...tycker jag. Vem sa att det ska va´enkelt att jämnföra priser ? Vem sa när något byggvaruhus
påstår att vara billigast att det ska gälla varje av deras 10.000 artikel ? Vem sa att de enskilda
aktörer på marknaden klarar själv hålla järnkoll på vem i sekunden är billigast på - säg toapapper ?
(för att utöka diskussionen lite till mer än bara bygggvaruhus)
Jag räknar lite i huvuded :
En genomsnittlig byggvaruhuskedja har säkert 10.000 olika artikel i sitt sortiment.
Hur f** ska man då klara att jämnföra priser. Dessutom gäller det ju oftast identiskt artikel.
Och inte alla varuhus har samma leverantör/märken.
Det är fortfarande skillnad mellan torx skruvar 5,5 x 55 från Biltema (no name) och från K-Rauta
eller Bauhaus (Würth kanske)

Håll ögonen öppna och använd sund förnunft när ni ska jämnföra priser ..........

MvH
Hobbit

bygga_bo skrev:
När man använder sig av Bauhaus prisgaranti ligger det ju på köparen att visa att varan är billigare någon annanstans. Hur gjorde du du för att visa att Hornbach var billigare?
Precis som Bezt hade jag fotat hylletiketten med mobilkameran. Lite smålurigt i och med att det är fotoförbud i alla dessa butiker, men vad gör man inte?

När vi köpte Cascoprylar för ett par år sedan ville inte ens tjejen i kundtjänst se bilderna. Hon visste redan innan att de var långt dyrare och vi läste bara upp priserna från mobilen. Det viktiga är att det går att se att det är samma produkt. Kakelskäraren var exakt samma produkt från samma tillverkare med samma modellbeteckning. Det enda som skiljde var priset. :)

Att folk tror att Bauhaus är billiga beror förmodligen på att de oftast ligger rätt i prisättning på kampanjsortiment (enda priserna man kan se på nätet från dem). På övriga produkter är oftast Bauhaus det dyrast alternativet.

Mikael_L
Bezt skrev:
Jag tog kort på en hyllkantsetikett hos K-Rauta och visade upp hos Bauhaus, det räckte i Örebro iaf.
Jag har använt mig av tre metoder vid de tre tillfällen jag utnyttjat prisgarantin.

Visat reklambladet från konkurrenten, gått in på deras hemsida samt foto taget i affären. Alla accepterades utan minsta problem.

Att folk tror att Bauhaus är billiga beror förmodligen på att de oftast ligger rätt i prisättning på kampanjsortiment (enda priserna man kan se på nätet från dem). På övriga produkter är oftast Bauhaus det dyrast alternativet.
Instämmer helt, Bauhaus i Göteborg är dessutom väldigt kinkiga om
man vill lämna tillbaka någon produkt om förpackningen är bruten, Hornbach
är mycket trevligare på den biten.

P
Priset är inte allt. Man måste noga kolla vad det är man köper också.
Vår nuvarande kund köpte sina bänkskivor hos Bauhaus, och jag vill minnas att dom kostade typ 1500:- för 3,65 lpm.
3,65 lpm/st är iofs en liten överdrift eftersom dom inte är laminatbeklädda hela vägen ut och måste renskäras.

Endast framsidan är kantad, och på bakkanten har man istället limmat på en tjock papp som måste renskäras innan kantning.

Profilen på postningen är skarpt rundad så inga skarvlister passar, och Bauhaus har inga av det fabrikatet. Istället erbjuder dom sig att göra skarvningen för 800:-/st vilket skulle innebära 2400:- för det här köket + vår tid för att malla (om dom ens anpassar dom efter vinklarna i köket?) och hämta och lämna.
Vi fräste skarvarna själva istället, och upptäckte då till vår stora glädje att frässtålet fick käka lite metallflisa (ca 12 mm i diam) som låg inbakad i spånet...!
Eftersom skivorna inte heller var helt plana blev det lite klurigt att få till skarvarna snyggt.

Djupet på skivorna är 61 cm, istället för 62,5 cm som är standard. I det här köket innebar det problem eftersom det skulle byggas ut en "vinge" av skåp vars baksida skulle kläs med 13 mm täckskivor. Skivan rår alltså inte över både lucka och täcksida och hur man än löser det så blir det en kompromiss som inte blir riktigt bra.

Kantbandet som var 44 mm brett (enda storleken som säljs) var tjockt och riktigt tjurigt (läs:omöjligt) att skära med kantbandstrimmern fick också det tas med fräsen.

Om nu någon annan butik man varit i har ett billigare pris, varför då gå till Bauhaus och säga det. Kan man inte köpa den med en gång då och slippa sticka förbi bauhaus?? Kan ju sitta hemma framför datorn och jämföra priser istället för att åka runt och slösa bensin å tid..

raveper skrev:
Om nu någon annan butik man varit i har ett billigare pris, varför då gå till Bauhaus och säga det. Kan man inte köpa den med en gång då och slippa sticka förbi bauhaus?? Kan ju sitta hemma framför datorn och jämföra priser istället för att åka runt och slösa bensin å tid..
Vet inte om du har förstått poängen.

Om du ser en vara för 1000kr på varuhus A
Bauhaus tar 1100kr för samma vara
Du bevisar pris skillnaden och Bauhaus drar av 12% på priset från varuhus A mao du betalar 880kr
Så har jag fattat det, har aldrig brytt mig eller använt prisgarantin.

Om jag har fel får någon rätta mig.

Det är korrekt.
Har använt prisgarantin några gånger när jag köpt elverktyg.

Prisgarantin är ju som påpekat relativt värdelös om man inte ska köpa dyrare prylar så snål alternativt gott om tid har jag inte så man ens funderar på den för mindre summor.

Däremot har de bra pris på rörisolering har jag märkt :)

Vid köp av elverktyg är det ju en annan femma där verkar snålheten gå i oss ALLA! :D

Nåja gott folk.. Jag träffade en kompis i Uppsala idag för att hjälpa honom med vissa ritningar. Blev upphämtad och vi åkte förbi Bauhaus varpå han frågar om vi ska in och kika... Javisst varför inte tänkte jag. Väl inne så kom jag på att jag har letat efter Hultafors MST180 i hela Stockholm utan framgång så jag gick raka vägen till vattenpassavdelningen och där fanns en MST snyggt förpackat i kartong. Sista exemplaret dessutom. Öppnade och såg att den har en liten repa i kanten, löjligt litet just i spetsen. Alltså en ren bagatell. Så jag gick för att utnyttja prisgarantin. Jula säljer ju dem för 1449 kr och Bauhaus 1495... Mannen log lite när han såg priset på Julas hemsida. Samtidigt passade jag på och visa den där 1 mm stora kantstötningen. Ja då fick man den för 995 kr! Jag är så nöjd :D

Just elverktyg är vettigt att handla på Bauhaus då de har 5 års garanti.

Hur kan prisgrantin vara värdelös när du säger att man skall sitta hemma vid datorn å jämrföra man åker ju inte från butik till butik man hittar en vara i butik eller på nätet sen vsar man det för bauhaus svårare än så är det inte.

Ett annat problem är att Bauhaus inte har de riktigt bra verktygen (oftast).
T.ex. Klippos stora modeller, Bosch blå, Festool etc

tallmilan skrev:
Ett annat problem är att Bauhaus inte har de riktigt bra verktygen (oftast).
T.ex. Klippos stora modeller, Bosch blå, Festool etc
Jeg er ening, i Sverige har dem veldig lite proff verktøy.

I Norge har dem dewalt, makita, metabo, blå bosch, fein, AEG, i tillegg til grønn bosch, alpha tools, B&D, +++

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.