Jag köpte nyligen;
Pickadoll: Makita AF505
Kompressor: Senco AF4504

Jag är väldigt nöjd. Klart att det hade varit smidigare med ett batteri, men så mycket störst jag inte av en slang de gånger man spikar upp foder, socklar, taklister etc. Men det kostar ju avsevärt mera. Dessutom har jag hört att makita (och flera andra billigare batteripistoler) inte är speciellt bra. Kompressorn är VÄLDIGT tyst, den är också lätt att bära med sig, men med 10 m slang så räcker det att den står i eller utanför rummet. Så det är inte mycket man behöver flytta. Att volymen är liten gör inget då den knappt låter något när den startar.

Jag tänkte att en kompressor behövs ändå till huset för att pumpa däck, leksaker, blåsa rent etc. Så kostnaden för pickadollen är bara 700 kr. Det ska ju då ställas mot typ 4000 kr för en batteripickadoll.

Jag har sett vissa som kört grövre spickpistoler, typ stomspik. Och det verkar funka även om det så klart tar längre tid.

W Willewonka skrev:
Om jag väl ska skjuta innertak eller nåt som kräver 16g så får det bli en sån då. makita har ju faktiskt en sån med på batteri..
Klart du skall ha en av varje :cool:

Jag har få vertygsinköp som jag ångrat genom åren. Det enda var nog kap och gersåg samt sågbord, där jag köpte för billigt de två första gångerna. De gick inte sönder eller så, men det visade sig vara ganska stor skillnad sen när man bytte till ”riktiga” grejjer :)

16 eller 18g för innertak beror väl på vilken typ av tak. Jag tänker sätta panel med 18g, har en del bekanta som gjort det utan problem. På en planka kan du ju få in ganska så många 50mm dykert som du desutom skråar in i fjädern. så det blir ju ganska mycket "dykert per cm2" eller hur man nu väljer att se det. Är det skivor där man bara kan sätta i kanterna blir det ju lite andra laster.

Viktor.J Viktor.J skrev:
16 eller 18g för innertak beror väl på vilken typ av tak. Jag tänker sätta panel med 18g, har en del bekanta som gjort det utan problem. På en planka kan du ju få in ganska så många 50mm dykert som du desutom skråar in i fjädern. så det blir ju ganska mycket "dykert per cm2" eller hur man nu väljer att se det. Är det skivor där man bara kan sätta i kanterna blir det ju lite andra laster.
TS kollade på två olika pickor, båda 18Ga fast med olika kapacitet, 35 vs 50mm. 50mm är då att föredra i mitt tycke. Går säkert att sätta innertak med 18Ga också genom att skråspika som du säger.

själv skall jag sätta två olika typer av panel. En utomhus i ett utskjutande förrådstak som säkert kan röra sig någon centimeter i en höststorm. Då känns det bättre med 16Ga. Den andra panelen skall sitta i ett attefall som är brandklassat, så det blir panel + gips + gles som de skall igenom. Vill inte punktera ångspärren, så 50mm blir lagom för min del (14+13+28) 16Ga känns rätt även där.

Därmed inte sagt att det inte går att spika innertakspanel med 18Ga :)

1977bjorn 1977bjorn skrev:
TS kollade på två olika pickor, båda 18Ga fast med olika kapacitet, 35 vs 50mm. 50mm är då att föredra i mitt tycke. Går säkert att sätta innertak med 18Ga också genom att skråspika som du säger.

själv skall jag sätta två olika typer av panel. En utomhus i ett utskjutande förrådstak som säkert kan röra sig någon centimeter i en höststorm. Då känns det bättre med 16Ga. Den andra panelen skall sitta i ett attefall som är brandklassat, så det blir panel + gips + gles som de skall igenom. Vill inte punktera ångspärren, så 50mm blir lagom för min del (14+13+28) 16Ga känns rätt även där.

Därmed inte sagt att det inte går att spika innertakspanel med 18Ga :)
Nej precis, var spik på sin plats liksom :) att jag spikar med 18Ga är framförallt för jag är för snål för at köpa flera pistoler och använder 18Ga till socklar, lister etc. :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
Nej precis, var spik på sin plats liksom :) att jag spikar med 18Ga är framförallt för jag är för snål för at köpa flera pistoler och använder 18Ga till socklar, lister etc. :)
Så småningom har du alla valörer ska du se, bättre skaffa innan de behövs istället för efter 90 % av jobbet är klart. För pinns och dyckert är det lagom med en 23 g och sedan två av varje (en för långa resp korta) av 18, 16 och 15 g. Man kan kanske bestämma sig för endera rakt eller vinklat magasin på de grövre då det annars blir sjuk mycket olika spik att hålla reda på. Rak för 16 g och vinklad 15 g använder jag :geek:

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Klart du skall ha en av varje :cool:

Jag har få vertygsinköp som jag ångrat genom åren. Det enda var nog kap och gersåg samt sågbord, där jag köpte för billigt de två första gångerna. De gick inte sönder eller så, men det visade sig vara ganska stor skillnad sen när man bytte till ”riktiga” grejjer :)
Jo det gäller ju att hitta balansen mellan vad som är värt personligen att lägga på ett verktyg mot vad det presterar.
Har varit inne på att köpa festool men har övertalat mig själv att makita 18v får räcka. Än så länge är jag nöjd med vad de presterar mot vad jag betalt för de.
Men frågan är om jag kommer känna likadant med batteripickan...:thinking:

W Willewonka skrev:
Jo det gäller ju att hitta balansen mellan vad som är värt personligen att lägga på ett verktyg mot vad det presterar.
Har varit inne på att köpa festool men har övertalat mig själv att makita 18v får räcka. Än så länge är jag nöjd med vad de presterar mot vad jag betalt för de.
Men frågan är om jag kommer känna likadant med batteripickan...:thinking:
Finns väl heller ingen anledning att köpa allt i Festool. De har överlägsna maskiner, till och med unik som Domino, men annat som är i nivå med, eller läge än konkurrensen, eller inget alternativ alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.