2 693 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Bästa lösning för backup av data?
Dracula, det fattas åtgärder i din lista. Du har ju fortfarande ingen backup?
Jag utgår från att den stora mängden av ditt material ligger på NASen. Ditt NAS är inte en backup utan huvudsaklig lagringsyta för åtminstone delar av materialet?
=> Den måste också ha en backup.
Saker som bara finns i ett system, redundanta diskar eller inte, betraktar jag som 100% flyktig data som kan gå upp i rök närsomhelst.
Jag utgår från att den stora mängden av ditt material ligger på NASen. Ditt NAS är inte en backup utan huvudsaklig lagringsyta för åtminstone delar av materialet?
=> Den måste också ha en backup.
Saker som bara finns i ett system, redundanta diskar eller inte, betraktar jag som 100% flyktig data som kan gå upp i rök närsomhelst.
Det är rätt inställning.MathiasS skrev:
En bärbar dator kan bli stulen.
En hårddisk kommer för eller senare att gå sönder. Det är bara en tidsfråga.
Hårddiskar i RAID kan drabbas av "bit rot" och förstöras. Diskkrasch är inte den enda risken.
Huset där datat lagras kan brinna.
Data är värdefullt. Datorn är inte värdefull.
Alltså - off-site-backup. Det kostar inte särskilt mycket idag.
Jag har varit med om inte mindre än tre bränder (fem egentligen, men två spred sig inte mer än röken till min bostad, fyra av dessa var en och samma pyroman) och det bästa är att ha flera säkerhetskopior. En i ett bankfack ("negativ") och en i exempelvis en extern hårddisk, samt gärna på någon bekants dator som inte bor i närheten (tänk naturkatastrofer i stil med skogsbrand).
Av alla mina saker som försvann, så saknar jag mina fotografier mest. Resten kan faktiskt ersättas rent fysiskt, folk på nätet är rent underbara och kan ofta hosta fram en exakt likadan knallrosa nalle som du hade som barn.
Av alla mina saker som försvann, så saknar jag mina fotografier mest. Resten kan faktiskt ersättas rent fysiskt, folk på nätet är rent underbara och kan ofta hosta fram en exakt likadan knallrosa nalle som du hade som barn.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Vi som håller på med bilder har ofta en inarbetad strategi för backup. I mitt fall har jag två (stora) hårddiskar som backup. Varje månad gör jag en fullständig kopia på mina viktiga filer till en av diskarna som sedan förvaras på jobbet, dvs annan ort. Nästa månad kopierar jag till den andra disken osv.
Skulle informationen på datorn hemma av någon anledning försvinna är det högst en månads "arbete" som försvinner. Om både diskarna i datorn och backupdisken av någon anledning skulle krascha under kopieringen finns den andra backupdisken från föregående månad kvar. Ofta gör jag mindre backuper på sticka om det tillkommit viktiga filer (bilder) mellan backupkörningarna. Det är inte en hundraprocentig lösning (vilket ingen lösning är) men jag känner mig ganska trygg.
Molnlösningar använder jag inte av olika anledningar. Inte minst pga. oklarheter om äganderätten som man hittar i det finstilta i användaravtalet. Dessutom skulle en backup antagligen ta flera dygn att tanka hem med den datamängd jag har.
Det verkar vara alltför många som blir snopna när datorn kraschar och alla familjebilder från digital-eran plötsligt är borta. Ibland går det att återställa data. I vissa fall kan det bli dyrt medan det i andra är "kört".
Skulle informationen på datorn hemma av någon anledning försvinna är det högst en månads "arbete" som försvinner. Om både diskarna i datorn och backupdisken av någon anledning skulle krascha under kopieringen finns den andra backupdisken från föregående månad kvar. Ofta gör jag mindre backuper på sticka om det tillkommit viktiga filer (bilder) mellan backupkörningarna. Det är inte en hundraprocentig lösning (vilket ingen lösning är) men jag känner mig ganska trygg.
Molnlösningar använder jag inte av olika anledningar. Inte minst pga. oklarheter om äganderätten som man hittar i det finstilta i användaravtalet. Dessutom skulle en backup antagligen ta flera dygn att tanka hem med den datamängd jag har.
Det verkar vara alltför många som blir snopna när datorn kraschar och alla familjebilder från digital-eran plötsligt är borta. Ibland går det att återställa data. I vissa fall kan det bli dyrt medan det i andra är "kört".
I dessa sammanhang rekommenderar jag alltid crashplan. Det är från början en molntjänst, men det absolut bästa är att man helt kan strunta i den delen, och istället köra backuper mellan olika datorer i sin egen ägo, men även mellan vänner, helt krypterat, säkert, och helautomatiskt. Funkar på alla pekplattformar och dessutom kan man ta med sig en extern disk till kompisen första gången för att slippa synka all data initialt. Därefter är det bara att fylla på de mappar man valt för backup och glömma all manuell hantering. Händer det något skaffar man en ny dator eller disk, loggar in, knappar in sitt lösenord och väntar på återställningen, eller gör tvärtom mot första gången och åker hem till kompisen med sin tomma disk. Enda gången man kan bli av med data är om alla kompisarnas datorerna utplånas samtidigt, men då har man större bekymmer än sina bilder...
Klicka här för att svara