Satsuki
Har handfatsblandare i mässing och älskar (=vill ha) den blanka varmt guldiga ytan.

Bästa putsmedlet för mässing? Har provat häxans metallputs men är inte förtjust. Andra förslag eller husmorsknep? Kan man olja eller ytbehandla för bättre/längre glans?

Autosol metallpolish brukar fungera bra till mässing och är lätt att få tag på. Sedan om det är bäst är jag tveksam om.

Baksidan med att polera torde väl vara att all eventuell ytbehandling kranen tidigare haft som skyddat mot ärg / missfärgningar försvinner så man får fortsätta putsa med jämna mellanrum!

Mvh

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Använd autosol men lägg därefter på ett skyddande (bil?)vax så håller sig kranen fin därefter med bara ev diskmedel.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Ett ”gammeldags” hårt bilvax - de där som såldes i en rund dosa borde vara bra och lämna en hållbar yta?

Mvh

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
S Stefan.o skrev:
Autosol metallpolish brukar fungera bra till mässing och är lätt att få tag på. Sedan om det är bäst är jag tveksam om.

Baksidan med att polera torde väl vara att all eventuell ytbehandling kranen tidigare haft som skyddat mot ärg / missfärgningar försvinner så man får fortsätta putsa med jämna mellanrum!

Mvh
Jag har lämnat det opolerad i några månader eftersom jag tänkte just det - att det fanns något ytskikt som skyddade. Har fått inse att det nog inte var så när det blev tydliga märken efter varje vattendroppe…
Att polera m olja, vax eller något annat låter förnuftigt!

C
Är det obehandlad mässing är troligen tanken att ytan skall få patina.
Jag tror du i princip måste klarlacka dem för att få en beständig "guldfärgad" yta. Mässing är rätt jobbig att blankpolera jämfört med andra metaller.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag badar mässingsdetaljer i vanlig 24% ättikssprit. Men mässing oxiderar snabbt igen. Mässinginstrument, ex saxofoner, ar alltid lackade för att förbli blanka.

Satsuki
Tror inte den är lackad, den får ringar efter vatten och mörknar men inte alls som koppar… men behåller färgen om än inte glansen även om jag inte putsar hela tiden..

Satsuki Satsuki skrev:
Tror inte den är lackad, den får ringar efter vatten och mörknar men inte alls som koppar… men behåller färgen om än inte glansen även om jag inte putsar hela tiden..
Det är nog att putsa varje städning eller lacka som gäller.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det är nog att putsa varje städning eller lacka som gäller.
Husmorsknepet för att putsa mässing är att köra vinäger och salt och putsa med mjuk svamp eller trasa. Aldrig testat en blandare men kört det länge med ljusstakar och annat. Att behålla den finishen över tid är dock något annat men bilvax som någon föreslog borde funka ok…ett tag.

C cpalm skrev:
Är det obehandlad mässing är troligen tanken att ytan skall få patina.
Jag tror du i princip måste klarlacka dem för att få en beständig "guldfärgad" yta. Mässing är rätt jobbig att blankpolera jämfört med andra metaller.
Lackning är ett otyg!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det man vet om mässingsdetaljer på båtar (exvis skeppsklockan) och dörrskyltar i finare parisiska hus måste poleras varje vecka för att behålla färg och glans. Så det finns nog inget mirakelmedel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Lackning är ett otyg!
Håller med, men då gillar jag mässingspatina och är inte så förtjust i "guld", som TS vill ha. 🙂

Valpkiss. Det var inte ett avsiktligt experiment, men jäklar vad blankt både koppar och mässing blir...

• Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle personligen inte skaffa armatur i mässing just för att den utsätts för värme och väta. Men visst, en dörrskylt är trevlig! Putsades ett par gånger om året (har inte kommit upp på nya huset). Ljusstake och bricka likaså. Inte lika känsligt som silver och koppar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.