Jag har nu sedan i våras bestämt och obestämt mig en massa gånger :) Vill vara lite ytsmart för framtiden men det skapar bara en stor blockad i mitt huvud.

Tja trädgården är vildvuxen :) Har sedan i våras en robotklippare som sköter gräset, men kanter är buskar, små träd och massor av hallonsnår.

Varannan googling bestämmer jag mig för enklast möjliga för att man ta kanter. Men så tittar jag på kanterna och kommer ihåg att jag har ju en häst som även gärna hade fått röjt under stängsel. Så då tittar jag på större, men så blir det dyrt och då vill jag vara smart med batterier för andra prylar man kanske vill ha i framtiden. Att ha en batterilösning per elektronisk pryl är inte hamna, och där tappar jag bort mig. Det verkar ju inte ens inom samma märke vara gemensamt.

Idag har jag nästan bestämt mig för en Bosch Professional GFR 18V. ChatGPT säger att min nuvarande laddare jag har till skruvdragaren "AL1820CV" skall fungera... Men blir ju så osäker på allt. Binder man upp sig onödigt mycket på Bosch Professional serie? Är det bättre att går på deras andra batterilinje som är kompatibelt med fler märken. Eller köra på något annat märket… Jag gillade klingan som kommer med GFR…

Några råd?

GFR/GRT kräver en hel del batteri och blir ganska tung. Ser den som en trimmer som fungerar bäst med tråd. Jag har en och har även en Stihl med "motor" samt riktig sele och dubbla handtag som jag jämför med och man får en helt annan balans och inte alls lika tröttande.
Men allt beror på hur mycket du ska köra. Vid bostaden jag en Ryobitrimmer.

trädgårdsredskap med lite kraft tenderar vara strömhungriga. då vill du eventuellt ha tillgång till att byta till redan laddade batterier, on the go, och en laddare som inte tar tre evigheter. fläktkylt är bra. minst två laddningspositioner är bra.

när det gäller trimmers i högre skola än du nog behöver därhemma; är balansen viktig om du inte skall behöva hänfalla till sele. jag kör t ex makita dur369 vägandes 7+ kg några timmar till stigvård utan sele. aldrig ens funderat på att sätta dit den. den mindre dur368 är en lättare godbit för hemmaträdgården. skulle nog passa ditt upplägg. sele knappast aktuellt på den öht.

du kanske önskar även en häcksax. den klarar sig med mjäkiga batterier, liksom sticksågar och skruvdragare. men en kraftig lövblås gör det inte. inte en vinkelslip eller cirkelsåg heller

du gör säkert inte bort dig med någon alls av de större märkena. valet av batterisystem ser jag som det viktigaste, och att batterierna innehåller celler av hög kvalitet, och också går att få tag i längre fram. tveksamt att diverse butiksmärken gör det. dock iom numera rätt stor marknad för adapters kan man minimera floran där hemma. enda batterisystenet att direkt undvika som jag ser det är ryobi, de har ett skaft som gör adapters till andra fabrikat helt ohanterliga. det är däremot inget problem köra ryobimskiner på t ex boschbatterier.

framtiden inom kraftigare batterier stavas tabless. ett sådant 18 volt från bosch eller metabo kan belastas med bortåt 1800 watt utan att dö värmedöden. min gissning är att detta faktum kommer minska intresset för 36-40 voltsystemen.

jag är makitaanvändare sedan många år, varit i högsta grad nöjd. men använder deras batterier också till andra märken som lidl parkside, bosch, och metabo.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma fundering för ett år sedan och kom fram till att trädgårdsredskap på 18 Volt inte duger för seriös användning.
Istället har jag köpt in mig på Husqvarnas 36 Volts system.

Oeva Oeva skrev:
Jag har nu sedan i våras bestämt och obestämt mig en massa gånger :) Vill vara lite ytsmart för framtiden men det skapar bara en stor blockad i mitt huvud.

Tja trädgården är vildvuxen :) Har sedan i våras en robotklippare som sköter gräset, men kanter är buskar, små träd och massor av hallonsnår.

Varannan googling bestämmer jag mig för enklast möjliga för att man ta kanter. Men så tittar jag på kanterna och kommer ihåg att jag har ju en häst som även gärna hade fått röjt under stängsel. Så då tittar jag på större, men så blir det dyrt och då vill jag vara smart med batterier för andra prylar man kanske vill ha i framtiden. Att ha en batterilösning per elektronisk pryl är inte hamna, och där tappar jag bort mig. Det verkar ju inte ens inom samma märke vara gemensamt.

Idag har jag nästan bestämt mig för en Bosch Professional GFR 18V. ChatGPT säger att min nuvarande laddare jag har till skruvdragaren "AL1820CV" skall fungera... Men blir ju så osäker på allt. Binder man upp sig onödigt mycket på Bosch Professional serie? Är det bättre att går på deras andra batterilinje som är kompatibelt med fler märken. Eller köra på något annat märket… Jag gillade klingan som kommer med GFR…

Några råd?
Laddaren och de batterier du har kommer fungera.

Menar du gröna serien med "andra batterilinjen", blå seriens batterier ingår i AMPShare, en allians där flera olika märken delar batteriplattform.

F
R rakt09 skrev:
trädgårdsredskap med lite kraft tenderar vara strömhungriga. då vill du eventuellt ha tillgång till att byta till redan laddade batterier, on the go, och en laddare som inte tar tre evigheter. fläktkylt är bra. minst två laddningspositioner är bra.

när det gäller trimmers i högre skola än du nog behöver därhemma; är balansen viktig om du inte skall behöva hänfalla till sele. jag kör t ex makita dur369 vägandes 7+ kg några timmar till stigvård utan sele. aldrig ens funderat på att sätta dit den. den mindre dur368 är en lättare godbit för hemmaträdgården. skulle nog passa ditt upplägg. sele knappast aktuellt på den öht.

du kanske önskar även en häcksax. den klarar sig med mjäkiga batterier, liksom sticksågar och skruvdragare. men en kraftig lövblås gör det inte. inte en vinkelslip eller cirkelsåg heller

du gör säkert inte bort dig med någon alls av de större märkena. valet av batterisystem ser jag som det viktigaste, och att batterierna innehåller celler av hög kvalitet, och också går att få tag i längre fram. tveksamt att diverse butiksmärken gör det. dock iom numera rätt stor marknad för adapters kan man minimera floran där hemma. enda batterisystenet att direkt undvika som jag ser det är ryobi, de har ett skaft som gör adapters till andra fabrikat helt ohanterliga. det är däremot inget problem köra ryobimskiner på t ex boschbatterier.

framtiden inom kraftigare batterier stavas tabless. ett sådant 18 volt från bosch eller metabo kan belastas med bortåt 1800 watt utan att dö värmedöden. min gissning är att detta faktum kommer minska intresset för 36-40 voltsystemen.

jag är makitaanvändare sedan många år, varit i högsta grad nöjd. men använder deras batterier också till andra märken som lidl parkside, bosch, och metabo.
Har Milwaukee själv. Kan bekräfta att skruvdragare, trimmer och häcksax klarar sig länge på de små batterierna (2Ah) men lövblåsen fick jag skaffade ett 5Ah för det blev löjligt att byta så ofta.

FredrikR FredrikR skrev:
Menar du gröna serien med "andra batterilinjen", blå seriens batterier ingår i AMPShare, en allians där flera olika märken delar batteriplattform.
Om jag fattat så den Gröna har "power for all alliance" och blå AMPShare. "Power for all" har fler märken jag känner igen.

Skulle jag ersätta häckklipparen, "långsågen" och slipar och annat så hade jag föredragit batterier. Men inte om varje maskin skall ha en egen typ av batterier...
Jag har faktisk bara skruvdagaren nu, och "långsågen" från Gardena men den har batteriet inbyggt (äldre).

Trädgård kör jag Ryobi och byggande Bosch blå 12/18V, GFRen var ett testköp som komplement till de bensindrivna Stihlmaskinerna. Har två fastigheter och har laddare för dem permanent på båda platserna.

useless useless skrev:
Jag hade samma fundering för ett år sedan och kom fram till att trädgårdsredskap på 18 Volt inte duger för seriös användning.
Istället har jag köpt in mig på Husqvarnas 36 Volts system.
håller med om din analys. sedan länge har man varit begränsad till cirka 700 watt för 18-voltsmaskiner, i praktiken ett par hundra watt mindre än så. inte så bra för en trimmer, gräsklippare eller lövblås. så 36/40 alt nog populärare 2x18 har varit logiskt. funkat hur bra som helst i min ägo. kör mest makita, och 2x18-maskinerna är favoriter.

men sedan förra året säljer flera tillverkare så kallade tabless 18 volts batterier, vilka tål 1800 watt. med 18 voltsystemens hårda grepp om marknaden talar mycket för att det är där det kommer att hända framöver.

och finns 2x18 även av dessa. 3600 möjliga watt.

