Det låter som lite samma mekanism som man kan råka ut för i utlandet när man betalar med kort. I många butiker både i Europa och i USA dyker det upp på skärmen ett val om man skall betala i ex. dollar eller i SEK. Då har jag lärt mig att man alltid skall välja den lokala valutan, omräkningen sker då i Sverige, där beloppet dras från ditt konto, eller hamnar på din nästa kort-faktura.

Om du däremot redan i USA väljer SEK, så blir det alltid till en sämre kurs. Jag har för mig att det är något i stil med att om du väljer SEK, så får du först en växlingsavgift direkt, men när beloppet sedan debiteras mot ditt svenska konto, så blir det dollar igen i USA - Sverige överföringen, och slutligen SEK med en ny växlingsavgift i varje led.

Nyligen när jag var i USA, så handlade jag och min fru i olika kassor i samma butik, med 5 minuters mellanrum. Vi har samma kort-konto men varsitt kort. Min fru valde SEK när frågan dök upp i terminalen, jag valde USD. På kreditkortsnotan kostade hennes USD mer mer än mina USD, om jag minns rätt så skilde det 23 öre per dollar.
 
Jag har handlat mycket med Paypal och brukar alltid välja att betala i säljarens belopp, oftast Euro eller Dollar. Då sköter mitt kortföretag växlingen till en bättre växelkurs än vad Paypal erbjuder. Men denna möjlighet är alltså borttagen nu? Jag förstår att Paypal tar bort den, de tjänar ju riktigt bra pengar på sina usla växelkurser, redan innan var det svårt att leta sig fram till inställningen för att få betala i säljarens valuta, det var tydligt att Paypal inte ville att användarna skulle utnyttja den funktionen.
 
Stefan att du inte förstår vad vi pratar om låter vi vara så får du betala den summan där de gör valutaväxlinge och så är du nöjd. Tycker jag har förklarat det ganska tydligt, men jag kan ju ha fel. För övriga så är det ju kanske bra att veta, och istället handla från andra siter när man har valet och därmed slippa dessa extra kostnader.


Paypal ägdes av ebay tidigare, men gör det inte längre. Kommer dock inte ihåg när seperationen gjordes.

Mastercard har enligt min bank 0,65%, det är nog lika på VISA kan jag tänka mig, vet dock inte då jag inte använder deras tjänster. Dock har min bank inga kostnader så det är mastercards valutor som gller direkt till skillnad från många banker som också tar 1-3% när de gör sina omväxlingar.

Ja precis det är ju princip exakt likadant som när man väljer dessa köp i terminalerna utomlands eller tar ut pengar eller liknande.

Man kan inte längre välja detta val själv, den möjligheten är alltså borta, man kan dock ringa dem och be dem manuellt lägga in vilken valuta som ens alla faktueringar ska dras i. Jag har valt detta till att bli i USD för min del. Men tyvärr så har det inte fungerat i mitt fall, och då paypal inte försöker att lösa problemet utan skyller på andra istället för att ta åt sig av min feedback så har jag helt slutat använda paypal där jag kan undvika det.
 
Grundregeln måste väl ändå vara att betala det köparen vill ha i dennes valuta och sen växlas det om till SEK som är ens egen valuta. Varför skulle man ha behov av annat ? Har man det som grundregel så finns det ju inga otrevliga påslag iallafall. Att paypals växlingskurs inte är världens bästa har nog ingen påstått men man kan inte spara pengar i allt och köper jag nåt utomlands för att spara en slant jämfört med svenska priser så har jag iallafall en besparing även om paypals kurs är åt fanders. Det är bekvämt, det är enkelt så för min del får de gärna tjäna en slant de också. Sen att jag kanske hade kunnat spara 45kr till genom att betala med nån annan är inte hela världen.
 
Stefan, vad du kör med för grundregler och vad du tycker i detta är ju ganska ointressant, TS hade ju en frågeställning kring hur Paypal fungerar och det är det vi försökt förmedla, sedan huruvida man själv tycker det är bra eller dåligt är envars möjlighet.
 
thekingse skrev:
Stefan, vad du kör med för grundregler och vad du tycker i detta är ju ganska ointressant, TS hade ju en frågeställning kring hur Paypal fungerar och det är det vi försökt förmedla, sedan huruvida man själv tycker det är bra eller dåligt är envars möjlighet.
ointressant? Jag bara belyser det faktum att många "varnar" för paypal på felaktiga grunder. De får för sig något eller tycker sig vara lurade och sen använder man den logiken till att tala om hur paypal fungerar.........
 
