Hej,

har sökt men finner inget riktigt bra svar på följande fråga.

Hur ska jag göra innerväggen i bastun som är mot yttervägg i vårt nybyggda hus?
Innerväggarna förstår jag att det räcker med mineralull å panel direkt på det, men hur gör jag där det sitter ångspärr/plast?
Alltså där ytterväggen på huset är. Räcker det att bara köra panel direkt på där? Isf blir det en luftspalt på 28mm mellan plast å bastupanel.

tacksam för svar!

• Väggstomme i ett nybyggt hus med synlig ångspärr och träreglar, förberedd för bastupanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har byggt liknande eller har kunskap å tankar att dela?

Ja, det bygges så hela tiden i Finland, dock är det så att sådana planer måste tas hänsyn til från början.
Några principer:
1) vanlig ångspärr tål inte värme så som det är i bastu- där bastuvägg byggs mot yttervägg så bör man använda ångspärr designat för detta användningsområde. (Dvs man byter ut plast mot bastufolie/kingspan sauna-satu och skjötar mot plast)
2) om folie används i en vägg-använd det i alla väggar OCH tak med täta skjötar. Hybridlösningar med ngn vägg med och ngn utan blir sällan bra-välg en metod och följ den.
3)om du inte vill kompromittera ångspärr i yttervägg/ändra det som är där nu, så bygg som rum-i-rum.
Mvh
Sakke

Redigerat.
Kollade nu dokumentationen från Kingspan. Deras konstruktionslösning är som följer:
Rengör plastfolie/ångspärr noga. Montera kingspan sauna-satu direkt/tätt på ångspärr.
Mvh
Sakke

Redigerat:
D drsakke skrev:
Redigerat.
Kollade nu dokumentationen från Kingspan. Deras konstruktionslösning är som följer:
Rengör plastfolie/ångspärr noga. Montera kingspan sauna-satu direkt/tätt på ångspärr.
Mvh
Sakke
Det låter ju som musik i mina öron:)
Tack Sakke!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.