Hej! Jag är i tankarna om att bygga om ett fristående förråd i dagens läge som används endast för vedförvaring. Finns ingen beklädnad i dagens läge utan står helt tom. Men min fråga, efter sökt lite här verkar det vara en delad fråga bland flera trådar och inlägg. Är just om man skall ha Folie/Plast bakom panel eller inte, kommer självklart köras med luftspalt mot ytterväggen. Och det kommer också bestå av en vedeldad aggregat. Och vatten kommer det att kastas.

Folie behövs inte vindpapp eller liknande som stoppar drag är vettigt att ha bakom ytterpanelen, isolering i tak tycker jag är väsentligt för att korta uppvärmningstiden.

F fribygg skrev:
Folie behövs inte vindpapp eller liknande som stoppar drag är vettigt att ha bakom ytterpanelen, isolering i tak tycker jag är väsentligt för att korta uppvärmningstiden.
Ja vindpapp självklarhet. Samt 70mm isolering kommer att köras på väggarna, och som du säger likadant med isolering i taket 45mm alternativt 70mm där också. Vill ju inte värma och elda för kråkorna.

Viktigare med dragtäthet och isolering i tak om du ska få vettig energiåtgång och uppvärmningstid, lägg 95 eller 145 i taket (och skippa isoleringen i vägg om du inte har isolering över)

Trallgolv?

F fribygg skrev:
Viktigare med dragtäthet och isolering i tak om du ska få vettig energiåtgång och uppvärmningstid, lägg 95 eller 145 i taket (och skippa isoleringen i vägg om du inte har isolering över)

Trallgolv?
Isolering kommer det finnas gott om, budget finns även för en helt ny konstruktion i lösvirke som jag kollat på. Men vill helst hålla antalet småbyggnader nere. Därmed en ombyggnation av ett nuvarande förråd.

Just golvet har jag inte lagt mycket tanke på, antingen gjuter jag dit eget ( har egen betongblandare redan ) eller lägger dit trall med någorlunda springa för att slippa alltför mycket drag. Allt beror egentligen på vad jag får tid över med, och hur mycket arbete man vill lägga ner.

Ett glest trallgolv är det bästa när man bastar, oömt, dränerande och agerande tillluft till elden

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.