Det är ju främst ett "lätt" träslag man vill ha, så man inte bränner sig. Abachi eller Asp är väl de vanligaste, men det förstnämnda finns det ju en del miljöaspekter att ta hänsyn till ( regnskogar....), så den inhemska Aspen är väl ett bra val.N northernlight65 skrev:
Allt är ju relativt... gran kådar mindre än furu.N northernlight65 skrev:
Björk kådar inte men är hårt när det torkat och blir hett att sitta på.
Det skulle gå att bygga lavar av stålplåt också men det skulle ju också bli ganska varmt att sätta sig på.
Men det är ju inte så att björklavar aldrig skulle funka... man kanske inte bastar varmt osv.
/ATW
Jag skulle nog mer titta på priset i det här avseendet tyvärr...
HasseTeknik skrev:
Hur menar dom med "för privatiserat"? Ja det där med bastufolien har jag inte kommit överens med mig själv om ännu och det tvistar även de lärda om har jag sett...
M Marcpet skrev:
Du behöver inte ha någon ventil i en vedeldad bastu eftersom tilluften sugs in under bastudörren.
Själva värmen gör också att det torkar alldeles utmärkt utan ventiler.
Det ventilerar ju också genom kaminen när du eldar.
När jag byggde min bastu så beställde jag värmebehandlad asp från en firma i Estland, saunainter.com.
Beställde även aggregat och ledbelysning av dom.
Det var ca 7 år sedan och då blev det ungefär halva priset jämfört med att handla i Sverige, frakten inräknat.
Vet dock inte hur priserna är idag med tanke på den Svenska kronans fria fall...
Lavar och raster köpte jag färdigt från bastubutiken, kanonbra att ha att göra med.
Golvet blev klinker med avlopp, funkar utmärkt.
Lycka till med bygget
Själva värmen gör också att det torkar alldeles utmärkt utan ventiler.
Det ventilerar ju också genom kaminen när du eldar.
När jag byggde min bastu så beställde jag värmebehandlad asp från en firma i Estland, saunainter.com.
Beställde även aggregat och ledbelysning av dom.
Det var ca 7 år sedan och då blev det ungefär halva priset jämfört med att handla i Sverige, frakten inräknat.
Vet dock inte hur priserna är idag med tanke på den Svenska kronans fria fall...
Lavar och raster köpte jag färdigt från bastubutiken, kanonbra att ha att göra med.
Golvet blev klinker med avlopp, funkar utmärkt.
Lycka till med bygget
”För privatiserat” Läs strandskyddslagen, där står det mycket om ”privatiserande”. Handlar om medmänniskors känslor att passera nära er tomt, eller inte, ute på vattnet.Nobbe_1 skrev:
Men i erat fall så är ni redan så nära vattnet med andra ”anläggningar” så fönster på bastun borde inte förändra privatiseringsgraden.
Ja det är väl en sak men det känns ju så där om de ska sätta stopp för honom att ha glasparti i bastun för att det skulle vara för genant för någon att passera. Men tycker ju att det skulle räcka att ägaren påvisar att det inte går att se in från vattnet och använda rökfärgat glas eller laminat av något slag 
B bertling91 skrev:
Fast pratar vi "enkla" lavar, alltså bara "sittytan", går det inte åt så väldigt mycket. Jag köpte realativt nyligen asplavvirke på K-rauta till två lavar ca 50x200 cm. Prislappen var runt 1250 :-Nobbe_1 skrev:
Kollade runt lite på lokala bygghandlar och för mig erbjöd K-rauta klart bäst kvalitet för pengarna.
Självklart ska man ha stora fönster på bastun. Det är jätte härligt att se ut. Men de finns vissa som lever kvar i det förflutna som inte inser att det ska va gött och leva och tillåta tex fönster på bastun. Googla på bastuflottar så får ni se.Nobbe_1 skrev:
Ja det är väl en sak men det känns ju så där om de ska sätta stopp för honom att ha glasparti i bastun för att det skulle vara för genant för någon att passera. Men tycker ju att det skulle räcka att ägaren påvisar att det inte går att se in från vattnet och använda rökfärgat glas eller laminat av något slag![]()
För mig är det nog inget problem då det är så långt ifrån sjön plus att jag äger "mark" en bit ut också
Men han som skrev tidigare blev det värre verkar det som
Då åker han väl dit för förargelseväckande beteende
Alfredo skrev:
Det är klart att man måste få hoppa i plurret naken efter en tid i bastun! Man behöver ju inte överdriva med " helikoptern" före, utan skyla sig under promenaden ut på bryggan, kasta handduken och hoppa i. Ingen har då klagat på oss ännu.
Det är nog bara för att ni är så särdeles snygga så alla tycker det är en fröjd att få en glimt av er 

HasseTeknik skrev:
Tja. Jag har gjort typ samma grej som du, och en grej jag inte ångrat ( som var lite av en slump/misstag) var att istället för de två små fönsterna du har ritat in mot relaxen ha ett RIKTIGT rejält fönster dit från bastun (och sen vidare ut). Det skapar fin kontakt mellan de två/tre utrymmena och det känns som oavsett var nån sitter så är man "i samma gäng".
(Dina stora fönster mot vattnet är en no-brainer såklart)
(Dina stora fönster mot vattnet är en no-brainer såklart)