutsättningar:​

• Hall på 6 m², rak och enkel yta (inga konstiga vinklar)
  • 60x60 cm klinker
  • Vi har själva köpt klinker, fix, fog och nivåskruvar
  • Arbetet omfattar: bilning av befintligt betonggolv, elgolvvärme, termostat, flytspackling och klinkerläggning
  • Timpris från byggaren: 720 kr
  • De uppskattar att arbetet tar ca 4 dagar – men det inkluderar torktider, så faktisk arbetstid är troligen ca 14–18 timmar

Pris och kommunikation:​

Tidigare fick vi ett mail med uppgift om att kostnaden skulle landa på 18 000–20 000 kr exkl. moms och ROT för golvläggning med elvärme i hallen. Vi hade räknat med den nivån, även om det kändes i överkant med tanke på att vi själva köpt mycket material själva.

Nu har vi istället fått ett nytt besked om att priset ligger på ca 45 000 kr.

Byggaren säger att det tidigare priset bara avsåg klinkerläggning på befintligt underlag, med följande motivering:

"Priset ni fick [...] avsåg endast läggning av klinker på befintligt underlag, det är såklart möjligt men med golvvärme tillkommer flytspackling och ni får en nivåskillnad mellan hall och övriga rum."
Men även om man skulle tolka det så, så känns 20 000 kr för att lägga 6 m² klinker på befintligt underlag, där materialet är inköpt av oss, väldigt dyrt. Det motsvarar ca 27 timmars arbete á 720 kr – bara för klinkerläggning.

Men vi har tydlig mailhistorik som visar att elgolvvärme alltid har ingått i diskussionen kring hallen. Jag har direkt ställt frågan om just elgolvvärme och fått svar på prisuppgift för detta. Det nya påståendet om att tidigare pris bara skulle ha gällt klinkerläggning på befintligt underlag känns därför som en efterhandskonstruktion.

Fråga:

Har någon här fått hjälp med att lägga elgolvvärme och klinker i hall eller mindre rum nyligen?

Vad har ni betalat – särskilt om ni köpt material själva?

45000SEK känns varken rimligt eller skäligt för 6kvm i en hall, men innan jag avbryter uppdraget så tänkte jag höra ifall något har erfarenhet och om ni delar min uppfattning priset är helt oskäligt?

Tacksam för era erfarenheter!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.