15 510 läst ·
5 svar
16k läst
5 svar
Bästa isolering i bjälklag mellan källare och våningsplan?
Hej!
Har just inlett den stora källarrenoveringen i huset byggt 1968, tillbyggt i slutet av sjuttiotalet. Det är ett trähus på betonggrund. Inledde med att börja riva ner delar av innertaket i källaren för att se vad jag egentligen har att jobba med. Jag har inte tänkt röra golvet på våningsplanet, utan bara arbeta underifrån på trossbotten.
I den nyare delen av huset är isoleringen mellan våningsplan och källare glasfiberull/mineralull. Den äldre delen har kutterspån ovanpå papp.
Nu är jag då lite orolig för brandegenskaperna på kutterspånet, och dessutom isolerar det väl inte lika bra som glasfiber/mineralull? Skulle också sova bättre om jag kunde titta på bjälklaget och se att det verkar ok - källargolvet är trots allt fuktskadat och orsaken till att renoveringen påbörjats.
Är det ett smart drag att använda glasfiber istället för kutterspån? Att helt enkelt ta ner råsponten ur taket, skära upp pappen, börja skyffla bort kutterspånet som trillar ut, trycka upp glasfiberskivor mellan bjälkarna, och sen sätta upp råspont igen?
Eller oroar jag mig i onödan, och kommer att lägga både pengar och arbete till ingen större nytta?
Tacksam för åsikter!
Har just inlett den stora källarrenoveringen i huset byggt 1968, tillbyggt i slutet av sjuttiotalet. Det är ett trähus på betonggrund. Inledde med att börja riva ner delar av innertaket i källaren för att se vad jag egentligen har att jobba med. Jag har inte tänkt röra golvet på våningsplanet, utan bara arbeta underifrån på trossbotten.
I den nyare delen av huset är isoleringen mellan våningsplan och källare glasfiberull/mineralull. Den äldre delen har kutterspån ovanpå papp.
Nu är jag då lite orolig för brandegenskaperna på kutterspånet, och dessutom isolerar det väl inte lika bra som glasfiber/mineralull? Skulle också sova bättre om jag kunde titta på bjälklaget och se att det verkar ok - källargolvet är trots allt fuktskadat och orsaken till att renoveringen påbörjats.
Är det ett smart drag att använda glasfiber istället för kutterspån? Att helt enkelt ta ner råsponten ur taket, skära upp pappen, börja skyffla bort kutterspånet som trillar ut, trycka upp glasfiberskivor mellan bjälkarna, och sen sätta upp råspont igen?
Eller oroar jag mig i onödan, och kommer att lägga både pengar och arbete till ingen större nytta?
Tacksam för åsikter!
Brandegenskaperna i kutterspån är bra. Det brinner fin fint. 
Om du är rädd för brand så är det Stenull (grå isolering inte gul) som du ska sattsa på, den grejar över 1000 grader.
En fördel med spånet är att det ljudisolerar bättre änn miniralull.
Ur isoleringsynpunkt (värme då) så är miniralull klart bättre änn kutterspån som troligen har sjunkit ihop.
Alternativet är Cellulosa skivor naktdelen med de är att de är dyra.
Om du är rädd för brand så är det Stenull (grå isolering inte gul) som du ska sattsa på, den grejar över 1000 grader.
En fördel med spånet är att det ljudisolerar bättre änn miniralull.
Ur isoleringsynpunkt (värme då) så är miniralull klart bättre änn kutterspån som troligen har sjunkit ihop.
Alternativet är Cellulosa skivor naktdelen med de är att de är dyra.
En variant kan också vara att fylla på det befintliga kutterspånet med cellulosafiber. Alltså du blåser/trycker bjälklaget riktigt, riktigt fullt med isolering. Det blir absolut minst jobb för dig samt att du får en suverän ljudisolering och betydligt varmare golv.
Är det kallt i källaren? Om inte, så ska du ha en så tung isolering som möjligt. Den tar bort ljud.
Gips funkar väll bra om det inte är jätte fuktigt i källaren..Freddie.l skrev:
Ångspärren ska sitta på den varma sidan av isoleringen. Om man nu ska ha en.
Dock tvivlar jag på att du behöver ha det ner mot källaren, jag förstår inte riktigt nyttan med det..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut grundisolering och fyllnad i bjälklaget i 1800-talstorp
Fyllnadsmassor -
Isoleringsplattor ovanför ERGE bjälklag, även vid flytspackling?
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering i bjälklag mellan våningar..?
Isolering -
Hur maximera ljudisolering i golvbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -
bästa steljudisolering för tunt melförlanbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik