2 693 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Bästa lösning för backup av data?
Sida 1 av 2
Kan någon förklara skillnaden på att göra en backup och ett recovery-media?(dvd/usbminne/hd)
När en pc kraschar så vet jag man kan bli ombedd att stoppa i en recovery-skiva, men jag fattar inte vad som är vad. (I Windows kan man göra två olika backupper)
Följdfråga, vad är smidigaste lösningen för backup? Jag äger en extern 2TB usb hårddisk, samt en Synology NAS(nätverkshårddisk 4st x 3TB) Bäst vore om min PC med automatik varje vecka skickade senaste data-ändringarna till backup-enheten, så att man alltid har en spegling av sin dator. Backuppen bör om det går inte vara en stor process, alltså det är inte önskvärt att datorn varje vecka skall kopiera över 750GB data som är tidskrävande, utan som jag skrev innan bara tillföra de senaste ändringarna.
Jag såg som hastigast att det finns mjukvara i NASén som sköter backuper, men om den kan snacka med min dator vet jag ej. När jag testade göra en typ av backup från min PC till nasen så fick jag efter ett tag felmeddelande, varför vet jag ej.
(jag kan koppla min externa HD till Nasén) ...om det skulle underlätta något i det hela.
Alla info o tips mottages.
När en pc kraschar så vet jag man kan bli ombedd att stoppa i en recovery-skiva, men jag fattar inte vad som är vad. (I Windows kan man göra två olika backupper)
Följdfråga, vad är smidigaste lösningen för backup? Jag äger en extern 2TB usb hårddisk, samt en Synology NAS(nätverkshårddisk 4st x 3TB) Bäst vore om min PC med automatik varje vecka skickade senaste data-ändringarna till backup-enheten, så att man alltid har en spegling av sin dator. Backuppen bör om det går inte vara en stor process, alltså det är inte önskvärt att datorn varje vecka skall kopiera över 750GB data som är tidskrävande, utan som jag skrev innan bara tillföra de senaste ändringarna.
Jag såg som hastigast att det finns mjukvara i NASén som sköter backuper, men om den kan snacka med min dator vet jag ej. När jag testade göra en typ av backup från min PC till nasen så fick jag efter ett tag felmeddelande, varför vet jag ej.
(jag kan koppla min externa HD till Nasén) ...om det skulle underlätta något i det hela.
Alla info o tips mottages.
Jag kan börja så får forumet fylla på (och det finns mycket kunskap på området här).
Din recoveryskiva återställer Windows till ursprunglig installation. Beroende på hur du återställer datorn försvinner alla dina egna filer.
Dina egna filer (bilder, dokument, filmer etc), behöver du spara undan, dvs göra en backup på.
I sin enklaste form kopierar du bara alla filer till en annan disk, men med ett backupprogram kan du effektivisera detta och göra backuper varje dag (man kan tex säkerhetskopiera alla filer en gång i månaden och däremellan bara filer som har ändrats)
Jag kör backupper av windowsdatorer på nätverket med ett backupprogram som finns på min NAS (En Windowshome server).
För att skydda mig mot stöld, systemhaveri, brand etc så körs ytterligare ett backupprogram på min NAS, Cobian Backup, som varje dag kör en säkerhetskopia på innehållet på NASet till ett annat NAS som står i ett annat hus.
Då får jag dagliga backupper och skydd mot brand, stöld och haveri.
Ditt NAS kan säkert ta backup på dina klienter, men jag gissar att den mesta datan ändå bara finns på ditt NAS så måste ditt NAS också säkerhetskopieras (och helst bort från ditt hus).
Din recoveryskiva återställer Windows till ursprunglig installation. Beroende på hur du återställer datorn försvinner alla dina egna filer.
Dina egna filer (bilder, dokument, filmer etc), behöver du spara undan, dvs göra en backup på.
I sin enklaste form kopierar du bara alla filer till en annan disk, men med ett backupprogram kan du effektivisera detta och göra backuper varje dag (man kan tex säkerhetskopiera alla filer en gång i månaden och däremellan bara filer som har ändrats)
Jag kör backupper av windowsdatorer på nätverket med ett backupprogram som finns på min NAS (En Windowshome server).
För att skydda mig mot stöld, systemhaveri, brand etc så körs ytterligare ett backupprogram på min NAS, Cobian Backup, som varje dag kör en säkerhetskopia på innehållet på NASet till ett annat NAS som står i ett annat hus.
Då får jag dagliga backupper och skydd mot brand, stöld och haveri.
