5 603 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Bästa infästningsmetoden i hålsten/lättbetong
Hej!
Jag skall tilläggsisolera min putsade fasad som är delvis murad av lättbetong och delvis av hålsten.
Vad är det bästa sättet att fästa reglarna "mellan" isoleringen som sedan den nya spikläkten och fasadpanelen skall fästas i?
/Jonas
Jag skall tilläggsisolera min putsade fasad som är delvis murad av lättbetong och delvis av hålsten.
Vad är det bästa sättet att fästa reglarna "mellan" isoleringen som sedan den nya spikläkten och fasadpanelen skall fästas i?
/Jonas
För den del av mitt hus som är tillbyggdt i Siporex har jag tittat på en typ av spikplugg som är smidig att jobba med. Man håller upp regeln, borrar ett hål genom regel och siporex och slår därefter i spikpluggen helt från utsidan i ett moment. Om detta fungerar även på hålsten så är det nog ett vettigt alternativ. Dyra plugg men man slipper jobba i två moment och borra hålen på fel ställe.
Slå en signal till Essve, där finns det folk som har örnkoll på detta med fästelement, nästan överseriösa så det blir lite lustigt faktiskt. I mitt fall tog man sig tillochmed tid och ringa en tillverkare av Siporex för att få rätt grunddata att räkna på....
Slå en signal till Essve, där finns det folk som har örnkoll på detta med fästelement, nästan överseriösa så det blir lite lustigt faktiskt. I mitt fall tog man sig tillochmed tid och ringa en tillverkare av Siporex för att få rätt grunddata att räkna på....
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Du jag vet faktiskt inte längre. Har inte kommit till detta projekt ännu. Pluggen var dyra vill jag minnas. Det finns en tråd om detta på forumet nånstans.
EDIT: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1087120029;start=8#8
Har du kollat på den modell som heter Fasadplugg - det kanske kan vara något för dig.
EDIT: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1087120029;start=8#8
Har du kollat på den modell som heter Fasadplugg - det kanske kan vara något för dig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden