Byggahus.se

Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort

1. S
    Medlem · Stockholm · 290 inlägg

Stadsbonden

Medlem
    Häromhelgen var jag på Bauhaus med svärfar och handlade litet virke. Svärfar, som måste varit smålänning i ett tidigare liv, kom springande med en säljare och gastade upphetsad att det finns ett Bauhauskort som gör att man får rabatter och samlar poäng.

Få rabatter lät ju inte så tokigt, tänkte jag, men drog öronen åt mig när säljaren nämnde något om att man kan få köpen på en faktura. Jag ville absolut inte ha ett kreditkort eller en UC, då jag ska belåna huset snart och vill inte att det ska falla på att jag har för många kreditupplysningar gjorda (det har hänt en gång förut). Säljaren viftade bort det, det handlade inte om något kreditkort.

Vi gick bort till hans bås och han tog mitt leg och började knappa på datorn. "Hur mycket brukar du handla på Bauhaus på ett år?" frågade han och utan att tänka drog jag till med 30tkr. Han fortsatte knappa och gav mig sedan ett papper att skriva på. Högst upp stod det RESURS BANK KREDITAVTAL :mad:

Jag så åt honom att riva det och att jag kommer bli riktigt arg om det har gjorts en UC, vilket han lovade inte hade gjorts än. Vad tror ni dimper ner i brevlådan idag, om inte ett brev om att en UC har gjorts av Bauhaus/Resurs Bank...

Vad skulle ni gjort i det här läget? Klagat hos Bauhaus? Nu tror jag inte en UC stjälper mitt bolån, men det är sättet som säljaren ljög på som jag stör mig på.

2. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 089 inlägg

Excel

Husägare
    Lita inte på säljare, de har inga skrupler. Lär dig på misstaget och be om att läsa informationen skriftligt innan du lämnar ut personnummer.

3. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Varför är du så nervös för en UC? Jag har mycket svårt att tänka mig att det var därför du inte fick bolån sist.

4. torbeno
    Husägare · Västra götaland · 1 737 inlägg

torbeno

Husägare
    Resurs Bank, ett riktigt elände som förföljer en bra länge. Tecknade ett SIBA-kort en gång, vet inte hur många brev de skickat till mig. Konstant med "fina erbjudanden" om att låna pengar utan säkerhet mm. Jag river sönder dessa med stor noggrannhet. Kan bara beklaga ...

5. Excel

Excel

Husägare
    För många UC kan påverka kreditbedömning och möjlighet till bra rabatt på banken.

• Laddar…
  6. tio_Pepe
    Medlem · 1 251 inlägg
    Samma här. Jag tror att det var OnOff som gjorde att jag hamnade i deras klor. Jag började tjata. Varje gång jag fick ett brev så skickade jag ett argt email. De svarade att jag "inte var kund hos dem" och inte fanns i deras register. Efter några såna tramsbrev så började de lova att inte skicka fler brev. Efter ytterligare 3-4 brev så slutade de faktiskt.

7. A
    Medlem · Stockholm · 7 276 inlägg

Andy78

Medlem
    Hur är det med det där egentligen, bryr sig banken verkligen om man har tillgångar och bra inkomst?

8. H
    Medlem · Dalarna · 1 103 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Efter att ha köpt hus och jämfört flera banker, skrivit avtal med Telia och Viasat, så blev jag nekad kreditkort på ikanobanken pga för många kreditupplysningar.

9. A

Andy78

Medlem
    Jag hade ett Microkort en gång det var knutet till resurs.
    Det var helt ok faktiskt man fick 10% bonus på allt man handlade för i form av en check att köpa nya produkter för.
    Kostade inget extra förutom en aviavgift på 25kr, tror det var räntefritt i 60 dagar också minns inte riktigt.

Är dock inget fan av avbetalning när det gäller småsummor.

10. Excel

Excel

Husägare
    Många slagningar ger negativ påverkan på kerditvärdighet, detta är bekräftat av en polare som jobbar på bank. Däremot kan företag ta en liten UC som inte registreras som en fråga. Beställde en vara från bauhaus härom veckan och de tog en liten UC eftersom jag valde faktura.

11. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 727 inlägg

MagHam

Husägare
    Nu har du lärt dig det...
    Om vi alla struntar i att skaffa kort och medlemskap i klubbar, och bara handlar där det är billigt och bra, skulle eländet försvinna.
    Jag säger kategoriskt nej till all sån skit direkt vare sig det ger några % rabatt eller inte.

12. A

Andy78

Medlem
    Synd att antalet förfrågningar ska påverka.

13. T
    Medlem · Blekinge · 7 631 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Så fort någon vill ha ditt personnummer är det något fult på gång. Vi har börjat kalla bonuskort för "dumkort" för det är bara affären som tjänar på det. Inte vi.

14. S
    Medlem · Stockholm · 290 inlägg

Stadsbonden

Medlem
    För något år sen jagade jag en ny bank, så många UC:n blev dragna. När jag till sist bestämde mig för skandiabanken gick bolånet igenom men inte fritidshuslånet. Svaret jag fick för handläggaren var att på gund av en teknikalitet var de tvugna att dra en ny UC för fritidshuset och att datorsystemet då sa nej på grund av för många UC:n.

15. T
    Medlem · Blekinge · 7 631 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jomen varför är man då så oförståndigt att ta nya avbetalningslån/kundkort/kreditkort mm som genererar nya UC-utdrag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.