12 636 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
bästa snickar pennan?
Hemma har fler reklamerat ditt problem med glidande stifft. Själv precisionsmarkerar jag alltid med brytbladskniven. Vinner absolut vid listning etc. Det ska finnas gamla varianter av Pica på sorterade kontorsaffärer. Den fungerar på samma sätt, men min är säkert 50år gammal med ett hårt stift i som inte slits (ger dock lite dålig svärta). Ser ut som en fullängdspenna. Kollar lite på nätet om man kan hitta länkar.
Lagavulin som letar efter ett bra strykmått. Luna har ett med lutande penna. Är den bra?
Lagavulin som letar efter ett bra strykmått. Luna har ett med lutande penna. Är den bra?
Produkter som diskuteras: "brytbladskniven"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Får man vara lite nyfiken och undra varför du frågar??trojlee skrev:
Jag menar om du nu vill ha en sådan penna så kan väl inte skillnaden mellan grosspris och normalt utpris inte spela någon större kvitta?
Min erfarenhet är att dom kan krångla i tryckfunktionen till stiftmatningen. Min gör det och andra jag pratat med har samma erfarenhet.
Totalt jävla värdelös penna. Ofantligt dyr och så funkar inte skiten. Stiften tål inte värme, blir mjuka och fastnar i pennan, går ej att mata fram stiften.
Alltså man kan inte ha pennan på sig utan den får ligga fritt så den är välkyld. Har nog avverkat 5-6 stycken och har nu tröttnat på den och kör med en gammal vanlig hederlig snickarpenna.
Alltså man kan inte ha pennan på sig utan den får ligga fritt så den är välkyld. Har nog avverkat 5-6 stycken och har nu tröttnat på den och kör med en gammal vanlig hederlig snickarpenna.
Ett vanligt, sketet strykmått för blyertspenna är jag ute efter! Ingen tycks ha...Lagavulin skrev:Hemma har fler reklamerat ditt problem med glidande stifft. Själv precisionsmarkerar jag alltid med brytbladskniven. Vinner absolut vid listning etc. Det ska finnas gamla varianter av Pica på sorterade kontorsaffärer. Den fungerar på samma sätt, men min är säkert 50år gammal med ett hårt stift i som inte slits (ger dock lite dålig svärta). Ser ut som en fullängdspenna. Kollar lite på nätet om man kan hitta länkar.
Lagavulin som letar efter ett bra strykmått. Luna har ett med lutande penna. Är den bra?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara hålla med dig... jag ägde en sådan under en förmiddag typ...tank77 skrev:Totalt jävla värdelös penna. Ofantligt dyr och så funkar inte skiten. Stiften tål inte värme, blir mjuka och fastnar i pennan, går ej att mata fram stiften.
Alltså man kan inte ha pennan på sig utan den får ligga fritt så den är välkyld. Har nog avverkat 5-6 stycken och har nu tröttnat på den och kör med en gammal vanlig hederlig snickarpenna.
Gick snabbt tillbaka till min 0,9mm stiftpenna istället...
Det ser ut som om jag är i minoritet då, men jag vill bara ha mjuka stift. Det enda märke jag vill lämna på träet är blyerts, inte en skåra i träet. Det kan ju passa också ibland, men då markerar man väl med kniv eller strykmått ed. Mjuka stift när man märker bitarna 1,2,3... höger, vänster eller ritar på en triangel eller vad det nu kan vara. Sådant som sedan ska bort. Fast jag vill ha mjukt stift även på papper så det är väl bara som man tycker...
Nu är jag inte någon pennexpert men jag tror inte det finns någon penna som är "bästa snickar pennan" hehe! Självklart behöver man olika pennor.Nu ska väl sägas att jag inte har provat den penna som TS frågar om.Skulle aldrig drömma om att ge 120:- för en"snickarpenna" som jag kvickt har sönder o slarvar bort.Om jag var tvungen att ha bara EN penna så blev det den gamla hederliga röda snickarpennan.Dessutom måste jag själv betala mina pennor....
Kör med en stiftpenna med 2mm stift. Har även en Pica penna, men använder nästan bara 2mm-pennan.
Nu är min köpt på www.bohlin-nilsson.se/. Men har sett samma modell på bokia och andra pappershandlar.
Eftersom det inte går att länka på bolin nilsson bifogar jag art.nr ifall någon är intresserad.
Art.nr på pennan: 10 680
Art.nr på stift: 10 682
Har även en vanlig 0,7 stiftpenna, en kulspetspenna, samt en tuschpenna i byxorna.