R rakt09 skrev:
håller med om din analys. sedan länge har man varit begränsad till cirka 700 watt för 18-voltsmaskiner, i praktiken ett par hundra watt mindre än så. inte så bra för en trimmer, gräsklippare eller lövblås. så 36/40 alt nog populärare 2x18 har varit logiskt. funkat hur bra som helst i min ägo. kör mest makita, och 2x18-maskinerna är favoriter.

men sedan förra året säljer flera tillverkare så kallade tabless 18 volts batterier, vilka tål 1800 watt. med 18 voltsystemens hårda grepp om marknaden talar mycket för att det är där det kommer att hända framöver.

och finns 2x18 även av dessa. 3600 möjliga watt.
Jag har testat några 18-Voltsmaskiner från ett par av de större handverktygstillverkarna och jag är inte imponerad. Visst, för en lite mindre villaträdgård där man bara behöver ansa lite kanter och blåsa rent uppfarten duger maskinerna gott och väl, men ska man röja lite grövre gräs och buskar eller såga mer än tio vedträn så måste man ha en "riktig" röjsåg och motorsåg och då är inte 18 Volt något alternativ.
Dubbla batterier är en kompromiss som i praktiken både blir dyrare och klumpigare. Men om man absolut inte kan tänka sig att skaffa ett ytterligare batterisystem för de tyngre trädgårdsmaskinerna så är det kanske acceptabelt. Jag tänkte snarare tvärtom - Att det är bra att ha ett eget system för trädgårdsmaskinerna som är optimerat för den typen av arbetsuppgifter.

useless useless skrev:
Jag har testat några 18-Voltsmaskiner från ett par av de större handverktygstillverkarna och jag är inte imponerad. Visst, för en lite mindre villaträdgård där man bara behöver ansa lite kanter och blåsa rent uppfarten duger maskinerna gott och väl, men ska man röja lite grövre gräs och buskar eller såga mer än tio vedträn så måste man ha en "riktig" röjsåg och motorsåg och då är inte 18 Volt något alternativ.
Dubbla batterier är en kompromiss som i praktiken både blir dyrare och klumpigare. Men om man absolut inte kan tänka sig att skaffa ett ytterligare batterisystem för de tyngre trädgårdsmaskinerna så är det kanske acceptabelt. Jag tänkte snarare tvärtom - Att det är bra att ha ett eget system för trädgårdsmaskinerna som är optimerat för den typen av arbetsuppgifter.
vitsen med 2x18 är den universella användbarheten av batterierna till nättare maskiner, som inte kräver den högre effekten.

men som sagt, nu med tabless finns möjligheten köra även effekthungriga maskiner på endast 18 volt. alltså högre effekter än det som var 36/40 volt innan denna nya generation av battericeller kom ut.

äger nu två maskiner som drar nytta av detta. en kraftigaste tigersågen från metabo som går som smör genom allt, och en steinel trådlös värmepistol som lämnar konkurrensen bokstavligen i kylan. de går inte ens att köra på vanliga batterier, men tablessbatterierna passar till allt.

väl ägandes denna nya generation av batterier får de även göra tjänst via adapters på mina makita 2x18 volts trädgårdsmaskiner. kapacitet motsvarande 36v/8ah eller för den delen 18v/16ah är ju en tillgång, men framförallt är den låga temperaturen även vid hård belastning ett plus. att de sedan laddas på 30 min är inte fel det heller:)

ett eget och på marknaden marginellt system har historiskt visat sig vanskligt upprätthålla över tid.

tack för all input. Har tittat på 36v idag, men blir inte säkrare i mitt val direkt :)
Det var enklare under alla de året jag inte klippte något alls… men med roboten så känns kanter nu mer ovårdade. Inser att när jag putsat mig igenom så blir det inte behov av en som kan ta grövre så mycket, förutom i stallet.
Lutar ändå åt att hellre köpa något som fixar det bättre, tidsmässigt går mer tid åt staketen är hemma trädgården.

Ahh, det är verkligen inte lätt. Tror jag börjar luta åt att skita i ”batteriplaneringen” och bara fokusera på röj/trim funktionen.

