Tänkte jag skulle installera en bilstereo i husvagnen, där det redan sitter två stycken högtalare monterade. Funderar vilken av kablarna från bilstereon som man bör använda, är det nåt system med färgkoder för de som ger det normala ljudet..Såg nånstans att det förmodligen var grön kabel som var bäst, kan det stämma..?

Bilstereo placerad på arbetsbänk med synliga färgade kablar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en svart kontakt med flera kablar i olika färger, inklusive blå och gröna, på ett bord med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Bilkabelanslutningar till en bilstereo med flera färgade kablar, inklusive grön, gul och lila, ses i en närbild i en husvagn.
Skapa konto
Sladdar i olika färger anslutna till en svart kontakt, potentiellt del av bilstereoinstallation i husvagn enligt forumdiskussion.
Skapa konto

Det är nog inte någon större skillnad...
Ett par är front..
Ett par är back..
Vad är det för stereo?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Wiring diagram for a car audio system showing connections for speakers, power, memory backup, antenna, and ignition switch with labeled wire colors.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
Ah grejt så då spelar det egentligen ingen roll om jag väljer front eller rear..? 👍

Front brukar väl vara de man normalt sett använder.
Men det var ett bra tag sedan jag pillade bilstereo 😬

13th Marine 13th Marine skrev:
Front brukar väl vara de man normalt sett använder.
Men det var ett bra tag sedan jag pillade bilstereo 😬
Stämmer. Front om man bara har 2 högtalare.

Fint, tack för de bra tipsen..!

Isakare Isakare skrev:
Stämmer. Front om man bara har 2 högtalare.
sen till festen, men vissa bilstereos kan man bryggkoppla front och rear för högre effekt till två högtalare. men kolla upp att det uttryckligen är tillåtet för din aktuella radio.

fint, tack skall kolla det..!

R rakt09 skrev:
sen till festen, men vissa bilstereos kan man bryggkoppla front och rear för högre effekt till två högtalare. men kolla upp att det uttryckligen är tillåtet för din aktuella radio.
Nja... Det var väl en maskin från Sony som klarade det...
Vill man ha högre effekt så är inte slutsteg dyrt i idag...

plåtrickard plåtrickard skrev:
Nja... Det var väl en maskin från Sony som klarade det...
Vill man ha högre effekt så är inte slutsteg dyrt i idag...
det var ju ändå ett förekommande upplägg, men som sagt inte ett universellt tryggt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.