Ditt NAS kan säkert ta backup på dina klienter, men jag gissar att den mesta datan ändå bara finns på ditt NAS så måste ditt NAS också säkerhetskopieras (och helst bort från ditt hus).
Jag hade som privatperson inte satsat på en lokal backup-pryl utan istället någon molntjänst. Själv har jag alla mina viktiga data på en OneDrive. Bilder kan du lägga på någon bildtjänst, som t.ex. flickr. I alla fall om det inte handlar om väldigt känsliga bilder. Amazon glacier är också lämpligt för backup. Det kostar 7$ / TB och månad och lite mer om du faktiskt måste hämta data därifrån.
Redigerat:
Som tidigare påpekats så är det förvisso bra med en lokal backup för snabb återställning men vad händer om bostaden brinner ner?
Jag kör som pelpet allt (bilder, filmer, viktiga dokument) ut på OneDrive. Klart bästa synkklienten i mitt tycke. Google drive håller inte reda på ifall samma fil dyker upp flera gånger. Samma med Dropbox sist jag testade (något år sedan).
OneDrive klienten för iPhone/iPad kan också synka ut bilderna direkt till ditt bibliotek i molnet. Windowstelefoner har detta inbyggt. För Andriod vet jag tyvärr inte.
Jag kör som pelpet allt (bilder, filmer, viktiga dokument) ut på OneDrive. Klart bästa synkklienten i mitt tycke. Google drive håller inte reda på ifall samma fil dyker upp flera gånger. Samma med Dropbox sist jag testade (något år sedan).
OneDrive klienten för iPhone/iPad kan också synka ut bilderna direkt till ditt bibliotek i molnet. Windowstelefoner har detta inbyggt. För Andriod vet jag tyvärr inte.
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag har en NAS med dubbla hårddiskar som automatiskt säkerhetskopierar allt jag lägger på den. Den löste alla mina problem med lagring av familjebilder och filmer. Endel avnänder molnet osv men då får man prenumrera på en tjänst som alltid kostar pengar, en NAS köper du en gång och sen är de klart.
Som flera sagt. Spara filerna i en molntjänst. Jag kör också OneDrive, både privat och i jobbet.
På min privata dator har jag dessutom flyttat Mina Dokument, bilder och filmer så att de ligger i den lokala synkmappen. På så vis kan alla i familjen använda alla standardinställningar i Windows och spara där datorn föreslår och allt sparas med automatik i molnet. Eller så ställer du in att de mapparna ska synkas med automatik till OneDrive.
OneDrive och andra molntjänster gör det dessutom barnsligt enkelt att synka andra enheter till tjänsten. Samt att dela bildbibliotek eller andra filer.
Lokalsynkningen gör även att du alltid har tillgång till dina filer även om du inte har tillgång till internet.
Vill du utöver det ha möjlighet att snabbt återställa datorn finns det backupprogram, kanske windows inbyggda, som kan göra så kallade ögonblicks-backuper(image backup) av din dator. D v s att du får en komplett kopia av din dator på valfritt media. Om datorn kraschar, hårddisken t ex, så kan du snabbt få tillbaka datorn exakt som den såg ut vid senaste backuptillfället.
Personligen är det filerna som är viktiga. Så länge man håller reda på alla sina licenser är det ganska enkelt att installera om datorn.
På min privata dator har jag dessutom flyttat Mina Dokument, bilder och filmer så att de ligger i den lokala synkmappen. På så vis kan alla i familjen använda alla standardinställningar i Windows och spara där datorn föreslår och allt sparas med automatik i molnet. Eller så ställer du in att de mapparna ska synkas med automatik till OneDrive.
OneDrive och andra molntjänster gör det dessutom barnsligt enkelt att synka andra enheter till tjänsten. Samt att dela bildbibliotek eller andra filer.
Lokalsynkningen gör även att du alltid har tillgång till dina filer även om du inte har tillgång till internet.
Vill du utöver det ha möjlighet att snabbt återställa datorn finns det backupprogram, kanske windows inbyggda, som kan göra så kallade ögonblicks-backuper(image backup) av din dator. D v s att du får en komplett kopia av din dator på valfritt media. Om datorn kraschar, hårddisken t ex, så kan du snabbt få tillbaka datorn exakt som den såg ut vid senaste backuptillfället.
Personligen är det filerna som är viktiga. Så länge man håller reda på alla sina licenser är det ganska enkelt att installera om datorn.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Och om huset brinner när du inte är hemma?