När har någon varnat för paypal på felaktiga grunder? Och vad för felaktiga grunder?
 
80 kr mer i debitering låter som bankens valutapåslag.
Gäller att välja rätt kort!
 
PayPal tar ingen avgift av köparen och du kan själv välja vilken valuta du ska betala i.
Kreditkorts bolaget har ofta en sämre valutakurs än banken så där kan det diffa.
 
anders07 skrev:
PayPal tar ingen avgift av köparen och du kan själv välja vilken valuta du ska betala i.
Kreditkorts bolaget har ofta en sämre valutakurs än banken så där kan det diffa.
TS kollade sin bank och vilket belopp som debiterades, så hen lär ju inte ha betalat med Paypal. Så orelevant för den ursprungliga diskussionen.
 
OXYD
hempularen skrev:
Det låter som lite samma mekanism som man kan råka ut för i utlandet när man betalar med kort. I många butiker både i Europa och i USA dyker det upp på skärmen ett val om man skall betala i ex. dollar eller i SEK. Då har jag lärt mig att man alltid skall välja den lokala valutan, omräkningen sker då i Sverige, där beloppet dras från ditt konto, eller hamnar på din nästa kort-faktura.

Om du däremot redan i USA väljer SEK, så blir det alltid till en sämre kurs. Jag har för mig att det är något i stil med att om du väljer SEK, så får du först en växlingsavgift direkt, men när beloppet sedan debiteras mot ditt svenska konto, så blir det dollar igen i USA - Sverige överföringen, och slutligen SEK med en ny växlingsavgift i varje led.

Nyligen när jag var i USA, så handlade jag och min fru i olika kassor i samma butik, med 5 minuters mellanrum. Vi har samma kort-konto men varsitt kort. Min fru valde SEK när frågan dök upp i terminalen, jag valde USD. På kreditkortsnotan kostade hennes USD mer mer än mina USD, om jag minns rätt så skilde det 23 öre per dollar.
Helt rätt. Väl alltid den lokala valutan. Då är det din banks kurs som gäller. Inte någon hittepå där du får pisskurs.
 
anders07 skrev:
PayPal tar ingen avgift av köparen och du kan själv välja vilken valuta du ska betala i.
Kreditkorts bolaget har ofta en sämre valutakurs än banken så där kan det diffa.
Hänger inte med på vad du menar med kreditkortsbolagen, är det i ditt fall din bank som ger dig ditt kort och din kredit som är ditt kreditkortsbolag? Eller menar du Visa med flera som korten är anslutna till?

Oavsett så låter det lite kryptiskt det du säger visa ger ju din bank en kurs då man använder deras kort och den kommer du ju inte undan. Banken kan sedan lägga på en avgift utöver den, denna avgift brukar ligga på 1-3% för många banker. Så vad du menar med att banker inte brukar ta ut högre avgifter en kortutgivare är svårt att förstå. Det brukar nämligen vara tvärtom. Sedan finns banker som dock inte har någon sådan valutaväxlingsavgift. Vet ej om det är det som TS vill prata om här så går inte in mer på det.

Och ditt andra påstående att du kan välja valuta, det går alltså inte längre, det gick förr. Men är alltså inte längre möjligt.
 
Jag betalade senast idag för varor i GBP. Jag kan i alla fall välja valuta jag betalar i per kort.
Betalar man med PayPal konto betalar man däremot alltid i valutan som PayPal kontot har.

Ang. kortutfärdare finns många, t.ex. Diners, AmEx etc. och de har oftast sämre kurs än vanliga valutakursen.
 
Ja men absolut. Alla har ju en kostnad, så du kan aldrig någonstans (vad jag vet och jag vet ju iofs inte så mycket) byta till den faktiska kursen. Alla har ju ett påslag. Att sedan denna skiljer är ju lite av grejen som ursprungsfrågan från TS handlar om.

Som exempel kan jag vid betalning av mitt kort jag använder för utlandsbetalningar säga att jag har santander, där finns ingen bankavgift. Den kostnaden som finns är ju 0,65% som mastercard tar. Har någon ett kort med lägre avgifter så skulle jag uppskatta ett tips. :)

Men visst när du väljer att betala med kort direkt från Ebay (antar att det var ebay) så måste man ju tvunget inte välja paypal. Och då går det kanske välja valuta att faktureras i.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.