Nu är min köpt på www.bohlin-nilsson.se/. Men har sett samma modell på bokia och andra pappershandlar.
Eftersom det inte går att länka på bolin nilsson bifogar jag art.nr ifall någon är intresserad.
Art.nr på pennan: 10 680
Art.nr på stift: 10 682
Har även en vanlig 0,7 stiftpenna, en kulspetspenna, samt en tuschpenna i byxorna.
Jag kör precis som du, fast mest kommer nog den grova röda snickarpennan fram, trots att jag nästan hatar den. :OFredrikR skrev:
Men å andra sidan har det varit mest grovsnickerier än så länge.
Stiftpenna, gärna reklamvarianten i plast, kommer nog gå mer hårt nu, när jag snart börjar med inredningssnickerierna.
Har en Pica-penna, men stiften blir snabbt runda i spetsen, bara klumpigt att skriva med och pennvässarfunktionen i "locket" funkar väldigt dåligt.
För "finlir" är det Lyra eller Faber Castell vanliga blyertspennor som gäller
Snickarpenna har jag köpt från Axminster, Hanson Order code: 100471
Supernöjd, absolut bästa snickerpennan jag ägt, tålig som sjutton, lagt om 100 m2 tak och haft den i fickan hela veckan och spetsen är fortfarande hel.
Dessa har dessutom en speciell pennvässare, ska beställa en sådan nästa gång, förstår bara inte hur den fungerar, men funkar den så är det guld värt.
För "finlir" är det Lyra eller Faber Castell vanliga blyertspennor som gäller
Snickarpenna har jag köpt från Axminster, Hanson Order code: 100471
Supernöjd, absolut bästa snickerpennan jag ägt, tålig som sjutton, lagt om 100 m2 tak och haft den i fickan hela veckan och spetsen är fortfarande hel.
Dessa har dessutom en speciell pennvässare, ska beställa en sådan nästa gång, förstår bara inte hur den fungerar, men funkar den så är det guld värt.
Har sökt också efter detta och kom på att de kallas för dragpassare, http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?kop=1&nr=63086&nodid=NULL.Fluxor skrev:
Tappade bort min för ca10 år sedan och har sökt som en galning, men den är helt suverän liten pryl.
http://ljk-batbygg.se/Lars-Johan_Kroons_Batbyggeri/Dragpassare.html
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tycker att den pennan är suverän! Jag har tre pennor i en liten ficka på höger spikficka; denna, en tusch och en bläckpenna. Denna har ju en hållare som sitter fast bra i fickan och sedan är det lätt att ta upp och ner pennan eftersom att den sticker upp högt. Vässaren tycker jag funkar utmärkt, att mata fram går bra så länge man inte har dåligt med stift i (men det gäller väl alla såna pennor?). Och det bästa är att man kan använda den för att märka i djupa hål! T.ex. märka för skruvar i ett vägguttag.
Att stiftet är mjukt har jag inte reflekterat som ett problem, men visst hade det kunnat fått varit lite hårdare.
Har svårt att klara mig utan denna pennan! Tycker att 120 kr är dyrt, men helt klart värt det!
En person nämnde att han aldrig skulle köpa en penna för 120 kr som han ändå skulle förstöra och tappa bort.
Du får väl för sjutton vara försiktig med grejerna och förvara på samma ställe i byxorna.
Tuschpennan från samma märke är även den helt fantastisk... i ungefär två veckor innan den sedan börjar torka ut. Om tillverkaren kunde lösa det problemet så skulle den pennan vara helt oslagbar, åtminstone för mig som elektriker.
Edit: Hmm, om jag tycker att pennan är helt klart värd 120 kr, tycker jag verkligen att 120 kr är dyrt då..? Hmm.
//Patrik
Att stiftet är mjukt har jag inte reflekterat som ett problem, men visst hade det kunnat fått varit lite hårdare.
Har svårt att klara mig utan denna pennan! Tycker att 120 kr är dyrt, men helt klart värt det!
En person nämnde att han aldrig skulle köpa en penna för 120 kr som han ändå skulle förstöra och tappa bort.
Du får väl för sjutton vara försiktig med grejerna och förvara på samma ställe i byxorna.
Tuschpennan från samma märke är även den helt fantastisk... i ungefär två veckor innan den sedan börjar torka ut. Om tillverkaren kunde lösa det problemet så skulle den pennan vara helt oslagbar, åtminstone för mig som elektriker.
Edit: Hmm, om jag tycker att pennan är helt klart värd 120 kr, tycker jag verkligen att 120 kr är dyrt då..? Hmm.
//Patrik
Redigerat:
