Jag har fått för mej att lambdastyrning hjälper inget i en dålig panna, varken verkningsgrad eller annat. Styrningen kan däremot antagligen göra en bra panna bättre men förbränningen måste vara bra från början som sedan optimeras med lambdastyrning.Matss skrev:Jag vaknade när du fick ur dig tre dumheter på fem minuterDet hade inget med Baxi att göra. Och jag representerar inte Baxi på något vis, jag bara uppskattar premiumpannor, vi kan prata Gaselle lika gärna men det är ovanligare.
Anledningar till lambdastyrning:
- Det är kul.
- Bra för miljön, om man vill vara politiskt korrekt
- Verkningsgraden ökar, ju sämre panna desto mer
- Med lite elektronik går allt att styra så mycket bättre än med mekaniska termostater.
- Längre sotningsintervall
- Dyrare anläggning => mer pengar åt installatören för samma jobb![]()
Eller har någon andra erfarenheter?
mbos
Nej varför skulle det vara så?
Min gamla Solo Plus brinner ju mycket bättre med lambdastyrning. Istället för att ställa sekundärluften fast ändras den från fullt öppen till fullt stängd under tiden ett ilägg brinner upp.
På en panna som redan har hög verkningsgrad blir det svårare att göra nån märkbar förbättring.
Min gamla Solo Plus brinner ju mycket bättre med lambdastyrning. Istället för att ställa sekundärluften fast ändras den från fullt öppen till fullt stängd under tiden ett ilägg brinner upp.
På en panna som redan har hög verkningsgrad blir det svårare att göra nån märkbar förbättring.
Tror något liknande, på en panna som kanske har problem med övertändning tror jag en lambda gör skillnad.Matss skrev:
På en panna som brinner jämt och lungt under hela brasan är nog det mest bara för skoj.
Den dagen det kommer med en styrning som reglerar fläktvarv (undertryck)
samt fördelning mellan primär och sekundär samt håller koll på rökgastempen
börjar man nog märka skillnad i ved förbrukning men fram till dess är det
nog mest för att man gillar teknik.
Pratade med en säljare från effecta och han påstod att man sparar 5m3 ved/år
med deras lambda jämfört med den utan.
Ställer mig lite tvivlande till det..
Så du tycker Matss att Solo Plus är en dålig panna?Matss skrev:Nej varför skulle det vara så?
Min gamla Solo Plus brinner ju mycket bättre med lambdastyrning. Istället för att ställa sekundärluften fast ändras den från fullt öppen till fullt stängd under tiden ett ilägg brinner upp.
På en panna som redan har hög verkningsgrad blir det svårare att göra nån märkbar förbättring.
Jag hade för mig att Solo Plus pannorna fungerar bättre än många nya pannor på marknaden idag.
Vad jag menade var att i en panna var grundförutsättningarna inte är i ordning hjälper inte lambdastyrning. Först måste man väl ändå uppnå god förbränning (temp, syre på rätt ställe, omblandning av syre-gengas, tid för förbränning...) förrän man har någon som helst nytta av lambdastyrning. Lambdan mäter ju enbart restsyre, tar inte ställning till CO eller obrunna kol-väten.
Tvivlar såsom _ap_ att man någonsin kan räkna hem en lambdastyrning på ökad verkningsgrad och minskad vedförbrukning. Vinsten måste nog komma med minskad miljöpåverkan, minskad sotning (?) och framförallt av att det är intressant.
mbos
Inovan är en hel del bättre, det betyder inte att Solo Plus är dålig.mbos skrev:Så du tycker Matss att Solo Plus är en dålig panna?
Jag hade för mig att Solo Plus pannorna fungerar bättre än många nya pannor på marknaden idag.
Vad jag menade var att i en panna var grundförutsättningarna inte är i ordning hjälper inte lambdastyrning. Först måste man väl ändå uppnå god förbränning (temp, syre på rätt ställe, omblandning av syre-gengas, tid för förbränning...) förrän man har någon som helst nytta av lambdastyrning. Lambdan mäter ju enbart restsyre, tar inte ställning till CO eller obrunna kol-väten.
Tvivlar såsom _ap_ att man någonsin kan räkna hem en lambdastyrning på ökad verkningsgrad och minskad vedförbrukning. Vinsten måste nog komma med minskad miljöpåverkan, minskad sotning (?) och framförallt av att det är intressant.
mbos
Så fort du har möjlighet att ändra sekundärluften kan det ju göras bättre om det görs kontinuerligt, jag kan tänka mig att tom en överförbränningspanna blir bättre med lambdastyrning.
Även jag är tveksam till rent ekonomiska förbättringar, men det är ännu svårare att räkna hem en ny bil