En kamrat köpte Ubiquiti Amplifi vilket han är nöjd med. Själv kör jag deras ac-lite accesspunkter, det kräver såklart kabeldragning..

mexitegel mexitegel skrev:
WAF = Wife Acceptance Factor ;)
Skärpning urtidsmänniska.

Jag har nyligen uppmärksammats på att det inte heter WAF. Precis som att det nu heter tjänsteperson, gärningsperson osv så är det korrekta internationella uttrycket nu SAF för saken du försöker beskriva.

Deras Security gateway är också väldigt trevlig och ger schysst statistik direkt i controllern för acesspunkterna mm mm.
Har du den? Har inte provat. Men allt jag läst är att den verkar väldigt rudimentär i vad man kan göra via controllern när det gäller inställningar. Ska man göra något mer avancerat så är det direkt in i json-filer som måste laddas upp och sedan omstart. Inget vettigt CLI ens. Funderade på en just för att få in fina bilder i controllern :) men tror faktiskt att jag kommer beställa en ER-4 med rackkit när fibern blir inkopplad.

MathiasS MathiasS skrev:
Skärpning urtidsmänniska.

Jag har nyligen uppmärksammats på att det inte heter WAF. Precis som att det nu heter tjänsteperson, gärningsperson osv så är det korrekta internationella uttrycket nu SAF för saken du försöker beskriva.
SAF? Nä, det har du nog fått om baktassen. CAF borde det väl då vara. Chicken Acceptance Factor, dvs Henacceptansfaktor.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Har USG (router), Switch (Poe) och 3 AP (2 Pro och 1 Lite) hemma, i "sommarstugan" har jag i princip samma uppsättning men 4st AP (betongväggar så en AP per rum).

Controllern går på en winserver på hemma. S2S mellan de båda husen så man kan använda NAS etc ovasett var man är. I sommarstugan har jag ett vlan som routas ut via "hemma" nätet för att alla streaming tjänster skall fungera (är väl en ny EU regel som löser det med tiden men inte ännu).

I varje AP kan man sen ha upp till 4 ssid, jag har 3, ett vanligt, ett gäst och ett IoT. Sen styr man vad som skall komma åt vad på vlan nivå.

Om inte funktionen som man vill ha finns i GUI på controllern så sätter man upp regeln via cli och sen sparar men ned konfen i en json fil som laddas i USG:n tillsammans med UI konfigurationen. En USG och en edge är i princip samma sak om man gillar cli.

Jag kan(kunde) i princip inget om nätverk utan har googlat mig fram till alla inställningar och det funkar kanon och till och med en amatör som jag har fått allt att fungera. Kan rekommendera Unifi även om den är lite dyr.

SAF? Nä, det har du nog fått om baktassen. CAF borde det väl då vara. Chicken Acceptance Factor, dvs Henacceptansfaktor.
CAF skulle antagligen funka också, bara inte waf. Det här är viktiga saker

T tompaah7503 skrev:
Har du den? Har inte provat. Men allt jag läst är att den verkar väldigt rudimentär i vad man kan göra via controllern när det gäller inställningar. Ska man göra något mer avancerat så är det direkt in i json-filer som måste laddas upp och sedan omstart. Inget vettigt CLI ens. Funderade på en just för att få in fina bilder i controllern :) men tror faktiskt att jag kommer beställa en ER-4 med rackkit när fibern blir inkopplad.
Nä, sitter med en ER-8 men har funderat på en USG Pro 4 istället just för att få till statistiken i controllern. Minns jag rätt är det även vissa funktioner i controllern som kräver en USG för att vara tillgängliga.

Webgränssnittet i ER-8 tycker jag också är rätt tattigt egentligen. Vissa delar av konfigen fick jag köra via CLI i allafall.

Nä, sitter med en ER-8 men har funderat på en USG Pro 4 istället just för att få till statistiken i controllern. Minns jag rätt är det även vissa funktioner i controllern som kräver en USG för att vara tillgängliga.

Webgränssnittet i ER-8 tycker jag också är rätt tattigt egentligen. Vissa delar av konfigen fick jag köra via CLI i allafall.
Okej, är det inte meningen att man ska hantera ER-enheter i UNMS?

Alltså jag har inget emot CLI, faktiskt föredrar jag det. Dock verkar det vara ett krångligt förfarande med USG där man inte direkt har ett CLI-stöd i routern, utan man måste skapa config-filer i json-format för att sedan ladda upp dem till USG:n och därefter vidta en omstart. Tillverkaren varnar själv för att den skapar reboot-loopar m.m., verkar helt ärligt inte riktigt seriöst. Antingen får de fixa till så att allt, inklusive avancerade inställningar, går att köra via Unifi controllern eller så får de ordna ett bättre CLI till den.
Detta kanske låter som en diss av USG-serien, vilket det delvis är, men för hemanvändaren som inte tänker sätta upp site-2-site-vpn eller hålla på med VLANs, länktrunkar eller annat lite mer avancerat, tror jag den är helt perfekt.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/215458888-UniFi-USG-Advanced-Configuration

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Öh? Den har jag helt missat :oops:. I och för sig så är det nog två eller tre år sen den sattes upp och jag mekade sist för drygt ett år sen. Får skylla på det :)

TS frågade om ”bästa router”, men menade nog ”bästa WiFi” och fick en hel del bra svar på detta.
Hur som helst lägger jag mina fem öre i off-topic-lådan och rekommenderar pfsense som router. Valfri hårdvara, extremt aktiv community och paketbaserad installation av alla tillägg.

