Vilket är egentligen bästa energiprogrammet på diskmaskinen. Jag tycker det diskar rent på snabbaste programmet, dvs en halvtimme. Energiprogrammet tar 4timmar. Förstår att då anv den samma vatten fler gånger i programmet, men det går åt el i 4 timmar i.st.f en halvtimme.
Det är ju lika dant med tvättmaskinen, där finns en snabbknapp som bara kör halva tiden, är det bra eller dåligt?
Hur bör man tänka ?
 
D
Snabbprogrammet drar normalt mer el än Eco-programmet. Det som tar energi är att värma upp vattnet, inte att maskinen är på. I snabbprogrammet värms vattnet upp mer för att disken ska bli ren, medan i Eco-programmet är disken blöt längre men i lägre temperatur. I min maskin är elförbrukningen ungefär dubbelt så hög med snabbprogrammet, har du en bruksanvisning borde motsvarande stå i den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ecoprogrammen på disk- och tvättmaskiner använder mindre vatten som måste värmas och den energibesparingen är större än den extra energi som krävs när maskinerna går längre tid.
 
Har hört uppgifter från ”installatörer” av diskmaskiner att man alltid bör köra dem på varmaste programmen för att undvika fettansamlingar här och var i maskin och avlopp.
Någon som har faktauppgifter om detta?

Inte för att det har direkt med frågeställningen om energi att göra, men det är ju ändå en faktor att ta i beaktande om det stämmer.

/C
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Har hört uppgifter från ”installatörer” av diskmaskiner att man alltid bör köra dem på varmaste programmen för att undvika fettansamlingar här och var i maskin och avlopp.
Någon som har faktauppgifter om detta?

Inte för att det har direkt med frågeställningen om energi att göra, men det är ju ändå en faktor att ta i beaktande om det stämmer.

/C
Jag brukar köra en disk varje vecka på 60 grader för att förhoppningsvis minska klägget i maskin och avlopp.
 
Vårt eco-program är också 4h, men då utgörs ca 1,5h av luckan öppnas och disken torkar så det är inte som att maskinen kör i 4h.

Enligt tillverkaren är det fullt tillräckligt att köra ett program på 75* en gång i månaden för slippa proppar och dålig lukt. Bäst är nog dock att torka av väldigt fet disk innan man ställer ner den.

(Vi har en Miele från 2021)
 
C Costanza skrev:
Har hört uppgifter från ”installatörer” av diskmaskiner att man alltid bör köra dem på varmaste programmen för att undvika fettansamlingar här och var i maskin och avlopp.
Någon som har faktauppgifter om detta?

Inte för att det har direkt med frågeställningen om energi att göra, men det är ju ändå en faktor att ta i beaktande om det stämmer.

/C
Gammal tråd men som säkert någon läser förr eller senare. Jag blev lite bekväm och tyckte att maskinen går så tyst och fint med eco-läget så jag har kört det relativt ofta på slutet. Häromdagen började det spruta vatten under maskinen. Rev isär allt och upptäckte att slangarna satt igen sig, eftersom det är så låga temperaturer med eco-programmet så slaggar slangarna igen. Till er som läser detta, kör för guds skull inte eco-läget, det är ett rent helvete. En diskmaskin är oftast inte särskilt avancerad, men det är blött och jävligt att börja riva ned allt. Sen tror att du löst problemet, bara för att starta och märka att den fortfarande läker vatten. Kör Auto-programmet eller det varmaste, och gärna med dedikerad maskinrengöring emellanåt så slipper ni stå där som ett fån när maskinen ger upp. Efter mycket om och men så har jag lyckats få igång våran, och jag har lite till ingen lust att plocka isär den igen.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Jag är väl ungefär av samma uppfattning, ecoprogrammen är till för att få fina jämförelsesiffror, de är inte till för att användas.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.