Installation av bockade avslutningsplåtar på träreglar för ett dragfritt golv vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läste tråden och såg att du ville ha ett dragfritt golv , Det där är egentligen om man vill ha en carport eller dylikt under ett trallgolv men borde ge ett dragfritt golv om man monterar någon lämplig avslutningsplåt med avlopp på ,plåten är bockad så att vattnet rinner ut från huset (syns på bild)

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Fint att du delar med dig Vad det gäller golvet så är det redan lagt sedan förra året innan jag köpte huset

Kokarn Kokarn skrev:
[bild] Läste tråden och såg att du ville ha ett dragfritt golv , Det där är egentligen om man vill ha en carport eller dylikt under ett trallgolv men borde ge ett dragfritt golv om man monterar någon lämplig avslutningsplåt med avlopp på ,plåten är bockad så att vattnet rinner ut från huset (syns på bild)

J Jannelu skrev:
När jag byggde min bastu så beställde jag värmebehandlad asp från en firma i Estland, saunainter.com.
Beställde även aggregat och ledbelysning av dom.
Det var ca 7 år sedan och då blev det ungefär halva priset jämfört med att handla i Sverige, frakten inräknat.
Vet dock inte hur priserna är idag med tanke på den Svenska kronans fria fall...
Jag har gjort mycket research nyligen då jag bygger bastu (vet inte om det kan vara någon inspiration då det är andra förutsättningar men här är tråden i alla fall: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-bastu-spabad-traedaeck.341176/) Det finns tyvärr inte idag EN butik/webbutik som man kan klicka hem allt ifrån utan det lönar sig att jämföra lite. Dessutom kan man om man har tur pricka in lite reor. Men jag kan rekommendera två butiker att börja med:

Saunainter - https://www.saunainter.com/se/sauna/main.html
Här köpte jag mitt aggregat, styrenhet och stenar som blev rejält billigare än vad jag hittade någon annanstans. Inte halva priset som för sju år sedan men jag landade i alla fall under 70% på det jag köpte. Dessutom höll de vad de lovade med leveransen.

Hem och bastu https://www.hemochbastu.se/
Trevlig butik med sjukt stort utbud. Här köpte jag dörren och belysningen bland annat. Även här smidigt köp.

Lycka till med bygget. Ska bli kul att följa!

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack och vilket STORT projekt du gav dig in på :rolleyes: Men helt perfekt tråd för mig när jag ska sätta igång!

Aggregatet har jag nytt redan hemma i garaget så det är resten som ska på plats :cool: Vad det gäller belysning har jag tänkte "leka" lite själv med ledstrip och eventuellt en liten stjärnhimmel i taket med fiberoptik :giggle: Men det är lång väg att vandra till jag är vid den punkten....:(

Tänd LED-ljusremsa med varmt ljus bakom en cylindrisk lampa med slitsar.
Skapa konto
Experiment med LED-strip arrangemang på en trälåda visar ett eget ljusprojekt för hemmabruk.
Skapa konto
LED-strip monterad på träpanel med dimmer och transformator, projekt för hemmabruk.
Skapa konto
Hörn av bastu med belyst stenmur och vedeldad bastuaggregat.
Skapa konto

M mickeselvin skrev:
Jag har gjort mycket research nyligen då jag bygger bastu (vet inte om det kan vara någon inspiration då det är andra förutsättningar men här är tråden i alla fall: [länk]) Det finns tyvärr inte idag EN butik/webbutik som man kan klicka hem allt ifrån utan det lönar sig att jämföra lite. Dessutom kan man om man har tur pricka in lite reor. Men jag kan rekommendera två butiker att börja med:

Saunainter - [länk]
Här köpte jag mitt aggregat, styrenhet och stenar som blev rejält billigare än vad jag hittade någon annanstans. Inte halva priset som för sju år sedan men jag landade i alla fall under 70% på det jag köpte. Dessutom höll de vad de lovade med leveransen.

Hem och bastu [länk]
Trevlig butik med sjukt stort utbud. Här köpte jag dörren och belysningen bland annat. Även här smidigt köp.

Lycka till med bygget. Ska bli kul att följa!

• Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Min bastudel är 180 ×385 cm och har lavar på bägge kortsidor
Som golv satte jag in vanligt trägolv som jag lutade in från kortsidorna med en springa på ca 2cm och en hängränna under ..
Blir mkt varmare att bada under när det är kallare ute Mysig bastu interiör med tänd vedeldad bastuugn, trägolv och ett fönster i dunkelt ljus.
Skapa konto

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Lutade du med kilar eller hur gjorde du? Det är något sånt där jag är ute efter (y) Jag vill ha ett så tätt golv som möjligt för att slippa drag under vintern om man sitter på nedersta laven :sweat:

R Riddarn 115 skrev:
Min bastudel är 180 ×385 cm och har lavar på bägge kortsidor
Som golv satte jag in vanligt trägolv som jag lutade in från kortsidorna med en springa på ca 2cm och en hängränna under ..
Blir mkt varmare att bada under när det är kallare ute[bild]

Jag satte 1 regel på varje sida med den lutningen jag ville ha sen satte jag golvåsarna efter den

Det är mycket som står "i vägen" för mitt Bastuprojekt. Det blir väl lite så när jag nyss flyttat in och måste prioritera annan fört :worried: Men har i alla fall börjat fått till lite skalenliga ritningar.

Jag blev också kontaktad av ett större glasmästeri som jag varit i kontakt med när jag frågade om de hade några större härdade rutor från tex skyltfönster att sälja till mig. Nu finns det två härdade rutor som är 6 mm och stl 2000 x 2000. Till priset av 4 000 kr och vill jag ha dom hemkörda så ytterligare 500 kr. Det känns som ett ganska bra pris tycker jag, eller?:cool:

Skalenlig ritning av ett bastuprojekt med måttangivelser på väggar och glaspartier.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det är mycket som står "i vägen" för mitt Bastuprojekt. Det blir väl lite så när jag nyss flyttat in och måste prioritera annan fört :worried: Men har i alla fall börjat fått till lite skalenliga ritningar.
Hej, låter som ett bra pris, men jag vet inte. Jag har isolerrutor , dubbelglas, i mitt förrum egentligen vanliga uterumsdörrar. De går alltså att öppna. Jättenöjd med det. Vi sitter ofta där utan att bada bastu först.
Jag blev också kontaktad av ett större glasmästeri som jag varit i kontakt med när jag frågade om de hade några större härdade rutor från tex skyltfönster att sälja till mig. Nu finns det två härdade rutor som är 6 mm och stl 2000 x 2000. Till priset av 4 000 kr och vill jag ha dom hemkörda så ytterligare 500 kr. Det känns som ett ganska bra pris tycker jag, eller?:cool:

[bild]

Ja det går inte med raketfart och börjar i helt fel ände., men vad gör man när tillfälle ges som man inte kan säga nej till :rofl: Fick i alla fall hem två begagnade härdade rutor i fredags på 6 mm och med måtten 2000 x 2000 :seenoevil::dizzy: Såg att grannen som har eget glasmästeri varit in och gillat mitt inlägg/bild på FB så jag tog kontakt med honom direkt och frågade hur jag skulle kunna bära dom där till en bättre plats för vinterförvaring:worried:: Jag tar med mig sugkoppar jag och kommer bort, så var saken biff helt plötsligt :love::love::love::strong::strong::strong:

Stor härdad ruta på 2000x2000 mm lutad mot husvägg för tillfällig förvaring nattetid.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.