Byggahus.se

Batteridammsugare kontra ”vanlig”?

704 läst  16 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    Går det att ersätta en traditionell dammsugare med en sladdlös utan att man blir vansinnig?

Med två småbarn hemma låter det onekligen lockande...

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Är det en sådan där "skaftdammsugare" du tänker på? Det hade vi en förut, helt värdlös faktiskt, men dom kanske blivit bättre nu?

Finns det fortfarande inga vanliga dammsugare som går på batteri?

3. M
    Medlem Nivå 7

Ja det är en sån jag tänker på. Men inte en av de billigare utan de som kostar runt 4000-5000kr

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Vi har en Electrolux för 2500-ish, nått år gammal kanske, och jag var grymt skeptisk innan, men frugan övertalade mig... Det bästa är att den står framme jämt och man snabbt suga upp lite smulor och sådär... Ingen påse man byter, utan bara en liten behållare och ett filter mna rengör ibland...

Vi använder våran mer än den vanliga dammsugaren nuförtiden....

5. O
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Nja. Jag tycker inte det går. Men det är ett mkt bra komplement för att snabbt ta typ under matbordet eller i köket. Men grus i hallen etc tycker jag den mest bara roterar iväg längt med golvet. Svårt också att ta hela vägen in under skåp och sängs pga skaftet.

Men jag tycker mkt om vår. Den står i hallen och mkt bygger det väl på lättillgänglighet. Den sladdburna är i städskåpet men tar också bättre

Edit: har en Electrolux ca 2000kr har jag för mig

• Laddar…
  6. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Har en också och använder den en del. Det är en Electrolux med någon slags roterande borste med en prislapp på ca 2000. Köpte den för att städa upp efter två små på 2 och 5 år, främst efter måltider. Gillade den i början, men nu efter ett tag börjar kärleken gå över. Främsta irritationsmomenten är att den snurrande borsten sprätter iväg saker typ intorkade makaroner istället för att suga upp dem och att den inte går att få in under halvlåga ej flyttbara möbler, typ soffa.

Gick istället över till en helt manuell lösning i form av en klassisk sopborste med skyffel och den fungerar ypperligt.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 11
    Jag har en Electrolux, något år gammal. Sopar mest runt smutsen. Använder den enbart i trappen.

8. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Vi har också en Electrolux för ca 2 papp. Perfekt för grus i hallen och smulor under matbordet men aldrig en ersättare för vanlig dammsugare. Gissar att den filtrerar ganska kass och den får inte upp allt. Låter väldigt högt gör den också.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag har en Dyson V8 som ersatt den sladdbundna.

Den korta drifttiden passar mig utmärkt :) Den har ett munstycke som tar stora prylar som sten osv och ett som mer borstar mattor, plus sedvanliga möbel och elementborstar etc dvs den är komplett. Inga problem med sugkraften.

Avgörande för Dyson är balansen. Andra skaftdammsugare är fasansfullt framtunga, går inte att lyfta. Dyson kan inte mäta sig med en traditionell dammsugarslang där men är ljusår bättre än övriga batteridrivna.

Hållare på väggen där den laddas. Ingen laddsladd som ska puttas i. Liten dammbehållare som behöver tömmas ofta om det skulle vara ett problem. Går att använda både som golvdammsugare och som handdammsugare (helt enkelt genom att använda eller inte använda röret).

• Laddar…
  10. hscn
    Renoverare · Nivå 9
    Vi har en Dyson V8 Absolute, fick "bäst i test" när Råd & Rön testade 2018. Väldigt smidig, fungerar förvånansvärt bra, mycket bättre än vår tidigare batteridrivna Electrolux. Lite kort batteritid, endast 8 minuter om man kör med maxeffekt, dock betydligt längre i "standardläge". Laddning tar ca 4 timmar. Lätt att tömma skräp, tvättbara filter för motor och utblås.
    Sladdammsugaren finns kvar men används numera sällan.

11. O
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Lite OT men någon som testat robotdammsugare vs skaftdammsugare?

12. M
    Medlem · Nivå 4
    Har också en Dyson V8 absolute. Helt grym, har också centraldammsugare som numera sällan används.
    Jag tycker tvärtom att den gör ett bättre resultat än en vanlig med sladd, just för att borsten river loss damm och smuts på ett sätt som en vanlig dammsugare inte gör. Den kräver ju att smutsen ligger löst eftersom den bara suger.
    Hade nån Electroluxvariant tidigare, den är som en leksak i jämförelse!

13. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jag har mycket starkt börjat klura på en robotdammsugare kring 5000. Väldigt många verkar på fråga i hemautomatiseringsgrupp på Facebook rekommendera Xiaomi Roborock S6. Systerdottern har S5 och syster har en Neato-nånting och båda är väldigt nöjda. Verkar som att de värsta barnsjukdomarna är borta och de både städar bra och fastnar inte hela tiden. Kanske läge för köp nu...

14. J
    Medlem · Nivå 9
    Har irobots billigare modell, samlar förvånansvärt mycket damm men kan inte ersätta vanlig dammsugare. Har haft en sån Elektrolux batteridsmmsugare som diskuterats, tyvärr är batterierna slut så den tar inte laddning. Tyckte den var ett perfekt komplement för punktvis mellanstädning. Ska köpa nya accar på Ebay nån gång och fixa den...

15. H
    Medlem · Nivå 11
    Har en irobot och den brukar jag låta gå i sovrummen. Kommer bra åt under sängar. Använder roboten oftare än skaft.

Redigerat