P pleqtiz skrev:
Måste man limma pappremsan med tapetlim? Går det inte lika bra att spackla in remsan?
Jo det är ju det bästa om man får till det. Men det är inte helt enkelt om man inte är van. Speciellt dessa kortskarvar skulle jag verkligen rekommendera att limma remsan i.

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
@Vendo Skaffa en Mirka Abranet-kloss med tillhörande dammsugarekoppling. Koppla denna till en asksamlare och vidare till en vanlig dammsugare, Finns inget enklare, mer damfritt och mer ångestfritt sätt att ge sig på gipsskarvsslipning. Eller annan finslipning, för övrigt.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
JanneJanne123
+1 på den! Bästa köp jag har gjort!

JanneJanne123
Det är den. Jag kör den med grovdammsugare och det funkar jättebra.

• Gilla
Vendo
  • Laddar…
Klickar hem en på en gång! Tack för tipset(y)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Bowser
Måste också instämma i Mirka abranets förträfflighet!
Bland det bästa om inte möjligen det bästa köpet jag gjort!

Inte klickat hem än då jag funderar om Abranet slipdukar finns med teleskopskaft till rimligare pris än decosandern som går loss på 1900kr, för en slipkloss och teleskopskaft är detta minst sagt saftigt... Det vanliga startskottet ligger ju på ca 500kr, att då pynta 1400kr för teleskopskaft.. :oops:

Håller näten länge eller kan man köpa dessa på en vanlig bygg butik

Näten håller längre jämfört med vanligt papper, så 80 blir för grov till gipsspackel tycker jag. En del byggmarknader har abranet, men inte alla storleker, 70x198 som passar teleskopmodellen har jag inte sett i butik. Jag köpte ett 50 pack och det lär räcka till många hundra kvadrat gipsvägg/tak. Sen är abranet nu favoriten till väldigt många andra slipjobb också.

K
Jag har kört med gipsrasp och försänkt kortsidorna för att sedan limma in en pappremsa som spacklas över.
Lite energikrävande, men värt besväret tycker jag.

Dom som är fabriksförsänkta på alla 4 sidor kostar 200kr stycket mot 60kr för vanliga.

K KjellTimell skrev:
Jag har kört med gipsrasp och försänkt kortsidorna för att sedan limma in en pappremsa som spacklas över.
Lite energikrävande, men värt besväret tycker jag.

Dom som är fabriksförsänkta på alla 4 sidor kostar 200kr stycket mot 60kr för vanliga.
Så du raspade ner ca 3 cm på varje kortsida innan montering?

K
Ja, gipsraspen var väl 30-40 mm bred, så jag körde dess bredd och sänkte 2-3mm

• Tak med synliga gipsskarvar förberedda för spackling i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Persson Holt och 1 till
  • Laddar…
Usch, jag har bara lagt i en omgång spackel i de skarvarna nu, slipat halvvägs, vad kommer hända om jag bara gör så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.