Letar efter panna och som det ser ut just nu står det mellan dessa fyra:

Baxi Solo innova 30 kW 43000:-
Effecta Lambda 35 47000:-
Atmos DC35SF 33450:-

och eventuellt, men troligen inte
Baxi Bonus light 30 kW 29 900:-

Baxi Bonus Ligh är ett snålalternativ men jag har en känsla av att det är dumsnålt. Mindre vedförråd och lägre verkningsgrad.

Effectan är ju några tusenlappar dyrare och har lambdasond, vilket Baxi saknar. Jag har inte haft möjlighet att åka runt och titta på panna, men ni som gjort det, har ni fått en känsla för om de är likvärdiga i kvalitet?
Atmos får jag inte fram så värst mycket info om. Är den en betydligt enklare panna än de andra två? Priset antyder det men så är den inte heller svensktillverkad, vilket borde kunna göra den billigare. De skriver inget om verkningsgrad på sin hemsida och det får mig lite skeptisk.

Lambdasondens vara eller icke vara får man olika besked om beroende på vem man frågar men det känns som en riktigt bra sak.

kulle
Hur stor ack volym ska du ha ?

1800 liter och det ska funka med alla de här pannorna. Dock verkar de rekommenderad volymerna lite höftade från tillverkarnas sida. Två pannor med samma effekt och vedförrådsvolym kan ha olika rekommendationer. Min fråga rör inte storlek på pannan utan ifall de olika märkena skiljer sig kvalitetsmässigt åt.

Majgårdarna
Spontant skulle jag inte valt en Atmos..
Pannan känns gammal. Direkt spjäll. nja

Effecta Lambda verkar vara en fin panna. Är lite kluven till lamda styrning.Känns som en sån där grej som är roligt i några månader och sedan glömmer man bort den. Man upptäcker den igen när den går sönder.

Baxi är väl fortfarande en helt okej panna. Den brinner stabilt oberoende vad du stoppar i den.
Min är 10 år gammal nu och fungerar fint. Kör mot 2000L

Det som man kanske skall se upp med på den pannan är packningarna som sitter i hålen för kylslingorna.
Dessa har torkat och börjat läkt på vissa pannor.
Det kan ju vara en sak som man kan fråga baxi om. Hur har dom löst problemet.

kulle
Jag kan bara uttala mig om min panna en Atmos 40 sf
Lite gammaldags kanske men jag är väldigt nöjd med den, värmer 2 m3 på 3-4 tim ett inlägg.

Jag rekommenderar 40sf istället för 35 pga större vedutrymme och att du kanske i framtiden vill sätta in en tank till.

Själv har jag en Effecta som går in på sjätte säsongen nu. Ser den som helt ok kvalitetsmässigt och inga problem med sonden eller andra delar av styrningen som spjäll, kretskort etc. Tankar på ca: tre kubik och den kunde klara mer på ett rimligt sätt, jag har mätt verkningsgraden ganska noga vid några tillfällen och den ligger bra till bättre än utlovat om man sköter allt rätt.

Jag pratade med Effectas säljare idag. Även om man aldrig kan utgå från annat än att han självklart vill sälja sin produkt så tycker jag att han kunde förklara skillnaden bra. Baxi är en bra panna, i klass med Effectas Woody (som inte har lambdasond). Att Baxin är dyrare beror på att de har 3 mm tjockare plåt i brännkammaren. Det är bra om man har en enkel laddningspump, då den skickar in kallvatten och då uppstår kondenseringsrisk (=rost). Med laddomat, som skickar in varmare vatten i pannan klarar man sig med tunnare plåt. Jag betalar hellre för lambdasonden än tjockare plåt.

Majgårdarna
Ja det där förklarade ju säljaren bra....

Det låter kanske som "säljsnack" men stämmer överens med vad jag själv tyckt mig ana utifrån respektive företags hemsidor. Baxin är lite mer grovhuggen, eller gedigen om man hellre uttrycker det så. Ett högre pris för Baxin trots att den är enklare i sitt utförande verkar kunna bero på mer material och det faktum att det är Sveriges mest sålda panna - tillgång och efterfrågan.

Majgårdarna
Laddomt historien hittade nog han på. Baxi har haft krav på laddomat för att garantin skall gälla länge.

Kan så vara. Ska man tro honom så är laddomat ganska lokalt förekommande i Sverige och Baxi säljs i hela Europa. Att Baxi har laddomat som krav är inte så konstigt, då kan de alltid hävda att rost eller läckor beror på att man inte haft laddomat. Jag bryr mig inte så mycket om ifall det är sant eller inte. Båda pannorna är uppenbarligen bra.

tykkere plater i de mengdene vi snakker om her, dreier seg om hundrelapper, ikke tusenvis av kroner.
Baxi er en fin panne dog, ville vurdert denne selv. Ikke undervurder betydningen av vedvolym, særlig om du fyrer litt med dårlig skrapved ( or, gran osv ) innimellom.
Jeg fyrer KUN med sådan ved, og burde hatt større brennkammer....

Jag har en Baxi 50kw. de som jag kan tycka är ett minus, är den något bökiga sotningen av tuberna. men i de stora hela är jag tvär nöjd.

Har även jag en Baxi 50kw. Kan inte säga att sotningen av tuberna är direkt jobbig. Viska i borrmaskinen, borsta av turbulatorerna sen i med allt igen. Jag har inget negativt att säga om denna panna. Brinner stabilt och effektivt utan lambda och annat som kan strula. Teknik är skoj men funkar det nästan nästan lika bra utan så väljer jag de enklare alternativet.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.