...och glöm inte att de flesta PoE-switchar inkl. UniFi kör med 802.11af (15W) vilket inte ger full effekt till exvis Unifi AC Pro som kräver 802.11at (25W). Numera (2019) skickar UniFi med en injector till Pro-versionen.

• Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Okej, är det inte meningen att man ska hantera ER-enheter i UNMS?

Alltså jag har inget emot CLI, faktiskt föredrar jag det. Dock verkar det vara ett krångligt förfarande med USG där man inte direkt har ett CLI-stöd i routern, utan man måste skapa config-filer i json-format för att sedan ladda upp dem till USG:n och därefter vidta en omstart. Tillverkaren varnar själv för att den skapar reboot-loopar m.m., verkar helt ärligt inte riktigt seriöst. Antingen får de fixa till så att allt, inklusive avancerade inställningar, går att köra via Unifi controllern eller så får de ordna ett bättre CLI till den.
Detta kanske låter som en diss av USG-serien, vilket det delvis är, men för hemanvändaren som inte tänker sätta upp site-2-site-vpn eller hålla på med VLANs, länktrunkar eller annat lite mer avancerat, tror jag den är helt perfekt.
[länk]
Fast just site-2-site-vpn, VLAN etc är väldigt enkelt att sätta upp i webui, det enda jag behövs göra via CLI/json var när jag ville att ett specifikt VLAN skulle ha breakout via en annan site och det är ju inte så vanligt gissar jag att man har behov av. Jag skulle säga att den snarare är en mellan lösning, dvs att man har behov (tycker det är kul) med en mer avancerad lösning men inte är nättekniker.. De släpper också nya funktioner löpande (ibland lite för fort) så fler och fler saker går att göra via webui.

• Gilla
eviljava och 1 till
  • Laddar…
Router var kanske en dålig trådtitel, borde skrivit bästa "wifi-lösningen" för det är ju det jag är ute efter egentligen. ;)

Är det en dum idé att försöka få en AP Pro att agera "repeater" på övervåningen eller kommer det bara bli kasst? Tänker att det är kanske ingen större idé att försöka repetera en redan halvsvag signal? (Om den nu blir svag..) Bor som sagt i ett gammalt hus så det finns ju inga kablar dragna sedan tidigare dessvärre så det känns som ett "stort" projekt att börja dra nätverkskabel till övervåningen såhär i efterhand men är det vad som krävs så är det ju så.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det går rent tekniskt att förlänga trådlöst med Unifi (wireless adoption). Det man skall tänka på är att den förlängda WiFi-antennen skall ha så bra mottagning som möjligt till den första antennen, SAMTIDIGT som den skall försörja de klienter som kopplar upp sig mot den. Första misstaget som ofta görs är att sätta den förlängda antennen ”längst bort” där man vill ha täckning. Oftast blir det bäst att sätta den halvvägs så att den har ”line of sight” till både första antenn och till de klienter den skall försörja.

Kolla även upp om det inte finns gamla telefonjackskanaler som du kan använda för kabeldragning.

• Gilla
BertG och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det går rent tekniskt att förlänga trådlöst med Unifi (wireless adoption). Det man skall tänka på är att den förlängda WiFi-antennen skall ha så bra mottagning som möjligt till den första antennen, SAMTIDIGT som den skall försörja de klienter som kopplar upp sig mot den. Första misstaget som ofta görs är att sätta den förlängda antennen ”längst bort” där man vill ha täckning. Oftast blir det bäst att sätta den halvvägs så att den har ”line of sight” till både första antenn och till de klienter den skall försörja.

Kolla även upp om det inte finns gamla telefonjackskanaler som du kan använda för kabeldragning.
Fan där sa du något. :D Det finns både telefon och antennuttag i huset på ett par ställen, ska se om man möjligen kan få i en nätverkskabel genom dom på något vis med hjälp av en dragfjäder eller liknande. Då skulle man ju garanterat klara sig med en enklare AP, typ en sån AC-Lite på övervåningen och en Pro på nedervåningen där jag ställer lite högre krav på hastighet.

Som flera redan har skrivit så är Ubiquiti's produkter extremt trevliga och prisvärda. Sedan jag skaffade dessa för två år sedan så har jag knappt rört nätet hemma. Det bara fungerar. När jag väl gör justeringar så funkar dessa direkt också.

Sedan gillar jag att Unify-APn har PoE så att man slipper dra fram dubbla kablar. Jag har lagt kabeldragningen på vinden och har nätaggregaten i källaren och skruvat fast AP'orna i taket. Planerar nu att köpa deras utomhusswitch för att placera på vinden så att jag kan få in ytterligare en AP för att täcka tomtens mest avlägsna hörn också (har WiFi i min robotklippare nämligen). Eller så flyttar jag min ena AP, men då behöver jag en switch ändå...

Ingen av de som jag rekommenderat dessa produkter till har varit missnöjda. En vanlig hemmarouter är inte designad för att hålla mer än två år. Det stora problemet är att radiomottagaren brukar bli sämre över tid, men sedan är ofta kylningen inte tillräcklig med tanke på de billiiga komponenter man valt. Eftersom Uniquiti designar för företagsmarknaden så har de inte dessa problem.

Jag har en EdgeRouter X och två AC-lite APor. Men funderar alltså på en tredje AP, utomhusswitchen kommer jag med stor sannolikhet att köpa i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.