Visst kostar molntjänster men en NAS är inte gratis heller. Säg att du har 1TB data. Det kostar 840$ att backa det till glaciär under 10 år. Jämför det med att köpa och driva en NAS. Bara elen kostar en hel del. Om nasen drar 20W blir det två öre i timmen, 50 öre/dygn eller ca 1800kr på 10 år.
Visst kostar molntjänster men en NAS är inte gratis heller. Säg att du har 1TB data. Det kostar 840$ att backa det till glaciär under 10 år. Jämför det med att köpa och driva en NAS. Bara elen kostar en hel del. Om nasen drar 20W blir det två öre i timmen, 50 öre/dygn eller ca 1800kr på 10 år.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
att huset skulle brinna ner, ja chansen finns men mycket liten. Jag lagrar nu 2TB med data, jag slår bara på Nasen när jag ska ladda över bilder eller titta på dem så de kostar inget.pelpet skrev:Och om huset brinner när du inte är hemma?
Visst kostar molntjänster men en NAS är inte gratis heller. Säg att du har 1TB data. Det kostar 840$ att backa det till glaciär under 10 år. Jämför det med att köpa och driva en NAS. Bara elen kostar en hel del. Om nasen drar 20W blir det två öre i timmen, 50 öre/dygn eller ca 1800kr på 10 år.
Det handlar inte bara om brand. Även stöld och systemhaveri lurar runt hörnet.
För mig som kör en WHS är det nästan garanterat att det smäller när jag minst anar det......
Det du åtminstone borde göra är att ta en enkel usb-disk och kopiera över din data manuellt och sedan lämna disken till grannen eller vem du nu litar på (eller ta den till jobbet).
För mig som kör en WHS är det nästan garanterat att det smäller när jag minst anar det......
Det du åtminstone borde göra är att ta en enkel usb-disk och kopiera över din data manuellt och sedan lämna disken till grannen eller vem du nu litar på (eller ta den till jobbet).
tack för alla inputs!
jag tror inte en moln-tjänst är aktuellt för mig, jag är aktiv amatörfotograf(stillbild) samt har mycket filmer. Viktiga för mig är att alla fotografier har en backup. Dokument o annat smått som ligger på laptoppen kan jag ha på molntjänst.
Jag fick för några dagar sen mitt livs första hårddisk-krash, o då har jag inte heller någon mekanisk disk utan en SSD-disk (flashbaserad) Förlorade mkt smått o gott, dock så låg mina fotografer o annat viktigt på slave-hårddisken som är mekanisk. Hade då gärna önskat att jag på nått vis kunde återställa min SSD, så att jag kunnat återfå OS, inställningar, program o data.
Efter era inputs o funderingar så :
-Måste göra någon typ av OS-recovery till ett 128gb USB-minne, typ 2 gånger i månaden.(min C: är en 120gb SSD)
-Spegla min laptops 750gb slave-HD till NASen, schemalagd spegling 1(?) gång i veckan.
-(nasen med 4 diskar är i sig är inställd på att kunna rädda sig själv om ena disken går sönder - RAID 4)
-Skall gömma o låsa fast NASén hemma, dock klarar den inte brand, brinner lyan upp är jag nog glad ändå om jag överlever o då skiter jag i datan o livets alla fotografier/bilder, men mer ledsen över att bostaden brann upp o de praktiska problem som uppstår
jag tror inte en moln-tjänst är aktuellt för mig, jag är aktiv amatörfotograf(stillbild) samt har mycket filmer. Viktiga för mig är att alla fotografier har en backup. Dokument o annat smått som ligger på laptoppen kan jag ha på molntjänst.
Jag fick för några dagar sen mitt livs första hårddisk-krash, o då har jag inte heller någon mekanisk disk utan en SSD-disk (flashbaserad) Förlorade mkt smått o gott, dock så låg mina fotografer o annat viktigt på slave-hårddisken som är mekanisk. Hade då gärna önskat att jag på nått vis kunde återställa min SSD, så att jag kunnat återfå OS, inställningar, program o data.
Efter era inputs o funderingar så :
-Måste göra någon typ av OS-recovery till ett 128gb USB-minne, typ 2 gånger i månaden.(min C: är en 120gb SSD)
-Spegla min laptops 750gb slave-HD till NASen, schemalagd spegling 1(?) gång i veckan.
-(nasen med 4 diskar är i sig är inställd på att kunna rädda sig själv om ena disken går sönder - RAID 4)
-Skall gömma o låsa fast NASén hemma, dock klarar den inte brand, brinner lyan upp är jag nog glad ändå om jag överlever o då skiter jag i datan o livets alla fotografier/bilder, men mer ledsen över att bostaden brann upp o de praktiska problem som uppstår