Jag har en uppsättning begagnade utemöbler som jag skulle vilja bättringsmåla. Verkar vara laserad furu, så det är inte bara att tvätta och olja! Jag följde ett tips från Ekotipset och tvättade med en väldigt stark ättiksblandning (skulle vara bra för utemöbler!) Den tvätten gick hårt åt lasyren. Synd! På de värsta ställena, typ armstöd, räknar jag nu med att slipa trärent och lasera i samma kulör som originalet. Andra ställen kanske räcker att bara olja eller lasera vissa partier.................
Nu till min fråga: vad händer om jag först mättar alla sprickor med linolja och sedan målar med vattenbaserad lasyr? Funkar det? Lasyren är redan köpt (Teknos) och även Teknos egen vattenbaserade olja som jag tänkte grunda de trärena partierna med. MEN jag litar helt enkelt inte på att den vattenbaserade olja klarar av att fylla igen sprickorna i det uttorkade träet. Så därför överväger jag en inledande behandling med linolja. Skulle det funka innan målning med vattenbaserad lasyr?
PS det är framför allt ribbornas infästningar som jag skulle vilja linolja eftersom de påverkar hållfastheten.
Nu till min fråga: vad händer om jag först mättar alla sprickor med linolja och sedan målar med vattenbaserad lasyr? Funkar det? Lasyren är redan köpt (Teknos) och även Teknos egen vattenbaserade olja som jag tänkte grunda de trärena partierna med. MEN jag litar helt enkelt inte på att den vattenbaserade olja klarar av att fylla igen sprickorna i det uttorkade träet. Så därför överväger jag en inledande behandling med linolja. Skulle det funka innan målning med vattenbaserad lasyr?
PS det är framför allt ribbornas infästningar som jag skulle vilja linolja eftersom de påverkar hållfastheten.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara