MrJay
Problemet med Mikrotik är att designen på deras produkter lämnar en hel del att önska samt deras UI är hemsk (och då menar jag det verkligen). Produkterna är dock bra och man får mycket för pengarna.

Nästa inköp blir nog från denna herre:
 
MrJay MrJay skrev:
Problemet med Mikrotik är att designen på deras produkter lämnar en hel del att önska samt deras UI är hemsk (och då menar jag det verkligen). Produkterna är dock bra och man får mycket för pengarna.
"Av tekniker, för tekniker" Vad kan gå fel?
 
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dream router har svårt routa 1 gigabit. Jag skulle satsa på en mikrotik

Kör denna själv, äter 1 gigabit utan att svettas

[länk]

Den har några år på nacken nu, denna finns också

[länk]

Båda kan sedan styra APs från samma märke.
Jag har redan Unify med kameror och accesspunkter, slog till på Dream Routern trots allt. Har bara 500-anslutning och kommer sällan upp i några högre hastigheter ändå.

Planerar att flytta Network till Dream Routern och behålla min Cloud Key för kamerorna, tar väl tag i detta nästa vecka.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MrJay
useless useless skrev:
"Av tekniker, för tekniker" Vad kan gå fel?
Absolut inget, har pfSense sen tidigare 😉
 
MrJay MrJay skrev:
Problemet med Mikrotik är att designen på deras produkter lämnar en hel del att önska samt deras UI är hemsk (och då menar jag det verkligen). Produkterna är dock bra och man får mycket för pengarna.

Nästa inköp blir nog från denna herre:
[media]
Hellre ett tekniskt UI som ger fulla möjligheter än som unifi som bara är krångligt när man vill göra lite mer avancerade saker. Men visst är winbox lite ologiskt ibland. Men inte katastrof.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hellre ett tekniskt UI som ger fulla möjligheter än som unifi som bara är krångligt när man vill göra lite mer avancerade saker. Men visst är winbox lite ologiskt ibland. Men inte katastrof.
Jo nu vet jag inte vad som är krångligt med Unifi-enheter? Mycket belåten med vad controllermjukvaran klarar av via ett GUI.

Däremot en Edgerouter som då inte är en Unifi enhet kräver ju klart mer och oftast via en SSH terminal.
 
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad som är krångligt med Unifi-enheter? Mycket belåten med vad controllermjukvaran klarar av via ett GUI.

Däremot en Edgerouter som då inte är en Unifi enhet kräver ju klart mer och oftast via en SSH terminal.
Onödiga klick i ett UI. På mikrotik kan du konfa allt via makron eller ett mer tekniskt UI om så vill.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Onödiga klick i ett UI. På mikrotik kan du konfa allt via makron eller ett mer tekniskt UI om så vill.
Jo bra att du är nöjd med det då.....
 
P paralun skrev:
Jo bra att du är nöjd med det då.....
En grej till jag skulle sakna är hur man kan bygga sin egen kommandcentral i deras UI

Skärmdump av ett nätverksadministrationsverktyg med olika flikar och statistik för nätverkstrafik och enhetsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej till jag skulle sakna är hur man kan bygga sin egen kommandcentral i deras UI

[bild]
jo men nu kommer man ju inte ifrån att man ofta måste ha en manual för det man ska åstadkomma...
Sen uppskattar jag att man med Unifi kontrollergränssnittet gjort det mesta enkelt mha en manual.
 
P paralun skrev:
jo men nu kommer man ju inte ifrån att man ofta måste ha en manual för det man ska åstadkomma...
Sen uppskattar jag att man med Unifi kontrollergränssnittet gjort det mesta enkelt mha en manual.
Nja skulle jag inte säga. DE har plug n play för de flesta features. men visst inte allt
 
P paralun skrev:
Jo tex vad som gäller för en Wireguard server....
[länk]
Jag vet inte hur det skulle kunna vara plug&play utan att man vet fakta som användare?
Sen när man vet fakta så är det ju mycket enkelt.
Svinenkelt i miktprik.

Antingen via UI
Gränssnitt för WireGuard VPN-konfiguration med fönster för att lägga till ny peer.

Eller via terminalen. Men nu kanske vi börjar gå lite väl OT
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svinenkelt i miktprik.

Antingen via UI
[bild]

Eller via terminalen. Men nu kanske vi börjar gå lite väl OT
Jo det är ju lika enkelt i Unifi..... men "Trial & Error" brukar inte var en bra ide'.
Men det var mest angående din kommentar om Unifi som jag kraftigt ifrågasätter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.