tyckte jag läste någonstans att många hade svårt att få dom att stanna kvar i huvudet....annars verkar det vara ett rimligt alternativ.

S
smaken är ju som baken. jag tycker dom funkat bra. förutom att en hund gillar att tugga på dom

Provar ett par så får vi se.

Mina tankar kring ämnet (och då har jag ägt både en iPhone och några Android) är:

* Näst bästa telefonen på marknaden är en Android.

* Bästa telefonen på marknaden är en rootad Android (i mitt fall Samsung Galaxy Note, som jag verkligen rekommenderar).

* Jag ogillar iPhone starkt. Den är hela tiden efter, Apple är aldrig teknikdrivande utan de bara snappar upp sådant som andra gjort och paketerar om det. Den känns instängd och låst och klumpig.

* Är man intresserad av bling och skal och sånt, så regerar Apple den marknaden. Det finns till de andra också (Teknikmagasinet ftw!), men inte i samma omfattning.

* Windowstelefoner har jag provat en del i olika versioner, från de tidiga som var baserade på Windows CE till dagens, och för mig så känns de som en enhet som inte kan bestämma om den vill vara telefon eller dator och misslyckas med bådadera.

* Prismässigt är Android överlag bättre, både på lurar och pekplattor.

* Apple släpper inte källkoden till sitt stuff. Detta kanske till synes inte är så viktigt för många, men att ha tillgång till källkoden leder till många positiva effekter som alla får nytta av:
** Säkerhet. Du kanske inte granskar koden, men det finns massor av folk som blir snudd på sexuellt upphetsade av att hitta buggar i andras kod, och är det medvetna bakdörrar de hittar så kan man stryka "snudd på". Säkerhetsproblemen blir hittade, de kan inte sopas under mattan. Det gör tex att medan NSA kan (och har fått) lägga in bakdörrar direkt i iPhone, så kan det inte ske på en Androidlur, eftersom vem som helst kan ta hem källkoden, granska den och kompilera den och se att det blir samma som körs i luren. Visst, sedan kan Google dela ut sådant som finns på deras servers, tex sökhistorik, men din lur är säker.
** Det finns en uppsjö av tredjepartsfirmwares/kernels att välja på, om man inte gillar den som luren råkar komma med.
** Även om tillverkaren slutar komma med firmwareuppdateringar så finns det andra som gör det, så man är aldrig strandad i en gammal version.

* Android kan byta ut launchern, om man inte gillar den som är som standard. Själv föredrar jag Apex. Inte svårare att byta än att installera vilken app som helst.

* Android har fler gratisappar och billigare appar när de kostar något (på en statistisk nivå).

* Apple har flera gånger censurerat sin App Market, ibland av politiska skäl, ibland för att det varit appar som konkurrerat med såfand Apple har eller funderar på att släppa. Det finner jag osmakligt. Google har också i några fall plockat bort saker, men då har det varit antingen malware eller porr, och även då så har Google inget emot andra pakethanterare, så man kan tex ladda hem Mikandi som är som en App Market för vuxet material om man vill eller AppBrain om man vill ha annorlunda sökmetoder. Apple, däremot, gillar inte tredjeparts-App Markets.

* Apple påstår att deras glas är oförstörbart. Samsung använder samma glas och påstår inte att det är oförstörbart. Apple ljuger, Sumsung talar sanning. http://www.youtube.com/watch?v=c_gEiU_FDxQ

* Apple har mer rabiata fanboys. :)

• Gilla
erik5678 och 3 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Mina tankar kring ämnet (och då har jag ägt både en iPhone och några Android) är:

* Näst bästa telefonen på marknaden är en Android.

* Bästa telefonen på marknaden är en rootad Android (i mitt fall Samsung Galaxy Note, som jag verkligen rekommenderar).

* Jag ogillar iPhone starkt. Den är hela tiden efter, Apple är aldrig teknikdrivande utan de bara snappar upp sådant som andra gjort och paketerar om det. Den känns instängd och låst och klumpig.

* Är man intresserad av bling och skal och sånt, så regerar Apple den marknaden. Det finns till de andra också (Teknikmagasinet ftw!), men inte i samma omfattning.

* Windowstelefoner har jag provat en del i olika versioner, från de tidiga som var baserade på Windows CE till dagens, och för mig så känns de som en enhet som inte kan bestämma om den vill vara telefon eller dator och misslyckas med bådadera.

* Prismässigt är Android överlag bättre, både på lurar och pekplattor.

* Apple släpper inte källkoden till sitt stuff. Detta kanske till synes inte är så viktigt för många, men att ha tillgång till källkoden leder till många positiva effekter som alla får nytta av:
** Säkerhet. Du kanske inte granskar koden, men det finns massor av folk som blir snudd på sexuellt upphetsade av att hitta buggar i andras kod, och är det medvetna bakdörrar de hittar så kan man stryka "snudd på". Säkerhetsproblemen blir hittade, de kan inte sopas under mattan. Det gör tex att medan NSA kan (och har fått) lägga in bakdörrar direkt i iPhone, så kan det inte ske på en Androidlur, eftersom vem som helst kan ta hem källkoden, granska den och kompilera den och se att det blir samma som körs i luren. Visst, sedan kan Google dela ut sådant som finns på deras servers, tex sökhistorik, men din lur är säker.
** Det finns en uppsjö av tredjepartsfirmwares/kernels att välja på, om man inte gillar den som luren råkar komma med.
** Även om tillverkaren slutar komma med firmwareuppdateringar så finns det andra som gör det, så man är aldrig strandad i en gammal version.

