Paul-Staffanstorp
kia2 skrev:
Då är jag med. Jag trodde det var 60 cm mellan reglarna. Men när jag tittar på dagens gipsskivor så är dem 120 cm breda. Kan det vara så att även är avståndet mellan reglarna i köket är 120 cm?

Förresten, behöver man något särskilt spackel om man skall spackla mellan byggelementen och gipsskivorna? Eller fungerar det bra med vanligt allroundspackel?
Som tank också skriver så är det högst troligt cc600 mellan reglarna men det är i klenaste laget med den typen av skiva varför jag rek. dig att lägga lite småpengar på gips som är stabilare...

Fungerar att fylla springorna med latexfog så blir det en limmande effekt också.

Allså, den skivan som jag har känns väldigt hård. Den går inte att böja överhuvudtaget. Dessutom är ytan lite "skrovlig" så jag tror att den är väldigt lämplig för att sätta kakel på - men jag är ju långt ifrån en expert på området...

Jag har nu fått bort det mesta av den gamla gipsskivan. Imorgon tänkte jag börja sätta upp ny skiva. En sak jag undrar över är hur jag skall få till hålet framför eluttaget. Det skall vara 7 cm i diameter. Antar att jag kan hitta en håltagningsborr som är den diametern. Men hur gör jag för att få hålet att vara precis framför eluttaget? Finns det något knep för det?

Tumstock? Talmeter? Måttband? Linjal? Med andra ord: vilken typ av mätverktyg som helst. Mät från fasta punkter och överför till den nya gipsskivan.

Om du är ute efter att spendera pengar finns en sak som heter HoleInOne, kostar väl runt en 500-ring.

Hålet ska vara 74 mm i dia.

Paul-Staffanstorp
Jag hade bett en elektriker flytta upp elen så jag hade fått en hörnbox under väggskåpen istället för då hade jag sluppit ta hålet och fått en snyggare lösning på köpet...

I annat fall fungerar min snusdosa i plåt utmärkt att rita ut eldosor med... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade bett en elektriker flytta upp elen så jag hade fått en hörnbox under väggskåpen istället för då hade jag sluppit ta hålet och fått en snyggare lösning på köpet...

I annat fall fungerar min snusdosa i plåt utmärkt att rita ut eldosor med... ;)
Jättebra tips med elen. Håller med dig. Det kommer bli väldigt fint.

Jag stötte på ett litet problem idag. På vänster sida om köksbänken har jag ett långskåp. Jag har tagit bort tidigare gipsskiva som går mot detta långskåp. Problemet är att det inte finns någon regel där. Det innebär att jag bara har en enda regel att fästa den nya gipsskivan i.

Se bild nedan.

Hur löser jag detta? Som synes finns det en gipsskiva på motsvarande sida.

• problem.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Beroende på vad du har på andra sidan väggen kan du ju därifrån skruva fast regelbitar som du kan fästa gipsen i men i annat fall får du ju försöka limma dit någonting i detta läget...

Andra sidan är en enkel gipsskiva.

Förmodligen lite dumma frågor: När du skriver regelbitar. Menar du trä då? Jag har inte någonting sådant liggande hemma - särskilt inte i rätt tjocklek. Brukar ni andra ha trästumpar liggandes? Och sista frågar. Menar du att jag skall skruva i skruv från sovrummet (som alltså ligger på andra sidan). Eller kan jag skruva i skruven från kökshållet? Det senare är väl bäst - eftersom jag då slipper förstöra tapeten i sovrummet...?

Redigerat:
Du lägger träbitar av valfri tjocklek (lämpligen 15-45mm) på baksidan av gipset som vetter mot köket och skruvar fast det med några skruvar. Sedan kapar du till en gipsskiva och skruvar fast denna i dessa träbitar.

