3 495 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Bästa Asus-routern om man inte ska använda Wifi?
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Dream router har svårt routa 1 gigabit. Jag skulle satsa på en mikrotik
Kör denna själv, äter 1 gigabit utan att svettas
https://www.routerboard.se/ethernet/13-rb4011igsrm.html
Den har några år på nacken nu, denna finns också
https://www.routerboard.se/ethernet/155-rb5009ugsin.html
Båda kan sedan styra APs från samma märke.
Kör denna själv, äter 1 gigabit utan att svettas
https://www.routerboard.se/ethernet/13-rb4011igsrm.html
Den har några år på nacken nu, denna finns också
https://www.routerboard.se/ethernet/155-rb5009ugsin.html
Båda kan sedan styra APs från samma märke.
Problemet med Mikrotik är att designen på deras produkter lämnar en hel del att önska samt deras UI är hemsk (och då menar jag det verkligen). Produkterna är dock bra och man får mycket för pengarna.
Nästa inköp blir nog från denna herre:
Nästa inköp blir nog från denna herre:
Jag har redan Unify med kameror och accesspunkter, slog till på Dream Routern trots allt. Har bara 500-anslutning och kommer sällan upp i några högre hastigheter ändå.AndersMalmgren skrev:
Planerar att flytta Network till Dream Routern och behålla min Cloud Key för kamerorna, tar väl tag i detta nästa vecka.
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Hellre ett tekniskt UI som ger fulla möjligheter än som unifi som bara är krångligt när man vill göra lite mer avancerade saker. Men visst är winbox lite ologiskt ibland. Men inte katastrof.MrJay skrev:
Jo nu vet jag inte vad som är krångligt med Unifi-enheter? Mycket belåten med vad controllermjukvaran klarar av via ett GUI.AndersMalmgren skrev:
Däremot en Edgerouter som då inte är en Unifi enhet kräver ju klart mer och oftast via en SSH terminal.
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Onödiga klick i ett UI. På mikrotik kan du konfa allt via makron eller ett mer tekniskt UI om så vill.P paralun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
jo men nu kommer man ju inte ifrån att man ofta måste ha en manual för det man ska åstadkomma...AndersMalmgren skrev:
Sen uppskattar jag att man med Unifi kontrollergränssnittet gjort det mesta enkelt mha en manual.
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Nja skulle jag inte säga. DE har plug n play för de flesta features. men visst inte alltP paralun skrev:
Jo tex vad som gäller för en Wireguard server....AndersMalmgren skrev:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005445768-UniFi-Gateway-WireGuard-VPN-Server
Jag vet inte hur det skulle kunna vara plug&play utan att man vet fakta som användare?
Sen när man vet fakta så är det ju mycket enkelt.


