_ap_
knekten skrev:
Nja ja är obotlig nykterist!;)ap det finns ingen som är tacksammare än dig att reta upp!?
Och det finns ingen som snackar mer skit än du, knekten.. :D

Trodde forum var till för att lära sig nått men jag har väl fel där också..
 
_ap_ skrev:
Och det finns ingen som snackar mer skit än du, knekten.. :D

Trodde forum var till för att lära sig nått men jag har väl fel där också..
Ok! Ja lägger väl ner YXAN för ikväll då!........:):):)
 
_ap_
bra, då VI nästan förstört hela tråden med skit snack och jäkligt lite fakta..
 
Matss skrev:
Jag vaknade när du fick ur dig tre dumheter på fem minuter :) Det hade inget med Baxi att göra. Och jag representerar inte Baxi på något vis, jag bara uppskattar premiumpannor, vi kan prata Gaselle lika gärna men det är ovanligare.

Anledningar till lambdastyrning:

- Det är kul.
- Bra för miljön, om man vill vara politiskt korrekt
- Verkningsgraden ökar, ju sämre panna desto mer
- Med lite elektronik går allt att styra så mycket bättre än med mekaniska termostater.
- Längre sotningsintervall
- Dyrare anläggning => mer pengar åt installatören för samma jobb :)
Jag har fått för mej att lambdastyrning hjälper inget i en dålig panna, varken verkningsgrad eller annat. Styrningen kan däremot antagligen göra en bra panna bättre men förbränningen måste vara bra från början som sedan optimeras med lambdastyrning.
Eller har någon andra erfarenheter?

mbos
 
Nej varför skulle det vara så?

Min gamla Solo Plus brinner ju mycket bättre med lambdastyrning. Istället för att ställa sekundärluften fast ändras den från fullt öppen till fullt stängd under tiden ett ilägg brinner upp.

På en panna som redan har hög verkningsgrad blir det svårare att göra nån märkbar förbättring.
 
_ap_
Matss skrev:
På en panna som redan har hög verkningsgrad blir det svårare att göra nån märkbar förbättring.
Tror något liknande, på en panna som kanske har problem med övertändning tror jag en lambda gör skillnad.
På en panna som brinner jämt och lungt under hela brasan är nog det mest bara för skoj.
Den dagen det kommer med en styrning som reglerar fläktvarv (undertryck)
samt fördelning mellan primär och sekundär samt håller koll på rökgastempen
börjar man nog märka skillnad i ved förbrukning men fram till dess är det
nog mest för att man gillar teknik.
Pratade med en säljare från effecta och han påstod att man sparar 5m3 ved/år
med deras lambda jämfört med den utan.
Ställer mig lite tvivlande till det..
 
Matss skrev:
Nej varför skulle det vara så?

Min gamla Solo Plus brinner ju mycket bättre med lambdastyrning. Istället för att ställa sekundärluften fast ändras den från fullt öppen till fullt stängd under tiden ett ilägg brinner upp.

På en panna som redan har hög verkningsgrad blir det svårare att göra nån märkbar förbättring.
Så du tycker Matss att Solo Plus är en dålig panna?
Jag hade för mig att Solo Plus pannorna fungerar bättre än många nya pannor på marknaden idag.

Vad jag menade var att i en panna var grundförutsättningarna inte är i ordning hjälper inte lambdastyrning. Först måste man väl ändå uppnå god förbränning (temp, syre på rätt ställe, omblandning av syre-gengas, tid för förbränning...) förrän man har någon som helst nytta av lambdastyrning. Lambdan mäter ju enbart restsyre, tar inte ställning till CO eller obrunna kol-väten.

Tvivlar såsom _ap_ att man någonsin kan räkna hem en lambdastyrning på ökad verkningsgrad och minskad vedförbrukning. Vinsten måste nog komma med minskad miljöpåverkan, minskad sotning (?) och framförallt av att det är intressant.

mbos
 
mbos skrev:
Så du tycker Matss att Solo Plus är en dålig panna?
Jag hade för mig att Solo Plus pannorna fungerar bättre än många nya pannor på marknaden idag.

Vad jag menade var att i en panna var grundförutsättningarna inte är i ordning hjälper inte lambdastyrning. Först måste man väl ändå uppnå god förbränning (temp, syre på rätt ställe, omblandning av syre-gengas, tid för förbränning...) förrän man har någon som helst nytta av lambdastyrning. Lambdan mäter ju enbart restsyre, tar inte ställning till CO eller obrunna kol-väten.

Tvivlar såsom _ap_ att man någonsin kan räkna hem en lambdastyrning på ökad verkningsgrad och minskad vedförbrukning. Vinsten måste nog komma med minskad miljöpåverkan, minskad sotning (?) och framförallt av att det är intressant.

mbos
Inovan är en hel del bättre, det betyder inte att Solo Plus är dålig.

Så fort du har möjlighet att ändra sekundärluften kan det ju göras bättre om det görs kontinuerligt, jag kan tänka mig att tom en överförbränningspanna blir bättre med lambdastyrning.

Även jag är tveksam till rent ekonomiska förbättringar, men det är ännu svårare att räkna hem en ny bil :)
 
Matss skrev:
vi kan prata Gaselle lika gärna men det är ovanligare.
Ok ja satt o läste i Vedsols broschyr,om Gaselle.det står med eller utan kylslinga?Har du eller nån annan nån erfarenhet om den eller hur det är byggt?Kan man räkna med "stabil" livslängd?:)
 
_ap_
Menar du kylslingan?
Kan kolla hos en kompis som har en 70kW, om den nu har slinga förstås.
 
Japp kylslinga! Föresten måste man ha en sån överhuvudtaget?:)
 
_ap_
Personligen skulle jag inte sätta någon, men din sotare och kommun vet
nog säkert.
Han med 70:in hade ingen att titta på...
 
Ok man kan säga att kylslingan ska va istället för syrventilen?Alltså behöver man varken kylslinga eller syrventil så länge det brinner "övervakat"?:)
 
_ap_
Inte istället för, har man ingen kylslinga behöver man ingen syrventil.
Det är den som "slår på" vatten flödet genom kylslingan.
Dubbel vinst alltså om man skippar kylslinga.
 
Ok Finns det nån lag som säger man måste ha kylslinga?Hörde nån sa att "kylslinga måste man ha om man har sluten exp"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.