Paul-Staffanstorp
Reglar är trä ja... och det finns att köpa lite varstans... :rolleyes:

Skruvar man fast dem får man ju skruva fast dem från andra sidan gipsen och i ditt fall blir det ju då från sovrumssidan.
Vill man inte tvingas tapetsera om där så får man limma dit bitarna från kökssidan så man får något att skruva den nya gipsen i.

Flera lager gipsskivor istället för en regel. Skulle det kunna vara en idé?

Varför skruva från vardagsrummet när jag kan skruva från andra hållet? Blir det sämre hållbarhet?

T
Nej, inte flera lager gips. Det enklaste är att limma fast en regel!!!

Ok. Då köper jag en regel imorgon. Av trä :-)

Två frågor på det.

Nuvarande stålreglar är 45 mm djupa. Antar att det finns träreglar med samma djup. Men vilken bredd skall det vara? 45 mm också? Eller kan det vara bättre att köpa en lite bredare? Gissar på att det kvittar. Men dubbelkollar ändå...

Lim. Vanligt trälim. Funkar det?

Måste jag hålla regeln mot gipset tills limmet torkar. Eller finns det något bättre sätt? Går ju inte att klämma i något. Eller jag kanske kan köra in skruv temporärt?

Paul-Staffanstorp
kia2 skrev:
Flera lager gipsskivor istället för en regel. Skulle det kunna vara en idé?

Varför skruva från vardagsrummet när jag kan skruva från andra hållet? Blir det sämre hållbarhet?
Det är ju ingen idé då det inte går att skruva gips i gips... :S

Dessutom är tre lager gips 39mm och fyra lager är 52mm...
Alltså inte i närheten av de 45mm som du säger dig ha i regeltjocklek...

Sen vet jag inte varför du helt plötsligt pratar vardagsrum när du innan sa att det var sovrum på andra sidan väggen...
Det gick ju inte att skruva från köket... :x

kia2 skrev:
Ok. Då köper jag en regel imorgon. Av trä :-)

Två frågor på det.

Nuvarande stålreglar är 45 mm djupa. Antar att det finns träreglar med samma djup. Men vilken bredd skall det vara? 45 mm också? Eller kan det vara bättre att köpa en lite bredare? Gissar på att det kvittar. Men dubbelkollar ändå...

Lim. Vanligt trälim. Funkar det?

Måste jag hålla regeln mot gipset tills limmet torkar. Eller finns det något bättre sätt? Går ju inte att klämma i något. Eller jag kanske kan köra in skruv temporärt?
Eeh... ja, av trä... :|

Reglar är 45 x 45,70,95,120,145 o.s.v så det är ju bara att ta en 45x70 t.ex och lägga på flatan så får man bra stöd in bakom befintlig gips i köket och gott om plats att skruva ny i samtidigt.

Funkar gör det men jag hade hellre köpt ett sättlim som fäster snabbare och inte riskerar att regelbitarna glider nedåt innan det torkat...

Du kunde ju inte skruva från kökssidan och du ville slippa skruva från sovrumssidan... :x

F´låt men jag hänger inte med riktigt mellan varven... :blushing:

Ber om ursäkt att det låter lite förvirrat. Jag menade sovrummet, inget annat.

Inte gips mot gips - check.

När jag skriver skruva från köket så tänker jag mig en skruv som är 50 mm. Dvs den går igenom både regel och en del av gipsskivan - men utan att gå ut i sovrummet. Men förmodligen är det någonting jag inte tänkt på (svårt att skruva så lång skruv kanske?). Jag kommer därför att limma - enligt era förslag.

Sättlim - visste inte att det fanns. Men köper in det idag. Vad är det för torktid på sättlim? Räcker det alltså med att jag själv trycker med handen mot regeln en stund medans det torkar? Eller finns det något annat smart sätt att klämma mot regeln?

Jag är ju inte så hemma i begrepp och material - så jag hoppas att ni har lite tålamod med mig... Hojta till om ni behöver hjälp med någonting datarelaterat - då är jag nämligen expert :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.