497 läst ·
14 svar
497 läst
14 svar
Bästa putsmedlet för mässing?
Autosol metallpolish brukar fungera bra till mässing och är lätt att få tag på. Sedan om det är bäst är jag tveksam om.
Baksidan med att polera torde väl vara att all eventuell ytbehandling kranen tidigare haft som skyddat mot ärg / missfärgningar försvinner så man får fortsätta putsa med jämna mellanrum!
Mvh
Baksidan med att polera torde väl vara att all eventuell ytbehandling kranen tidigare haft som skyddat mot ärg / missfärgningar försvinner så man får fortsätta putsa med jämna mellanrum!
Mvh
Jag har lämnat det opolerad i några månader eftersom jag tänkte just det - att det fanns något ytskikt som skyddade. Har fått inse att det nog inte var så när det blev tydliga märken efter varje vattendroppe…S Stefan.o skrev:Autosol metallpolish brukar fungera bra till mässing och är lätt att få tag på. Sedan om det är bäst är jag tveksam om.
Mvh
Att polera m olja, vax eller något annat låter förnuftigt!
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Jag badar mässingsdetaljer i vanlig 24% ättikssprit. Men mässing oxiderar snabbt igen. Mässinginstrument, ex saxofoner, ar alltid lackade för att förbli blanka.
Husmorsknepet för att putsa mässing är att köra vinäger och salt och putsa med mjuk svamp eller trasa. Aldrig testat en blandare men kört det länge med ljusstakar och annat. Att behålla den finishen över tid är dock något annat men bilvax som någon föreslog borde funka ok…ett tag.H hapazard skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Det man vet om mässingsdetaljer på båtar (exvis skeppsklockan) och dörrskyltar i finare parisiska hus måste poleras varje vecka för att behålla färg och glans. Så det finns nog inget mirakelmedel.
Jag skulle personligen inte skaffa armatur i mässing just för att den utsätts för värme och väta. Men visst, en dörrskylt är trevlig! Putsades ett par gånger om året (har inte kommit upp på nya huset). Ljusstake och bricka likaså. Inte lika känsligt som silver och koppar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa duschskrapan för klinkergolv ?
Badrum -
Bästa färg för att måla om innerdörrar i furu?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur förlänger jag altanen på bästa sätt?
Hemma hos -
Bästa lösningen för persienner som "släppt" i ena hörnet? (med bild)
Fönster & Dörrar -
Bästa luft-vatten-värmepumpen – jämför 132 modeller i vår lista
Artikelkommentarer