2 282 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Batterikoppling för lättare löstagning av batteri
Den första länken, jag kapar av befintlig kabelsko/ögla på klipparens kabel och monterar denna i stället och "snäpper" på/av snabbkopplingen på batteriets poler?Dowser4711 skrev:
Förstår jag dig rät att du vill ha ett enklare sätt att koppla i och ur startbatteriet från gräsklipparen?
I så fall är det väl enklast att köra på en standard-lösning för batterier:
[länk]
Om det är själva fasthållningen av batteriet som är bökig att hålla på med är det ju inte ovanligt att fästa ett vanligt spännband vid lämpliga delar och sedan dra fast batteriet med det.
Om du istället kan tänka dig att behålla batteriet i gräsklipparen under vintern och underhållsladda det brukar ju de flesta batteriladdare ha en snabbkoppling typ [länk] (men varje tillverkare kör ju med sin egen lösning...) och koppla in batteriet på hösten.
Bilbatterier står ju generellt utomhus året om, och så länge de har en god laddning så brukar de klara sig rätt väl.
Problemet med klipparens batteri är ju att jag kör ju inte klipparen på 7-8 månader (till skillnad från bilarna) så permanent underhållsladdning blir i så fall ett måste. Men jag behöver laddaren till annat och dessutom är jag tveksam om den mår så bra att vara utomhus (dock under tak) hela vintern. (Har en ctek-laddare jag använder till bilarna bl a.)
Men du har inte standard bil-pol på gräsklipparen va? MC-batteri gissar jag.TRJBerg skrev:
Den första länken, jag kapar av befintlig kabelsko/ögla på klipparens kabel och monterar denna i stället och "snäpper" på/av snabbkopplingen på batteriets poler?
Problemet med klipparens batteri är ju att jag kör ju inte klipparen på 7-8 månader (till skillnad från bilarna) så permanent underhållsladdning blir i så fall ett måste. Men jag behöver laddaren till annat och dessutom är jag tveksam om den mår så bra att vara utomhus (dock under tak) hela vintern. (Har en ctek-laddare jag använder till bilarna bl a.)
Ja, precis. Om du kapar eller lossar befintliga kabelskor beror på hur de är konstruerade, men du är på rätt spår. Dvs du ersätter dina befintliga kabelskor med dessa som man bara "snäpper fast"TRJBerg skrev:
Den första länken, jag kapar av befintlig kabelsko/ögla på klipparens kabel och monterar denna i stället och "snäpper" på/av snabbkopplingen på batteriets poler?
Om du inte har en dedikerad laddare till den så bör du nog ta in batteriet ja.
Är det ett MC-batteri med skruvanslutning kan du ju sätta dit pol-adapters typ dessa:
https://amzn.eu/d/8uS5grw
Sedan är det bara att köra med snabbkopplingarna.
https://amzn.eu/d/8uS5grw
Sedan är det bara att köra med snabbkopplingarna.
Viktigt att dessa typ "snäppa på"
verkligen sitter fast på batteripolen samt att kabeln inte går att lossa.
Skulle det ske i t ex en bil att förbindelsen bryts, så går det direkt åt fanders med generatorn.
Lika i t ex båtar med inombordare.
verkligen sitter fast på batteripolen samt att kabeln inte går att lossa.
Skulle det ske i t ex en bil att förbindelsen bryts, så går det direkt åt fanders med generatorn.
Lika i t ex båtar med inombordare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden