O Olf Oggler skrev:
Flygger har ju två varianter. De har en för trä, och en för metall. Den för metall

Flugger har två varianter. En för trä och en för metall. Den för metall finns i flera olika glanstal. Jag har provat den där metallacken på mina dörrfoder och dörrar i huset. Det har blivit bra. Jag upplever inte att den gulnar på samma sätt som fluggers classic för trä.

För övrigt är jag mkt nyfiken på vad folk har för erfarenhet av den där gulningseffekten?
Hej, är det denna färg du syftar på? https://www.flugger.se/färg-spackel-tapet/inomhus/int-st-20/interior-strong-finish-20 Länka gärna annars :) Tack på förhand!

M Michael_w skrev:
Hej, är det denna färg du syftar på? [länk] Länka gärna annars :) Tack på förhand!
Den där är ju vattenbaserad, spädes med vatten.
Någon ovan skrev art det fanns en oljebaserad som spädes med natfta...

Huddingebo Huddingebo skrev:
Den där är ju vattenbaserad, spädes med vatten.
Någon ovan skrev art det fanns en oljebaserad som spädes med natfta...
Flugger classic high finish är bäst. Finns inte på deras hemsida av någon anledning men vissa handlare har den ändå.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[länk]
Står att den kan gulna... Har du erfarenhet av
Nordsjö Ambiance Superfinish? Jag har målat med den tidigare, vet inte riktigt hur stryktålig den är då jag varit extremt försiktig med de målade ytorna, men nu vill jag måla ett matbord.

M Michael_w skrev:
Står att den kan gulna... Har du erfarenhet av
Nordsjö Ambiance Superfinish? Jag har målat med den tidigare, vet inte riktigt hur stryktålig den är då jag varit extremt försiktig med de målade ytorna, men nu vill jag måla ett matbord.
Jo, den gulnar, det gör alla oljebaserade färger. Men går bort om det utsätts för ljus igen. Finishen är dock mycket bättre än alla akrylatfärger. Också förlåtande att måla större ytor så öpentiden är någon timme, inte några minuter som vattenbaserat.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hej, är det denna färg du syftar på? [länk] Länka gärna annars :) Tack på förhand!
Den jag syftar på heter metal pro metallack.

Korrekt. Det är den jag har målat med. Den måste ju brytas till rätt kullör som alla andra färger. Det fixar ju flygger när du köper den.

O Olf Oggler skrev:
Korrekt. Det är den jag har målat med. Den måste ju brytas till rätt kullör som alla andra färger. Det fixar ju flygger när du köper den.
På andra färger på fluggers hemsida kan man välja vilken ncs-kod man vill bryta till, men på denna kan man endast välja mellan svart och vit så det verkar inte gå. Har du brutit den menar du?

När jag köpt så har de bara brutit den till valfri kullör direkt i butiken. Nemas problemas. Precis som med vilken annan färg som helst.

H hapazard skrev:
Flugger classic high finish är bäst. Finns inte på deras hemsida av någon anledning men vissa handlare har den ändå.
Ne, "High finish 40 classic" finns inte längre på hemsidan vad jag kan se.
Är orolig att den håller på att fasas ut. En av dom få lösningsmedelsbaserade lackfärger som finns/fanns kvar.

Jag bumpar det här tråden gällande snickerifärger.

Om man vill hålla sig till vattenburna färger (dvs inte oljeburna färger) så har jag letat lite, och undrar om slutsatsen är:

1. Jutun Lady Supreme Finish: Vattenburen oljefärg. Att det är vattenburet gör att man slipper att använda lacknafta för att rengöra penslar. Att det är oljefärg gör att det flyter ut bra, men nackdelen är att det har en tendens att gulna över tid.

2. Jutun Lady Interior Finish eller Nordsjö Snickerifärg: Vattenburen akrylfärg. Om man vill ha en akrylfärg istället för oljefärg. Flyter ut något sämre än oljefärg, men gulnar inte.
Båda har fått bra i tester här:
https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_11398.pdf
Testet mäter förvisso mestadels olika tåligheter (tålighet mot vatten, repor, osv). Så aspekter som hur bra/enkelt det är att måla med och hur bra finish det ger beaktas inte?

Har jag förstått det rätt så, eller finns det några andra bra/bättre alternativ för snickerifärg? Speciellt om man vill beakta hur enkelt det är att måla med och hur bra finish det ger.

Finns för övrigt även följande att beakta: Pris. Samt att vissa alternativ endast finns i stora förpackningar som ca 3+ liter.

Redigerat:
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.