Någon som har erfarenheter av batteridrivna häcksaxar?
Jag har ca 75 meter häck av "klen" typ med kvistar på max 7-8 mm som ska ansas eller klippas två gånger per år.
Vad och vilket fabrikat ska jag köpa?

Jag har en Ryobi häcktrimmer som utan problem tar 50 meter ligusterhäck på en laddning. Enda bekymret är att svärdet är en smula kort, och att det ibland hade varit skönt med tvåhandsfattning. Jag kommer nog köpa en större Ryobi, baserat på hur bra den lilla funkar.

Edit: Jag ser nu att den jag kör nog inte är tänkt att köra så stora häckar med, men eftersom den inte vet det så kör den på galant!

https://www.granngarden.se/gras-och...tbJUk42rXOpuROgRjtHfgkc7srAWPKQsaAh5rEALw_wcB

Redigerat:
Samma här, har en Ryobi som jag tycker gör sitt jobb riktigt bra. Viktigt att du laddar på med bra ackar, köp inte för klent utan minst 2ah så räcker en laddning längre, men inte för stort då blir det lugnt.
(Vet att Ryobi har 9ah och dom väger en hel del)

Y
Jag har klippt med Milwaukee M18 CHT-0 (2600kr) och Sthil HSA 86 (3000kr)

Och upplever inte att häckklippning är något krävande för en maskin.
Slutpriset springer iväg när man ska köpa till batteri och laddare.
Så som Stefan N säger så är det en fördel att välja samma maskinfabrikat som man redan har batteri och laddare till sedan innan.

I mitt tycke så var Milwaukeen lättare att hålla och använda. Sthilens säkerhetsknapphandtag var onödigt tjock och jag blev trött i handen. Sedan tyckte jag batteri och laddare var för sig var ganska dyra prylar till Sthilen. Sthil har kampanj att köper man två batterier så får man andra batteriet till halva priset och i rätt butik så ger dom halva priset på det lyxigare batteriet ifall man samtidigt tar det enklare också. Men jag vet inte om man behöver sträva efter det större batteriet. Två batterier bör man ha om man ska klippa mycket. Ett fiffigt tillbehör Sthil har är en väska och sladd som man kan sätta batteriet i och få bort vikten från maskinen, detta har jag inte prövat och butiken avrådde p.g.a. obalanskänsla.

Sthils batterier är stora och tunga (4 till 7 ah), Milwaukeens normalstor och "lätt" (4 till 5.5 ah).

Av dessa två hade jag valt Milwaukee.
Jag har inte data om hur grova grenar dom kan klippa men det har gått bra att "såga" endel grova grenar. Fast om du ska gallra grova grenar uppe i äppelträdet hade jag föreslagit batteridriven handsåg istället. :)
iu
iu

När jag surfade så såg jag fler Sthilmaskiner som jag tolkade kunde vrida handtaget.
Sådan skulle jag vilja känna på för det kan vara ganska skönt om man ska klippa mycket normalhöjd häck. Ska man klippa höga häckar så är det nästan att måste att välja en stångförlängd.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.