12 303 läst ·
96 svar
12k läst
96 svar
bästa surfplattan?
Tittade på en sådan i förra veckan, riktigt fin sak. Kommer en ny version nu om jag inte såg fel.lars_stefan_axelsson skrev:Som sagt, med mitt tangentbord till Transformern så är det snubblande nära att den kan ta över helt från laptop. Och fortfarande vara en alldeles utmärkt tab när jag kopplar loss den. Det är bara brister i programvaran som stoppar mig. (Dvs samma situation som när de första persondatorerna jämfördes med arbetsstationer. De gjorde ju olika saker och hade helt olika möjligheter så det var ju ingen konkurrens mellan dem. Persondatorerna var ju så begränsade... Det vet vi hur det slutade.)
Och skall jag exv. läsa på min platta så behöver jag definitivt flytta filer, och gärna ändra i dem om jag behöver kommentera. Till det behövs ibland konvertering av olika slag. Nu saknar jag fortfarande en del program i *mitt* dokumentworkflow (LaTeX, BiBTex, emacs m.m.) men det finns i teorin inga plattformsbegränsningar som hindrar att man körde dessa eller liknande. Så den som lever får se. Jag skulle vara orolig om jag var i laptopbranschen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Verkar dock inte finnas till Surface även om den har sina starka sidor.peternicklas skrev:
http://cnettv.cnet.com/microsoft-surface-best-productivity-tablet-yet/9742-1_53-50133668.html
Titta efter en padda med nVidias Tegra 3 eller Qualcomms S4 så är du i hamn ocj framtidssäkrad. Speciellt S4:an är fin då Dualcore-modellen är bättre än Tegra 3 med 4 kärnor på vissa områden. detta tack vare bra IPC.
S4 ska inte heller bli så varm som andra processorer i mobila enheter vilket jag själv uppskattar.
Just my two cents...
S4 ska inte heller bli så varm som andra processorer i mobila enheter vilket jag själv uppskattar.
Just my two cents...
Eftersom det aldrig funnits något framtidssäkert inom datorbranschen så behöver man ju som normalanvändare inte direkt bry sig om motorn i paddorna. Bättre att fokusera på rätt storlek/vikt, bra skärm och appar som finns idag, kanske inte vad som ev kommer finnas om 3 år.sj6 skrev:Titta efter en padda med nVidias Tegra 3 eller Qualcomms S4 så är du i hamn ocj framtidssäkrad. Speciellt S4:an är fin då Dualcore-modellen är bättre än Tegra 3 med 4 kärnor på vissa områden. detta tack vare bra IPC.
S4 ska inte heller bli så varm som andra processorer i mobila enheter vilket jag själv uppskattar.
Just my two cents...
Ja det är inte fel att ligga lite före ifall de kommer med någon mjukvaruuppdatering. Kraft i CPU får man aldrig för mycket av.sj6 skrev:Titta efter en padda med nVidias Tegra 3 eller Qualcomms S4 så är du i hamn ocj framtidssäkrad. Speciellt S4:an är fin då Dualcore-modellen är bättre än Tegra 3 med 4 kärnor på vissa områden. detta tack vare bra IPC.
S4 ska inte heller bli så varm som andra processorer i mobila enheter vilket jag själv uppskattar.
Just my two cents...
Ju bättre grejer du köper nu, desto längre tid tar det innan du behöver köpa nytt. Att köpa gamla modeller som idag hamnar långt bak i testerna är inte särskilt smart om man vill att det ska hålla. Vill man "prova" och se om en padda är något att ha finns eBay med billiga modeller med relativt gamla men fullt godkända Mali-400 som sitter i gamla Galaxy S2.Nimajneb skrev:
Min gamla Sensation var dyr när den köptes in men fan vad den har levererat bra och ännu håller den måttet. Blir det uppgradering i år så blir det en S4 för mig, Krait eller Pro.
Och ju bättre hårdvara i denna bransch desto större är möjligheten till uppdatering utav Android. Ju bättre hårdvara ger en bättre användarupplevelse.
Skulle snarare säga att man förlänger "livslängden" med kanske 6-12mån genom att köpa det allra dyraste, bästa och mest hypade på marknaden.sj6 skrev:Ju bättre grejer du köper nu, desto längre tid tar det innan du behöver köpa nytt. Att köpa gamla modeller som idag hamnar långt bak i testerna är inte särskilt smart om man vill att det ska hålla. Vill man "prova" och se om en padda är något att ha finns eBay med billiga modeller med relativt gamla men fullt godkända Mali-400 som sitter i gamla Galaxy S2.
Min gamla Sensation var dyr när den köptes in men fan vad den har levererat bra och ännu håller den måttet. Blir det uppgradering i år så blir det en S4 för mig, Krait eller Pro.
Och ju bättre hårdvara i denna bransch desto större är möjligheten till uppdatering utav Android. Ju bättre hårdvara ger en bättre användarupplevelse.
Det som man växer ur är ju operativsystemet samt till det anpassade appar.
Men är man nöjd med dagens läge o läsa tidningen, surfa på BH, lyssna på lite musik, se någon videosnutt samt spela angry birds så är man säkert nöjd med det nästa år åxå.
När det ändå är dags att byta efter 3-4år så är man sååå glad att man inte slängde ut för mycket pengar på den förra paddan.
Håller ej med. Jag själv har alltid köpt bra grejer från början då det håller bra mycket längre. Senaste datorn jag hade klarade sig 5 år, datorn innan samma, nuvarande dator är fortfarande overkill, grafikkortet kanske byts upp men det är inget direkt måste.Nimajneb skrev:Skulle snarare säga att man förlänger "livslängden" med kanske 6-12mån genom att köpa det allra dyraste, bästa och mest hypade på marknaden.
Det som man växer ur är ju operativsystemet samt till det anpassade appar.
Men är man nöjd med dagens läge o läsa tidningen, surfa på BH, lyssna på lite musik, se någon videosnutt samt spela angry birds så är man säkert nöjd med det nästa år åxå.
När det ändå är dags att byta efter 3-4år så är man sååå glad att man inte slängde ut för mycket pengar på den förra paddan.
Utgick från samma motto när jag skaffade mobil och bärbara, de håller bra än. Skillnaden som jag kan se i så fall är att mobilchippen utvecklas i rasande takt men förra generationens gamla toppmodeller står sig ändå OK mot dagens mobiler.
<<håller med dig. Bättre att lägga till lite vid inköp, har man igen i det långa loppet. Har en bärbar från 2005 som fortfarande används flitigt och den funkar t.o.m. bättre nu när den fick W7 installerad på sig. Funderar om jag ska stoppa i en SSD.sj6 skrev:Håller ej med. Jag själv har alltid köpt bra grejer från början då det håller bra mycket längre. Senaste datorn jag hade klarade sig 5 år, datorn innan samma, nuvarande dator är fortfarande overkill, grafikkortet kanske byts upp men det är inget direkt måste.
Utgick från samma motto när jag skaffade mobil och bärbara, de håller bra än. Skillnaden som jag kan se i så fall är att mobilchippen utvecklas i rasande takt men förra generationens gamla toppmodeller står sig ändå OK mot dagens mobiler.
Summa lägg lite till när man köper sin surfplatta, det har man igen, framför allt när det gäller lagring. Min har 16GB vilket idag är på tok för lite.
Point madepeternicklas skrev:<<håller med dig. Bättre att lägga till lite vid inköp, har man igen i det långa loppet. Har en bärbar från 2005 som fortfarande används flitigt och den funkar t.o.m. bättre nu när den fick W7 installerad på sig. Funderar om jag ska stoppa i en SSD.
Summa lägg lite till när man köper sin surfplatta, det har man igen, framför allt när det gäller lagring. Min har 16GB vilket idag är på tok för lite.
Är det bara Androidplattor som slutar att fungera då efter några år om man inte köper den allra dyraste för då kommer den att funka i hundra år 
Jag frågar eftersom jag själv inte har någon Androidplatta och dom jag känner och som har en säger att deras 2 år gamla plattor fortfarande fungerar tom bättre än när dom köptes. Kanske dom hade tur som köpte rätt modell även om det inte var den dyraste o bästa vid det tillfället.
Jag frågar eftersom jag själv inte har någon Androidplatta och dom jag känner och som har en säger att deras 2 år gamla plattor fortfarande fungerar tom bättre än när dom köptes. Kanske dom hade tur som köpte rätt modell även om det inte var den dyraste o bästa vid det tillfället.