17 512 läst ·
31 svar
18k läst
31 svar
Bästa Kattluckan? Tips önskas...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Eftersom ni ändå ska såga upp ett stort hål i dörren så kan ni ju lika gärna montera en karmöverföring också och på så vis få en nätansluten lucka.J jdaniels skrev:Tja!
Nu är jag trött på att gå upp mitt i natten för att släppa ut våra katter.
Har läst på nätet men inte hittat nått vettigt svar.
Nu måste jag ha en kattlucka!!!
Var i stan och kollade och blev tipsad om Petsafe men enligt recensioner äter den batterier och tappar kontakten med kattchippet.
Även Sureflap ska vara en av dom bästa.
Nån med bra tips?
Den bör vara välisolerad, använda chip och inte dra en massa batterier.
Tackar...
Jag monterade en sureflap hos min syster i dörren, dem hade dörrar med ”plåt” i, det gillade inte chipdelen i luckan, alla form av metall stör ju avläsningen, så jag fick såga så mycket de bara gick i dörren, precis så ramen på luckan täckte allt, men fick de att funka tillslut i alla fall.J jdaniels skrev:Nu har jag pluggat och läst massor med bäst i test.
Den som brukar vinna är Sureflat med chip.
Nån connect har jag inte användning av.
Tänker sätta den i tvättstugedörren.
Vissa säger att den slukar batterier och vissa verkar byta nån gång per år.
Hur är det med isolering på den? Ser bara ut att vara en tunn plastlucka, kan bli kallt om det är -20 ute.
Har en sureflap för chip och den har varit klockren i tre år nu. Inte missat chipet en endaste gång och kanske ett batteribyte om året. Har också plåt i dörrbladet och gjorde extra stort hål i ovankant, där antennen sitter, och har inte upplevt något problem.
Var i stan? Kan bara vara Stockholmare som skriver så...
Vi har haft Sureflap XL i flera år. Funkar klockrent med chippen, dock finns det ett irriterande problem och det är att luckorna börjar äta batteri efter ett tag. Först klarade luckan ca ett år utan batteribyte, så började den varna för svagt batteri så jag bytte, men efter det orkar den bara någon vecka på nya batterier innan den börjar varna igen. Reklamerade den till återförsäljaren och fick en ny lucka, och efter drygt ett år har vi nu samma problem med den.
Som tur är fungerar luckan relativt länge även efter att batterilampan börjat lysa, men vi kanske får byta batteri varannan månad eller så, när vi märker att katterna inte kommer ut längre. Och så måste man ställa in klockan och tidsinställningarna igen varje gång vilket är ganska drygt. Däremot kommer den ihåg katternas chip efter batteribyte, märkligt nog.
Som tur är fungerar luckan relativt länge även efter att batterilampan börjat lysa, men vi kanske får byta batteri varannan månad eller så, när vi märker att katterna inte kommer ut längre. Och så måste man ställa in klockan och tidsinställningarna igen varje gång vilket är ganska drygt. Däremot kommer den ihåg katternas chip efter batteribyte, märkligt nog.
Varför ha den chipstyrd? Våra katter har en vanlig petsafe helt och hållet styrd av deras in och utgångar och ingen annan katt eller annat djur har tagit sig in den vägen. Billigt och enkelt , utan onödiga batterier 👍J jdaniels skrev:Nu har jag pluggat och läst massor med bäst i test.
Hur är det med isolering på den? Ser bara ut att vara en tunn plastlucka, kan bli kallt om det är -20 ute.
Här försöker grannkatterna ta sig in ibland, de har även jagat våra katter någon gång så att de har flytt in genom luckan och kommit i säkerhet.4774 skrev:
Vi tycker också att det är skönt att veta att katterna är inne i huset på nätterna. Det har visserligen inget med chippet att göra, men drar batterier.
Vi har en sureflap sen många år tillbaka. Byter batteri otroligt sällan, max en gång per år.
Det drar en aning men hos oss sitter den i garaget så det spelar ingen roll.
Vi skaffade den när en grannkatt hade flyttat in medan vi var på semester.
Det drar en aning men hos oss sitter den i garaget så det spelar ingen roll.
Vi skaffade den när en grannkatt hade flyttat in medan vi var på semester.
Det är Connectvarianten som slukar batterier. Den gamla vanliga drar inte lika mycket. Har två katter som springer ut och in hela tiden och brukar byta batterier ca 1 gång/år. Den blir inte heller låst när batterierna tar slut. 😊J jdaniels skrev:Nu har jag pluggat och läst massor med bäst i test.
De två som vi har och har haft och som börjat sluka batteri efter ca ett år är inte connect.TickyNucker skrev:
Vi hade kattlucka uppe i ett rum med balkong. Tjejens syrra bor i det rummet. Det var strålande! Tills en dag då kattfan hade landat i kobajs och kom in genom kattluckan och upp i hennes säng, full i skit! Det var något av det roligaste jag varit med om!..
Men sen så rök kattluckan! Så beroende på hur man bor, 50/50 om det är en bra idé.
Men sen så rök kattluckan! Så beroende på hur man bor, 50/50 om det är en bra idé.