Har skaffat lite tidsfördriv (som om det inte räcker med annat.....:x )
132st prismor behöver tvättas o putsas på enklast sätt.
Första tanken va att lägga dom i blöt i typ diskmedel, sen doppa/spola av i rent vatten o låta självtorka... Är Yes diskmedel det rätta? för jag vill ju inte ha det flammigt nu när man lägger lite jobb på det...
132st prismor behöver tvättas o putsas på enklast sätt.
Första tanken va att lägga dom i blöt i typ diskmedel, sen doppa/spola av i rent vatten o låta självtorka... Är Yes diskmedel det rätta? för jag vill ju inte ha det flammigt nu när man lägger lite jobb på det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Går det inte att köra dom i diskmaskinen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har aldrig sett något liknande! Var fick du idén ifrån?
Förr tog jag ner svärmors kristallkrona och hängde upp på en vädringsställning ungefär vart annat år.
Och så putsade hon prismorna, och sen hängde jag upp den igen.
Hur skall du få tillbaka alla prismorna på rätt plats?
Men jag tror att glasputsmedel/spegelpluts samt luddfritt polerpapper gör susen.
Så värst smutsiga verkar de ju inte vara.
Om du nu skall tvätta och skölja, så se till att du har sköljmedel i sista vattnet.
Då rinner vattnet av och det blir fint.
Förr tog jag ner svärmors kristallkrona och hängde upp på en vädringsställning ungefär vart annat år.
Och så putsade hon prismorna, och sen hängde jag upp den igen.
Hur skall du få tillbaka alla prismorna på rätt plats?
Men jag tror att glasputsmedel/spegelpluts samt luddfritt polerpapper gör susen.
Så värst smutsiga verkar de ju inte vara.
Om du nu skall tvätta och skölja, så se till att du har sköljmedel i sista vattnet.
Då rinner vattnet av och det blir fint.
Tänkte inte på det....KnockOnWood skrev:
jodå, jag har fotograferat alla nivåer och det är bara 3 olika prismor....
idén till det?? tja...tyckte väl inte det va så många, plus då att det bara va 3 olika sorter..
bra tips med sköljmedel och diskmaskinen kanske hade funkat på en sk glasdisk, men jag är rädd för att trådarna går sönder.
Fösterputs o polerduk ligger väl dock närmast till hands just nu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej man kan ju inte tänka på alltRemne skrev:Tänkte inte på det....![]()
jodå, jag har fotograferat alla nivåer och det är bara 3 olika prismor....
idén till det?? tja...tyckte väl inte det va så många, plus då att det bara va 3 olika sorter..
bra tips med sköljmedel och diskmaskinen kanske hade funkat på en sk glasdisk, men jag är rädd för att trådarna går sönder.
Fösterputs o polerduk ligger väl dock närmast till hands just nu.
Men med sköljmedel menade jag inte diskmaskin.
Där har väl vattnet så hårt tryck att prismorna skulle kasta omkring och skada varandra och bli kantstötta.
Utan jag menade att om du tvättar dem för hand i hett vatten med Yes i diskhon, med lite gnugg med mjuk duk à la Chifonet, och sedan sköljer dem i en bunke med vatten och "sköljglans", och lägger dem att torka på rena handdukar, så borde de bli rena och fina.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det finns flera märken med snarlika produkter som Herdins ovan. Man sprayar på rengöring och låter smutsen lösas upp oh droppa av. Det blir nog renare om man putsar varje prisma för hand men jag skulle aldrig orka göra det.
Vi kör med några droppar yes i en blomspruta och sprayar och låter det droppa av. Även testat specialmedel som ovan men inte sett någon skillnad gentemot Yes.
Har man inga gamla elledningar i kronan så funkar den ännu bättre om man duschar av den i duschen efter YES behandlingen.
Har man inga gamla elledningar i kronan så funkar den ännu bättre om man duschar av den i duschen efter YES behandlingen.
