Mitt mål är max 20°C i sovrummen när det är värmebölja som nu. Blir intressant att se om jag lyckas. Dock ej luftvärmepump.

29 ute nu
21 inne
markiser på södersidan
60 tals tegelhus
taskig isolering
kör luft pump 11:00-23:00
helt ok klimat inne

M
Pumpen går nog gissningsvis på full effekt hela tiden då 3,37Kw motsvarar 11500BTU som klarar hålla max 40m2 kallt.
Effekten ligger gissningsvis på 0,8Kw. Så ca. 10Kwh per dygn. Kostnaden varierar beroende på vart man bor i landet.

Som parantes är min poolpump på 0,75Kw och snurrar 24/7 från maj-sept. Värmen går kanske 50% av den tiden och har en effekt på 1,7Kw.
Jag har källare så jag slipper köra AC, just nu runt 20gr, underbart när det är dryga 30gr ute.:D
En väggmonterad termometer som visar cirka 20 grader Celsius inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
perstorp..
  • Laddar…
Det är mycket enkelt att räkna ut kostnaden för kylan från en LLVP. Max effekt (input) är vanligtvis angivet på utomhusmodulen, ca 1-2 kW. Multiplicera med antalet timmar pumpen är igång.

vid den här värmen kommer pumpen köra på maxeffekt oavsett om inställningen är 16 eller 22C.

1 kWh kostar mellan ca 1,2 - 1,5 kr. Enbart energiskatten är 43 öre ink. Moms. Elnätsavgiften är ca 40 öre.

B Boende45 skrev:
Det är mycket enkelt att räkna ut kostnaden för kylan från en LLVP. Max effekt (input) är vanligtvis angivet på utomhusmodulen, ca 1-2 kW. Multiplicera med antalet timmar pumpen är igång.

vid den här värmen kommer pumpen köra på maxeffekt oavsett om inställningen är 16 eller 22C.

1 kWh kostar mellan ca 1,2 - 1,5 kr. Enbart energiskatten är 43 öre ink. Moms. Elnätsavgiften är ca 40 öre.
Håller inte med - min står på 22 grader och körs 24/7 och drar 6KW per dygn. Men jag har ett bra isolerat hus så den går absolut inte På Max. Räknar man baklänges så drar den 250W/h. Detta är nästan 1/10 på vad du anger.

B Boende45 skrev:
Stämmer inte så bra på min Toshiba.
Jag har den inställd på 23 grader.
Angiven maxeffekt för kyla är 800W
Energianvändningsdiagram för värmepump med driftstatus, visar förbrukning på 5.59 kWh totalt och 304 W för tillfället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
Cheesen
C Comfort Thomas skrev:
På sommaren är dessutom elpriserna väldigt låga om man nu inte har bundit upp sig på något dyrt avtal!

Tyckte det kostar 13 öre per kW och sen har man dessa avgifter och moms och skatt på momsen ;)
Så ca 40-60öre per kW borde man landa på.

.
Nja... 40-60öre är ju inte ens nätavgiften sen kommer elpriset, moms och skatt ovanpå det.
Men det är fortfarande billigt.

Cheesen Cheesen skrev:
Nja... 40-60öre är ju inte ens nätavgiften sen kommer elpriset, moms och skatt ovanpå det.
Men det är fortfarande billigt.
Japp, det är billigt nu, mitt totalpris i maj var 104öre/kWh

Kör min på kyla dygnet runt. Det verkar ge bäst effektivitet och kortare perioder då den måste gå på fullt.

Energimätningen (inbyggd) visar på dryga 3 kwh nu när det är 32 grader ute (och jag håller 21 inne)
Detta gäller 115 kvm hus

Förstår inte varför man ska hålla på och ändra inställningar :)

nu handlar handla tråden om vilken inställning som är bäst.
då det är delade meningar från elektriker/montöret osv.
så förstår inte hur du mena med ( Förstår inte varför man ska hålla på och ändra inställningar )

M
Det är väl klart att den ska kyla, då avfuktar den ju samtidigt. Eller öppnar du fönstret istället för att köra med kliman i bilen? Din montör eller vem det nu var som surrar om avfuktning trodde nog du skulle torka tvätt eller nåt.

japp helskumt därför jag fråga hehe
nu kör jag 22 kyla auto 10 timmar om dagen
funkar perfekt

A
varför bara 10h om dagen?

startar den på fm och stänger den vid lägg dax.
det räcker riktigt svalt när man ska gå o sova.
när nätterna blir riktigt varma så låter jag den gå

Kör på nåt ekonomiskt kylläge, 22 grader

Startar på morgonen och stänger av när jag går och lägger mig. Drar ner i fönstren på södra sidan när det är 30+...

Trodde det skulle kosta mer men märker inget speciellt på elen, lätt värt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.