75 770 läst ·
53 svar
76k läst
53 svar
Bästa sättet att kapa en bit av dörr?
Absolut! Men hellre fogsvans än sticksåg till jobbet i fråga. Om man har det att välja på.Alfredo skrev:
Det är också lättare för en amatör att få ett rakare snitt om man kör med fogsvans. För att kunna hantera en sticksåg riktigt är också en konst!
Nu har jag nog aldrig använt sticksågen i situationer som denna men blir det ändå inte rätt OK om man kör mot "styrbräda" med ett kvalitetsblad och matar lugnt?ByggarenEmil skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Är materialet tjockare än 25mm och båda sidorna ska bli snygga hade jag valt en fogsvans före en sticksåg alla dagar i veckan. Även om övre sidan blir bra med sticksåg så blir inte undersidan det, bladet böjer sig. På moderna dörrar som har en liten överfallsram som bara är ca 10mm tjock så fungerar det med sticksåg men inte på en två tums massivdörr.
Problemet är att regeln i dörren är för tjock för att det ska fungera.. bladet på Sticksågen vandrar på undersidan och det blir ojämn och hackigt. På sidan Som du har styrbrädan på blir resultatet säkerligen bra om du kör lugnt. Men det är på undersidan som det blir dåligt.Alfredo skrev:
Ta hellre två styrbrädor som du tvingar fast och kapa med fogsvans efter dessa.
Redigerat:
Det har verkligen gått hysteri i att man måste ha fränaste elverktygen för att lyckas med enkla jobb.
Japp, jag köper också gärna en massa tuffa verktyg, och de förenklar många jobb. Men om man som TS har en begränsad verktygsarsenal så kan det vara bra att minnas att det faktiskt går att göra det mesta med enkla handverktyg. Kanske är det för att jag är gammal (47) och uppvuxen på landet med en far som tillhörde den gamla stammen bonnpojkar. Begränsad ekonomi och ett gott handlag samt frånvaro av rädsla för att prova var hans vardag, och det funkade. Mycket av hans tänk smittade tydligen av sig på mig eftersom jag inte är rädd för handverktyg.
Visst kan man hyra en sänksåg. Kostnaden är inte speciellt hög. Men det beror ju lite på andra faktorer också. Långt till maskinuthyraren? Ont om tid? Ska bara en dörr kapas? Kanske är det lördag när man kommer på att dörren ska kapas? Då kanske det är omotiverat. Har man Cramo runt hörnet och ska kapa tio dörrblad, då är det ett annat läge.
Japp, jag köper också gärna en massa tuffa verktyg, och de förenklar många jobb. Men om man som TS har en begränsad verktygsarsenal så kan det vara bra att minnas att det faktiskt går att göra det mesta med enkla handverktyg. Kanske är det för att jag är gammal (47) och uppvuxen på landet med en far som tillhörde den gamla stammen bonnpojkar. Begränsad ekonomi och ett gott handlag samt frånvaro av rädsla för att prova var hans vardag, och det funkade. Mycket av hans tänk smittade tydligen av sig på mig eftersom jag inte är rädd för handverktyg.
Visst kan man hyra en sänksåg. Kostnaden är inte speciellt hög. Men det beror ju lite på andra faktorer också. Långt till maskinuthyraren? Ont om tid? Ska bara en dörr kapas? Kanske är det lördag när man kommer på att dörren ska kapas? Då kanske det är omotiverat. Har man Cramo runt hörnet och ska kapa tio dörrblad, då är det ett annat läge.
Själva sågen sig bör vara av ok kvalitet också.Alfredo skrev:
Vanlig handklinga och anhåll av t.ex. en bräda kan ge lika bra resultat som en sänksåg. Man behöver ju inte sänkfunktionen i detta fall.
Fogsvans och lite efterputsning kan säkert ge okej resultat också om man har sågat en del innan.
Jag hade valt verktyg i denna ordning:
Sänksåg på skena
Handcirkel med någon form av anhåll
Sticksåg med anhåll
Fogsvans
En cirkelsåg brukar finnas att låna hos kompis/granne/pappa etc...
Du har säkert rätt men det kommer inte att hindra mig från att testa någon gång.ByggarenEmil skrev:
Kör hårt! Man måste testa sig fram här i livet!Alfredo skrev:
Jag röstar på fogsvans om jag inte har sänksåg med skena inom bekvämt räckhåll. Eller kanske Japansåg av den större sorten.
Om jag skulle använda sticksåg så tycker jag att det är en dålig ide att försöka såga mot en fastspänd bräda. Sticksågar har som många nämnt egenskapen att bladet gärna drar lite åt ena eller andra hållet i tjockt material. Snittet blir snett. Om man då envist håller sågen helt rakt (mot ett anhåll t ex) så blir det värre. Bladet spänns åt sidan som en pilbåge tills metallen orkar hålla emot. Är man istället lite följsam och styr efter rits minimeras den effekten. Det kan betyda att man måste hålla lite snett för att det skall bli rakt.
På Festool kan man sätta ett nytt splitterskydd. Det hjälper bladstyrningen ytterligare och resultatet kommer troligen att bli tillräckligt bra.
För övrigt ser skruvdrivare som vi använde innan batteriskruvdragarna kom ut så här.
På mina första byggen hade vi inget annat. Hammare förstås. Kommer ni ihåg ett fästelement som gick under namnet spik.
Mvh Findus
Om jag skulle använda sticksåg så tycker jag att det är en dålig ide att försöka såga mot en fastspänd bräda. Sticksågar har som många nämnt egenskapen att bladet gärna drar lite åt ena eller andra hållet i tjockt material. Snittet blir snett. Om man då envist håller sågen helt rakt (mot ett anhåll t ex) så blir det värre. Bladet spänns åt sidan som en pilbåge tills metallen orkar hålla emot. Är man istället lite följsam och styr efter rits minimeras den effekten. Det kan betyda att man måste hålla lite snett för att det skall bli rakt.
På Festool kan man sätta ett nytt splitterskydd. Det hjälper bladstyrningen ytterligare och resultatet kommer troligen att bli tillräckligt bra.
För övrigt ser skruvdrivare som vi använde innan batteriskruvdragarna kom ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På mina första byggen hade vi inget annat. Hammare förstås. Kommer ni ihåg ett fästelement som gick under namnet spik.
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Hur man gjorde förr?thomas33 skrev:Hur gjorde snickare före det fanns elverktyg? Nog tillverkades det både dörrar och även betydligt svårare träarbeten med handverktyg, utan att det blev katastrofalt dåligt. Det har gått lite inflation i elektriska specialmaskiner för alla arbeten. Knappt folk kan skruva in EN skruv, utan att ta fram en elektrisk skruvdragare.
- Det var snickare som snickrade. Den som kallade sig snickare hade erfarenhet av liknande arbeten.
- Snickaren hade vassa verktyg
- Snickaren hade gott om tid
Skulle man släppa loss en snickare aktiv år 1900 skulle han förmodligen kunna kapa dörren nästan lika bra som med en cirkelsåg på skena.
Skulle man år 2016 släppa loss en gör-det-självare med handverktyg köpta på Biltema blir förmodligen inte resultatet lika bra.
(Jag har förresten varit på visning av en "renoverad" lägenhet där utföraren förmodligen bara ägde en såg och det var en 199-kronors sticksåg köpt på Rusta. Det syntes.....)