engs
Johan Gunverth skrev:
OT, men om man satsar på en bränsledriven värmare är man inte beroende av eluttag heller.
Har haft dieselvärmare på mina två senaste bilar (tjänstebil).
Är helt underbart att sätta sig i en varm isfri bil även när man t.ex. ligger ute på hotell.
Lite skadeglädje blir det också när man samtidigt ser någon resande nasare stå på hotellparkeringen, utan handskar och frenetiskt skrapa rutan med ett kreditkort på morgonen. Slår aldrig fel i början av vintern.

Vet inte vad de där flaskorna innehåller, men vanlig spolarvätska i sprayflaska ska funka bra sägs det.

Jag testade en De-Icer (turtle wax kanske) och den funkade utmärkt faktiskt, använde den på en traktor utan värme.

Firmabilarna har dieselvärmare och det är ju bra om man åker tillräckligt länge efteråt så batteriet laddas i.
Mina egna bilar brukar få stå och puttra på tomgång några minuter så dom blir varma innan jag åker.

Remne skrev:
..Konstigt att det inte förekommer några hardcore festtoolskrapor...:cool:
Köp en Makita (är det Makita?) lackfräs och rapportera till oss hur det gick :wow:
Du har ju åtminstone fått köpa en maskin då :D

bax skrev:
Köp en Makita (är det Makita?) lackfräs och rapportera till oss hur det gick :wow:
Du har ju åtminstone fått köpa en maskin då :D
Är väl Metabo?? nja, hade svallis på en V70 för några år sedan....blev skogstokig på det så jag tog en Bahco färgskrapa för att få bort skiten.....den rutan var inte vacker sen....:o

Jag funderar på att sätta upp en 1,2 kW infravärmare framför bilen. Det borde bara vara att låta den stå och elda en halvtimme mot framrutan för att den ska bli isfri sen.

Kupévärmare är dock troligen bättre på alla sätt.

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Remne skrev:
Är väl Metabo?? nja, hade svallis på en V70 för några år sedan....blev skogstokig på det så jag tog en Bahco färgskrapa för att få bort skiten.....den rutan var inte vacker sen....:o
:)
Metabo är det ju....

Bäst är att kunna ställa bilen under tak.

Jag blev tokig på ena bilen vi har häromdagen ( en Stockholmare utan kupévärmare) så jag tog varmluftspistolen. Jäklar vad det gick fort att skrapa sen.

mexitegel skrev:
Hittade just denna, heavy duty isskrapa: [länk]

Men på videon tycker jag det ser ut som att rutorna är varma under - det är fusk.
Ha-ha ja rutorna är helt klart varma från insidan. Ingen bra reklam om det måsta vara så för att den ska funka ;)

Dra igång bilen, på med full värme, gå in och borsta tänderna, sen går det fint att skrapa!
Om man har möjligheten dvs, och inte är miljövän...

tullemannen skrev:
Dra igång bilen, på med full värme, gå in och borsta tänderna, sen går det fint att skrapa!
Om man har möjligheten dvs, och inte är miljövän...
Äh, det är ju mycket enklare att ställa den i garaget till att börja med...

...och hur miljövänligt är det att köra med en iskall bil överhuvudtaget? Jag skulle tro att den bränslemängd som går åt för att få upp motortempen är lägre än den som går åt att köra bilen för att få samma motortemp.
Då har du dessutom fått skrapa rutorna ett par gånger (de fryser igen), du får inte andas inuti bilen för då immar rutorna igen. Att med iskalla händer mot en iskall ratt manövrera bilen under tiden motorn hinner få upp temperaturen så man kan få igång värmen för att blåsa rent vindrutan från imma, känns inte heller speciellt trafiksäkert.

För att återknyta till ämnet, jag gillar verkligen den gula mastodontskrapan! Där är det inte tal om att köra med gluggar i vindrutan inte!

mexitegel skrev:
Hittade just denna, heavy duty isskrapa: [länk]

Men på videon tycker jag det ser ut som att rutorna är varma under - det är fusk.
Buskarna i bakgrunden är gröna o fina oxå.....

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.