* Android kan byta ut launchern, om man inte gillar den som är som standard. Själv föredrar jag Apex. Inte svårare att byta än att installera vilken app som helst.

* Android har fler gratisappar och billigare appar när de kostar något (på en statistisk nivå).

* Apple har flera gånger censurerat sin App Market, ibland av politiska skäl, ibland för att det varit appar som konkurrerat med såfand Apple har eller funderar på att släppa. Det finner jag osmakligt. Google har också i några fall plockat bort saker, men då har det varit antingen malware eller porr, och även då så har Google inget emot andra pakethanterare, så man kan tex ladda hem Mikandi som är som en App Market för vuxet material om man vill eller AppBrain om man vill ha annorlunda sökmetoder. Apple, däremot, gillar inte tredjeparts-App Markets.

* Apple påstår att deras glas är oförstörbart. Samsung använder samma glas och påstår inte att det är oförstörbart. Apple ljuger, Sumsung talar sanning. [länk]

Apple helt klart bäst säger då jag, känslan av den i handen, användarvänligheten. ja vad mer behöver man?

dyrare ja visst men man får vad man betalar för ;)

Eftersom mitt jobb förser mig med en smartphone så har jag för privat bruk fortfarande kvar min gamla Nokia 1110 (!)
Den funkar perfekt för att ringa och skicka/ta emot SMS, och batteriet räcker en vecka på en laddning.

thestrut skrev:
Apple helt klart bäst säger då jag, känslan av den i handen, användarvänligheten. ja vad mer behöver man?

dyrare ja visst men man får vad man betalar för ;)
Är det iTunes du tycker det är värt att betala för?
Börjar ju komma modeller i väldigt lika storlek men med bättre hårdvara.

Kul att det blev sån respons på frågan om bästa mobilen! Själv föredrar jag faktiskt Android i stället för apple, dessutom tycker jag att apple är onödigt dyra för liknande saker!

FredrikR skrev:
Är det iTunes du tycker det är värt att betala för?
Börjar ju komma modeller i väldigt lika storlek men med bättre hårdvara.
Nä det är känslan, som att köpa en mercedes typ:)

Itunes betalat man väl inte för?

thestrut skrev:
Nä det är känslan, som att köpa en mercedes typ:)

Itunes betalat man väl inte för?
Känslan av att vara låst till iTunes så fort du vill ansluta den till en dator? :)
Airplay är väl eg det enda de lyckats med, som tur är har jag för gammal receiver. ;)
Vad tycker du det är värt att betala mer för då? 'du får vad du betalar för..'

Troberg skrev:
**Massa text ******
Ett långt inlägg som kändes helt opartiskt av från en hrm... icke rabiatisk Android fanboy:D eller NOT;)

AnneFi
Jag hade en iphone innan och var ganska nöjd. När den gick sönder ett år senare tyckte jag det var sjukt att jag skulle betala lika mycket för en ny telefon som jag betalade för den ett år tidigare. Köpte därför en samsung galaxy s3. Tog några dagar att vänja mig vid den. Var väl sisådär nöjd med att jag hade bytt. Sen tappade jag min telefon i toaletten och fick i väntan på min nuvarande galaxy s4 använda en Iphone. FY FAN säget jag bara. Skönt på ett sätt för jag använde den inte så mycket. Det gick inte att anpassa sig tillbaka. Jag älskar att android har EN Bakåtknapp. Jag behöver inte leta efter knappen i alla program. Tangentbordet (jag använder swipe) är bäst.

Tycker att Android är mycket lättare. Och de flesta jag känner som har bytt håller med mig.

FredrikR skrev:
Känslan av att vara låst till iTunes så fort du vill ansluta den till en dator? :)
Airplay är väl eg det enda de lyckats med, som tur är har jag för gammal receiver. ;)
Vad tycker du det är värt att betala mer för då? 'du får vad du betalar för..'
Jo airplay är ju bra:)

Sen jag köpte ny har jag inte kopplat den till datorn.. Verkar skötas via molnet:)

När jag va yngre var jag rätt dataintresserad och då gällde såklart pc och för dem som vill mixtra med programmen kan jag försrå de väljer android.. Men för alla andra skulle ja rekommendera iphone.

Det är känslan, kvalite, och även andrahandsvärdet som jag blev positivt överraskad av.. Hur lätt som helst att sälja en 4a som var 3 år gammal..

Har många bekanta som kör iphone, krånglar aldrig och hårdvaran funkar... Andra smartphones har ofta problem med både hårdvara och mjukvara, iaf i min bekantskapskrets... :)
Nää jag rekommenderar iphone till de ja känner:)

Nimajneb skrev:
Ett långt inlägg som kändes helt opartiskt av från en hrm... icke rabiatisk Android fanboy:D eller NOT;)
...och vad bra det är att ha en "säker" lur när alla andra länkar i kedjan har tillgång till all info ändå......

Nimajneb skrev:
Well, låt mig säga så här: Jag har blivit bränd av Apple/iPhone en gång. Det var en dyr läxa. Jag har varit kanonnöjd med alla Android-produkter jag testat (utom HTC, naturligtvis). Det är tillräckligt för mig.

Nu hör det till saken att jag gillar att fixa med mina prylar, att använda dem till saker som att övervaka mina servrar och sånt. Öppenheten i ett open source-OS gör det möjligt, Apples instängdhet gör det omöjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.