nikasp
Villhöver en kantfräs men velar kraftigt mellan 18 eller 12 volt, dvs en av dessa. Jag har två små gamla 12V batterier och 18V har jag ett nästan nytt PRO Core 4Ah plus två äldre 2Ah.

Äger
12V: en liten skruvdragare
18V: skruvdragare, vinkelslip, lampa och cirkelsåg
Sladd: Grön Bosch POF 1400 ACE som aldrig används pga klumpig och med kabel.

Vilken skulle ni köra på för smågrejer hos hemmasnickare? 18V är flera år nyare och har bl.a. LED-belysning och variabelt varvtal. Köper båda utan batteri så handlar om 2000 eller 2500 spänn.

Bosch Gkf 18V-8 (lanserad 2023)​

Bosch Gkf 12V-8 (lanserad 2019)​

https://www.bosch-professional.com/se/sv/kantfraesar-101335-ocs-c/

18V är lite större/klumpigare än 12V, men inte så det stör på något vis.
Den har däremot mer kraft och större möjligheter att användas ihop med de tillbehör för fräsning som finns. Även möjlighet att komplettera med sänkenhet.

Har du dessutom ett nyare ProCore 4Ah så talar även det för 18V varianten.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Kollar man på mått och vikt så skiljer det inte så vansinnigt mycket. Lutar starkt åt 18V så kan jag nog kränga min gamla sladdmaskin, eller ta till torpet där alla mina äldre verktyg hamnar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har 18V-maskinen och det lilla jag har använt den så är den å ena sidan väldigt smidig, å andra sidan tycker jag det är svårt att hålla den rakt med en hand vid kantfräsning (säkert en vanesak). Jag funderar på att skaffa tvåhandsstativet till den (TE600) för att få lite större anliggningsyta mot arbetsstycket och bättre stabilitet. Förhoppningsvis blir det även lite lättare att finjustera djupet med den, det är rätt pilligt i basutförande tycker jag.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Sen skall man inte glömma att POF 1400 är en betydligt kraftigare maskin. Varför inte bygga ett enkelt fräsbord till den ?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Kraften finns redan och då är väl en så liten och smidig maskin som möjligt önskvärd?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Äh, det blev 18V. Den hade så fina dammutsigsadaptrar så man kanske vågar köra vid garageporten utan att fylla hela garaget med spån och damm 😀

Jag har inte fräst mycket i mitt liv men sladden gör att man drar sig för att plocka fram den. Är i svågerns hus nu och 12V är ju fin men modellen är flera år äldre och saknar en del finesser som den här har.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Tack för tips och inspel!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag råkade köpa en GLF istället för en GKF och velar fram och tillbaka om jag ska returnera och köpa GKF:en istället - just på grund av alla tillbehör mm som GKF:en har. Har en sladd GOF-1250 sedan innan men den är lite för stor för att balansera på smalare kanter tex.

Ditt köp ger ju vatten på kvarnen 😊, hittade du den till vettigt pris nånstans?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
mexitegel mexitegel skrev:
Jag råkade köpa en GLF istället för en GKF och velar fram och tillbaka om jag ska returnera och köpa GKF:en istället - just på grund av alla tillbehör mm som GKF:en har. Har en sladd GOF-1250 sedan innan men den är lite för stor för att balansera på smalare kanter tex.

Ditt köp ger ju vatten på kvarnen 😊, hittade du den till vettigt pris nånstans?
Jag gav 2587 via officiella Bosch på Amazon. Provade att lägga order via Refunder så får nog minst 2,5% upp till 6% rabatt där - kompis tjatar alltid om att jag ska använda Refunder (han har fått 3800 i cashback så kanske funkar).

GLF verkar vara lite sämre och oklart om den har borstlös motor. Men den hade ett kullagertillbehör jag hade velat ha som kostar 280 spänn. Men GKF verkar vara den bättre av de två med massor av (dyra) tillbehör.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med L-boxx?

Det är ju lite tråkigt om man hamnar i en köp-återvändsgränd 😂

S
12 V är leksak. För lågt varvtal.

Men nu har vi kört sönder två GKF på mindre än ett år. Så den verkar också vara leksak. Motorn har brunnit båda gångerna.

• Wow
mexitegel
  • Laddar…
nikasp
mexitegel mexitegel skrev:
Med L-boxx?

Det är ju lite tråkigt om man hamnar i en köp-återvändsgränd 😂
Haha! Jag har slutat köpa boxar då jag bara tycker att det är omständigt och tar plats. Velade lite på ett sånt här sällan-verktyg men den får ligga i ett skåp.

https://amzn.eu/d/0hQhj4IL (2857 kr 260717)

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
nikasp
S sinuslinus skrev:
12 V är leksak. För lågt varvtal.

Men nu har vi kört sönder två GKF på mindre än ett år. Så den verkar också vara leksak. Motorn har brunnit båda gångerna.
Jag är amatör och kommer bara att kanta lite och kanske göra nån skylt till torpet. Har era gått i jobbet?

S
nikasp nikasp skrev:
Jag är amatör och kommer bara att kanta lite och kanske göra nån skylt till torpet. Har era gått i jobbet?
Ja, men det står ju ”professional” på. 😉

Jag tycker den är bra, smidig och man ser vad man gör. Dammutsug också men den verkar inte hålla för regelbunden användning. Vi fick en ny på garantin och nu precis innan semestern så brann ersättningsmaskinen upp.

1784292216824.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• 1784292265285.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.