Jag har en uppsättning begagnade utemöbler som jag skulle vilja bättringsmåla. Verkar vara laserad furu, så det är inte bara att tvätta och olja! Jag följde ett tips från Ekotipset och tvättade med en väldigt stark ättiksblandning (skulle vara bra för utemöbler!) Den tvätten gick hårt åt lasyren. Synd! På de värsta ställena, typ armstöd, räknar jag nu med att slipa trärent och lasera i samma kulör som originalet. Andra ställen kanske räcker att bara olja eller lasera vissa partier.................

Nu till min fråga: vad händer om jag först mättar alla sprickor med linolja och sedan målar med vattenbaserad lasyr? Funkar det? Lasyren är redan köpt (Teknos) och även Teknos egen vattenbaserade olja som jag tänkte grunda de trärena partierna med. MEN jag litar helt enkelt inte på att den vattenbaserade olja klarar av att fylla igen sprickorna i det uttorkade träet. Så därför överväger jag en inledande behandling med linolja. Skulle det funka innan målning med vattenbaserad lasyr?

PS det är framför allt ribbornas infästningar som jag skulle vilja linolja eftersom de påverkar hållfastheten.

• En sliten träbänk utomhus med flagnande färg och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi mattade bara av ytan och oljade. Ja, man ser där lasyren släppt osv...
Alla utemöbler blir så med tiden. Lev med det eller köp nytt vartannat år :)

R Rigor skrev:
Vi mattade bara av ytan och oljade. Ja, man ser där lasyren släppt osv...
Alla utemöbler blir så med tiden. Lev med det eller köp nytt vartannat år :)
Hmm, köper aldrig nytt. Köper begagnat av folk som inte gitter underhålla sina utemöbler….:-)

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.