Slår ett slag för Samsung Note Pad, pennan är grym. Android 4.0.4 flyter riktigt bra, den har dessutom IR.

peternicklas skrev:
Har de ingen kompabiliteten mellan Windows phone 8 och W8 för tablets???
Stämmer. Sen kommer många tablets inte köra Windows 8, de kommer köra Windows RT.

sony tablet s har jag den funkar fin fint

tojta skrev:
Men det väl det folk älskar och därför köper de ipad. Håller med om att skärmen är grym, men det är också det enda.
Förutsätter att du menar iPad 3rd Gen då, för iPad 1 & 2 har enligt mig ingen grym skärm.

När det gäller kriget mellan Android och iPad så vill jag påstå att man måste först skilja Android från Android, sen måste man nog prova båda innan man tar ett beslut, samt ta en funderare på exakt vad man vill ha ut ur sin maskin

Jag använder själv båda plattformarna på jobb och jag är helt klart på Android-sidan, men i vissa lägen kan man inte annat än att erkänna vissa av storheterna i iPad och iPhone. Ett exempel är ju det som Apple kan erbjuda dig t.ex. med Airplay och andra funktioner som stöds ljusår bättre av tredjepartsleverantörer än för Android.

Har du räknat bort äpple-produkterna och är sugen på en liten platta så sällar jag mig till skaran av Nexus 7 supportrar, vill du ha en större så kan det vara värt att avvakta för att se om ryktena om en större Nexus är sant. Vill man komma billigt undan och inte behöver värstingprestanda så kan man hitta Samsung GT 8.9 för under 2000.-

Det finns viss kompabilitet mellan Win8 X86 och Win8 RT. Ut till Phone8 är det i princip dags att göra om från början.
I verkligheten får man nog räkna med att kompilera rvå versioner men skriver man hyffsat ren .net kod så är det ju enkelt

Anledningen till att man gör två versioner av W8 för plattor är att man ser två målgrupper.
W8 X86 ska ersätta laptops och tablett-pc n gång för alla. Den har full VPN, kan manageras osv.
W8 RT är mer inriktad på lättare arbete/mer läsa än skriva osv.

peternicklas skrev:
Du kunde köpa den innan men nu har de stoppat leveranser utanför de länder som den har lanserats på. Såg att i UK var vissa modeller redan slutsålda.
Nu meddelar Microsoft att man skall smyglansera Surface globalt. Den har alltså inte funnits till försäljning någonstans. Vad har de då sålt i England? ;)

Johan Gunverth skrev:
Nu meddelar Microsoft att man skall smyglansera Surface globalt. Den har alltså inte funnits till försäljning någonstans. Vad har de då sålt i England? ;)
Det är förbokningarna som har varit fler än det antal plattor som återförsäljarna fått information om att de får i första leveransen.

Synd att TS inte vill ha en iPad, vill man ha det bästa så är valet väldigt lätt, då är det iPad som gäller. Skulle vilja påstå att alla andra ligger ganska långt efter. Skillnaden bliv ju ännu större när de presenterade 4:e generationen idag.

• Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Jag slår ett slag för ASUS transformer. Har även "tangentbordet" till den som gör den en farlig konkurrent till vanlig laptop (men ännu inte helt 100%, så jag har båda). Transformern har bra med kraft, usb-uttag och extra batteri i tangentbordet. Bra skärm (läser böcker osv. utan problem).

Eftersom jag inte kör några Appleprodukter i övrig utan Android (Samsung Galaxy S osv.) så funkar det bättre att ha "samma".

Dessutom så är jag personligen inte imponerad av fruns A*** produkter. De skall ju vara så bra säger alla, men jag tycker mest det är problem (särskilt av typen, "Hur gör jag det här?", googla, googla, "Det går inte...") Men jag är som sagt ingen expert.

MB77 skrev:
Fast just på en surfplatta så surfar man ju och skickar e-post, spelar spel eller kolla på film.
Ska man hålla på att flytta filer och hålla på att redigera filer så använder man ju en PC eller Mac, det är ju inte surfplattans starka sida, och kanske inte heller tanken.
Som sagt, med mitt tangentbord till Transformern så är det snubblande nära att den kan ta över helt från laptop. Och fortfarande vara en alldeles utmärkt tab när jag kopplar loss den. Det är bara brister i programvaran som stoppar mig. (Dvs samma situation som när de första persondatorerna jämfördes med arbetsstationer. De gjorde ju olika saker och hade helt olika möjligheter så det var ju ingen konkurrens mellan dem. Persondatorerna var ju så begränsade... Det vet vi hur det slutade.)

Och skall jag exv. läsa på min platta så behöver jag definitivt flytta filer, och gärna ändra i dem om jag behöver kommentera. Till det behövs ibland konvertering av olika slag. Nu saknar jag fortfarande en del program i *mitt* dokumentworkflow (LaTeX, BiBTex, emacs m.m.) men det finns i teorin inga plattformsbegränsningar som hindrar att man körde dessa eller liknande. Så den som lever får se. Jag skulle vara orolig om jag var i laptopbranschen.

lars_stefan_axelsson skrev:
Emacs är däremot överlägsen vi. Inget snack. Så är det bara. ;)
Fast det där måste väl vara dagens mest onödiga kommentar. ;):p Alla vet väl redan att det är så! :D

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
TLovskog skrev:
All musik går iofs numera via Spotify, eller streamas från MP3Tunes, till Logitech Touch eller telefoner. Så CD ripparna försvinner nog snart från servrarna. Likadant ser det ut och bli med filmer. Finns snart ingen anledning att ha det på egna maskiner längre.
Vi glider nog ifrån ämnet lite men är böjd att hålla med. För egen (!) del ser jag inom en ganska snar framtid ingen större anledning att ha en server (eller CD/DVD) hemma. Musik streamas från Spotify, film/TV-serier från Netflix, HBO eller liknande. Annat, inklusive diverse dokument och foton, hamnar på Dropbox.

Problemet med Surface och Win 8 är att det inte finns några appar. Alls.

peternicklas
mycke_nu skrev:
Problemet med Surface och Win 8 är att det inte finns några appar. Alls.
Läste någonstans att det finns c:a 100000 appar till W8. Finns ju även till W7 men kallas för gadgets.

peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Det går ju inte, men frågan är hur ofta du bränner optiska media idag. Det var länge sedan jag gjorde det själv för eget bruk.
Jag ser dock problem med att LÄSA t.ex. köpta DVD-filmer. Mediabolagen hänger inte med.
Händer lite då och då. Man har ju fortfarande cd i bilen, saknar BT, USB löser mycket men inte allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.