Behöver ersätta min 20 år gamla skottkärra. Funderar på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/skottkarra-punkteringsfritt-90l
men det står att korgen är galvaniserad och utomhus lär det väl ändå behövas varmförzinkat? Har ställt fråga till Bauhaus kundtjänst men eftersom de "just nu" har "lite längre svarstider" kollar jag här. Någon som har en skottkärra från Bauhaus och kan tala om huruvida den kan användas utomhus? Att blanda ihop termerna varmförzinkat och galvaniserat är ju inte alldeles ovanligt.
(Kan tillägga att nuvarande gamla skottkärra också är från Bauhaus och definitivt har varmförzinkad korg som hållit bra - men nu är skrället rätt slitet.)
men det står att korgen är galvaniserad och utomhus lär det väl ändå behövas varmförzinkat? Har ställt fråga till Bauhaus kundtjänst men eftersom de "just nu" har "lite längre svarstider" kollar jag här. Någon som har en skottkärra från Bauhaus och kan tala om huruvida den kan användas utomhus? Att blanda ihop termerna varmförzinkat och galvaniserat är ju inte alldeles ovanligt.
(Kan tillägga att nuvarande gamla skottkärra också är från Bauhaus och definitivt har varmförzinkad korg som hållit bra - men nu är skrället rätt slitet.)
Nu har Bauhaus svarat att korgen är galvaniserad. Jag tycker det är konstigt, den borde rosta rätt fort även om den kanske håller i åtskilliga år pga ren materialtjocklek. Men googlar jag hittar jag faktiskt ingen annan skottkärra där korgen anges vara varmförzinkad.
Är jag helt ute och cyklar vad gäller väderbeständigheten?
Ja....svartöra skrev:
Nu har Bauhaus svarat att korgen är galvaniserad. Jag tycker det är konstigt, den borde rosta rätt fort även om den kanske håller i åtskilliga år pga ren materialtjocklek. Men googlar jag hittar jag faktiskt ingen annan skottkärra där korgen anges vara varmförzinkad.
Har två stående utan sedan flera år utan minsta rostangrepp...
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Svaret "galvaniserat" betyder ingenting. Man kan varmgalvanisera eller kallgalvanisera vilket är samma sak som elförzinkat.
Troligen är den kallgalvad, dvs elförzinkad. Jag har aldrig sett en varmgalvaniserad skottkärra.
Troligen är den kallgalvad, dvs elförzinkad. Jag har aldrig sett en varmgalvaniserad skottkärra.
Problemet med skottkärror som står ute är inte baljan utan:
1. Om skalmarna är i trä kommer de så småningom gå av. Hjälper inte med dyra kärror, träet har ingen aning om att du betalat mycket och ruttnar ändå.
2. Däcken i dåligt material tål inte solljus.
Nu kanske det är bättre på de med massiva hjul som å andra sidan kan vara lite tungskjuvna.
1. Om skalmarna är i trä kommer de så småningom gå av. Hjälper inte med dyra kärror, träet har ingen aning om att du betalat mycket och ruttnar ändå.
2. Däcken i dåligt material tål inte solljus.
Nu kanske det är bättre på de med massiva hjul som å andra sidan kan vara lite tungskjuvna.
Okej, tack för svar! Ingen verkar ha råkat ut för skottkärror som blivit som pepparkakor efter någon tid utomhus, så jag får väl anta att korgarna i regel är vettigt ytbehandlade. Köpte en billig på Jula för ett antal år sedan, det var pengarna i sjön. Det är därför jag tänkte kolla ordentligt nu, men tydligen är det ren inbillning från min sida att korgen måste vara varmförzinkad för att hålla.
Varmförzinkning är väl inte någon galvanisk process?T Thomas_Blekinge skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varmförzinkning
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Men man pratar om varmgalvad. Hot dip galvanisation. Men tydligen tillsätter man ingen el.
Så kanske fel beteckning för fel sak, vad vet jag.
Så kanske fel beteckning för fel sak, vad vet jag.
Sådana där förbrukade jag nog en tre stycken innan det blev en ekeby. Lastar man grus eller lera blir de inte långlivade. Ekebyn har klarat hur många ton grus jord ved som helst. Fick byta hjul till ett massivt efter några år, men i övrigt bra.
Mina har inte gått sönder pga rost, de har brakat ihop.
Mina har inte gått sönder pga rost, de har brakat ihop.
Köp en kvalitetskärra, förvara den under tak när den inte är "i tjänst" och förvara den alltid stående på näsan så att den torkar ur, är det enkla svaret på frågan. Då håller den i decennier.
Även dyra märkeskärror tar stryk av att stå oskyddat ute. Iallafall när de är lite "inslitna".
Även dyra märkeskärror tar stryk av att stå oskyddat ute. Iallafall när de är lite "inslitna".
Det är ett resultat av slarvigt språkbruk. Antingen galvaniserar man (genom elektrolys i ett kallt bad av zink löst i nån syra) eller så varmförzinkar man genom att doppa prylen i smält zink (utan att blanda in någon elektrolys).T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en galvad Trönningekärra som jag haft i kanske 10 år och kärrat tiotals ton sten, jord och betong med. Den står utomhus i stort sett året om och det som troligen kommer att ge med sig först är träskalmarna (även om dom är friska än så länge).
https://www.pjh.se/Produktinfo/H20.html
https://www.pjh.se/Produktinfo/H20.html