Ps… hmm verkar ha två användare… hur har jag lyckats med det :) Oeva är alltså jag… den fina jahapp fick jag när det var en migrering för länge sedan

det är ändå batteriplaneringen alltså den initialt dyra investeringen av laddare och batterier som det är värt att lägga lite tankemöda kring.

du vet nog bäst själv var dina framtida behov kan ligga, men är det bara trädgård kan du absolut förbli nöjd genom att satsa på 36/40 volt. dock vill du efterhand mer än så, är utbudet av övriga sådana maskiner begränsat och nästan alltid dyrt och proffsinriktat. som jag ser det trots viss olägenhet just på en trimmer med att använda två batterier 2x18 (eller skit samma 2x20) så får du bättre övrig användbarhet av dina dyrköpta batterier.

så vad kan man tänkas bli intresserad av och där 18/20 enkla eller dubbla ger en annan prisvärdhet på marknaden?

det är liksom det som är knäckfrågan. man kan tänka i banor av häcksax, lövblås, eller tigersåg till trädgården. sedan cirkelsåg, slagborr sds, skruvdragare, diverse slipmaskiner t ex för tapetsering, mutterknackare till bilen, luftpåfyllare till cykel och bil, kyl och frysbox, multiverktygsåg eller bara en batteridriven fläkt som vid uteplatsen i trädgården håller myggorna borta, arbetsbelyning, en stavdammsugare eller varför inte en gigantisk power bank. utbudet är stort om du satsar på rätt häst.

exempel på fabrikat god kvalitet med brett sådant övrigt sortiment, men som även är bra på trädgård, är bosch grön eller blå, dewalt, metabo, i viss mån milwaukee, men antagligen störst sortiment har makita. ryobi har också ett enormt sortiment, men har som jag påpekat nackdelen att det är olämpligt att med hjälp av just bara deras batterier driva maskiner av andra fabrikat via adapter. så med ryobi sitter du fast.

makita dur368 är exempel på en förhållandevis lätt trimmer 2x18 med mer kraft än du rimligtvis behöver i en villaträdgård. lägger du till pt2 eller pt4 i din sökning dyker det upp erbjudanden där batterier och laddare ingår.

Ska man köra litet tuffare grejer som tex en röjsåg på effektivt sätt så har jag inte hittat några ersättare för bensindrivna alternativ, kan varmt rekommendera Stihl FS131 som är lätt och hyfsat stark med gräslinehuvud, slyklinga typ treudd etc, och röjsågsklinga.

Har gått sida vid sida med en som hade en 40V-maskin med slyklinga och det var nästan löjligt hur stor skillnad det var i avverkningshastighet & arbetsförmåga. Typ leksak vs proffsverktyg. Sedan har vi även en tyngre maskin Husqvarna FXT 545 som kan rustas med slyklinga typ treudd men den är oftast overkill för detta, mer dedikerad för röjklinga och just röjningsarbete. Vi kör nästan enbart med Stihl FS131 för röjning sly/grovt gräs, supersmidig maskin.

H Harald Blåtumme skrev:
Ska man köra litet tuffare grejer som tex en röjsåg på effektivt sätt så har jag inte hittat några ersättare för bensindrivna alternativ, kan varmt rekommendera Stihl FS131 som är lätt och hyfsat stark med gräslinehuvud, slyklinga typ treudd etc, och röjsågsklinga.

Har gått sida vid sida med en som hade en 40V-maskin med slyklinga och det var nästan löjligt hur stor skillnad det var i avverkningshastighet & arbetsförmåga. Typ leksak vs proffsverktyg. Sedan har vi även en tyngre maskin Husqvarna FXT 545 som kan rustas med slyklinga typ treudd men den är oftast overkill för detta, mer dedikerad för röjklinga och just röjningsarbete. Vi kör nästan enbart med Stihl FS131 för röjning sly/grovt gräs, supersmidig maskin.
det har du rätt i. men tråden handlar om vad en kanttrimmer kan åstadkomma i en villaträdgård. där är förbränningsmotorer en miljömässig och akustisk styggelse. och deras prestanda skjuter kraftigt över målet. de är också i ovana händer farliga.

du kanske ändå har prövat 2x18-maskinen makita dur369 (alltså inte 368 som jag rekommenderade trådskaparen) den är hysteriskt stark och klarar redan på på tomgång lägsta fart normaltätt gräs. viskar sig då fram. på fortfarande lägsta läget och taggad tråd från oregon utan större besvär genom cm-tjock årsved. en fördel med med den är just bottendraget, som gärna saknas på bensinmodellerna.

nackdelen med en kraftig batterimaskin är ffa drifttiden off grid vid tyngre sysslor. men det gäller knappast ts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.