Hamnat i knepigt läge.
Svedol där vi ska köpa våra kläder har slutat med Fristads.
Vi behövde akut varselkläder klass 3 för ett jobb åt trafikverket.
( byxor + tröja klass 2 blir klass 3)
"ta det billigaste, vi behöver bara kläderna för detta jobb"
Så det blev Svedols eget märke Gesto.
Personalen tog fram ett par i min storlek, men de var 2 dm längre än Fristads i samma storlek !!!
Då nedre delen av byxorna är reflex kunde jag ju inte vika upp eller klippa av de.
Fick en annan storlek, de var för korta gubbar med stor mage, jag är kort men saknar mage. Fick köpa hängslen för att hålla byxorna uppe (slitna höftleder, så skärp funkar inte)
Hur som, i jämförelse är dessa byxor värdelösa mot Fristads.
Tumstocksfickan rymmer bara en tumstock, inte mina 2 skruvmejslar jag alltid haft där, och sitter för långt ner. Fästet för kniven sitter fel, så jag sitter på kiven i bilen. Yttre fickorna är skapliga men sladdriga. Innre fickorna där jag har mina bits mm är för trånga, stoppar jag ner handen, tar tag i bitsen (knyter näven) får jag inte upp den.
Blåkläder har jag provat förut, de var inte heller bra.

Isakare Isakare skrev:
Hamnat i knepigt läge.
Personalen tog fram ett par i min storlek, men de var 2 dm längre än Fristads i samma storlek !!!
Då nedre delen av byxorna är reflex kunde jag ju inte vika upp eller klippa av de.
Fick en annan storlek, de var för korta gubbar med stor mage, jag är kort men saknar mage. Fick köpa hängslen för att hålla byxorna uppe (slitna höftleder, så skärp funkar inte)
Tumstocksfickan rymmer bara en tumstock, inte mina 2 skruvmejslar jag alltid haft där, och sitter för långt ner. Fästet för kniven sitter fel, så jag sitter på kiven i bilen. Yttre fickorna är skapliga men sladdriga. Innre fickorna där jag har mina bits mm är för trånga, stoppar jag ner handen, tar tag i bitsen (knyter näven) får jag inte upp den.
Jag som är van vid gesto tycker precis tvärt om. Passar mig utmärkt och för att ett par fristadsbyxor ska passa bra måste jag gå upp en till två storlekar.

Prövade ett par Blåkläder 1998 och dom var grymt sköna, la en beställning online direkt! Hade gärna haft avtagbara hölsterfickor alt. dragkedjor som det finns på 1990/1999 men man kan inte få allt. Enormt mycket tid la jag ner på att hitta ett par byxor, det finns ju tyvärr väldigt få butiker som hara alla märken så man får åka runt en del...

• Blåkläder 1998 - Relativt lätta, tunnare tyg än 1990/1999, med fyrvägsstretch. Helt klart dom byxor som passade mig bäst!
  • Blåkläder 1990 - Sköna men lite för kraftigt tyg för min smak
  • Blåkläder 1999 - Väldigt stora och baggy, dessutom väldigt tjockt och kraftigt tyg
  • Fristads 2566 - För tighta över låren
  • Snickers Flexiwork 6902 - Raka ben, väldigt stora i benslutet och ej justerbara där
  • Björnkläder Carpenter Soul Karma - Helt ok, skönt material, justerbara benslut och smart med avtagbara fickor. Lite väl smala lår för just mina ben.

Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Hamnat i knepigt läge.
För min del har jag svårt att se varför man inte kan begära och få tillåtelse att köpa sina arbetskläder på ett annat ställe, om det ställe som arbetsgivaren normalt använder inte har sånt som passar bra.
Om arbetsgivaren är fyrkantig med detta så är den bara knäpp och driver sin verksamhet dåligt, dvs godtar försämrat resultat av löjliga anledningar.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
richardtenggren
Jag skulle tro det är svårare med större företag, då köps väl allt in centralt och skickas ut.

Vi har ”krav” på flamsäkra kläder.
De brukar vara stela, men nu plockade jag ut nya vid byte av arbetsgivare. Dessa är av ett tyg som heter Parvotex från Björnkläder och kändes som vanliga arbetskläder. Så det kan vara ett tips om någon annan har liknande krav :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skulle tro det är svårare med större företag, då köps väl allt in centralt och skickas ut.

Vi har ”krav” på flamsäkra kläder.
De brukar vara stela, men nu plockade jag ut nya vid byte av arbetsgivare. Dessa är av ett tyg som heter Parvotex från Björnkläder och kändes som vanliga arbetskläder. Så det kan vara ett tips om någon annan har liknande krav :)
Har själv haft Carpenterbyxor i några år från Björnkläder och varit helnöjd; bra kvalitet/slitstyrka och passform åtminstone för mig. Senaste köpet blev Carpenter Ace från samma tillverkare vilket känns snäppet bättre faktiskt. Så många fickor att jag nästan inte vet vad jag stoppa i dem... ;)
Enda nackdelen är att de kan vara lite varma sommartid men då tar jag till min hantverkarkilt från Blåkläder som är ett svalt och fungerande alternativ.
Björnkläder känns som ett bra val generellt sett när man tittar i deras katalog.

//Ronnie

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har själv haft Carpenterbyxor i några år från Björnkläder och varit helnöjd; bra kvalitet/slitstyrka och passform åtminstone för mig. Senaste köpet blev Carpenter Ace från samma tillverkare vilket känns snäppet bättre faktiskt. Så många fickor att jag nästan inte vet vad jag stoppa i dem... ;)
Enda nackdelen är att de kan vara lite varma sommartid men då tar jag till min hantverkarkilt från Blåkläder som är ett svalt och fungerande alternativ.
Björnkläder känns som ett bra val generellt sett när man tittar i deras katalog.

//Ronnie
Har haft björnkläder på jobbet i rätt många år och är också nöjd med passform och kvalité. Enda saken jag stört mig på har varit att jag tycker knäskydden sitter gör lågt. Knäskålen hamnar ovanför skyddet om man inte drar upp dom innan man sätter sig.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Skamlös som man ör så låter en fru sy npgra sömmar för att få upp knäskydden i rätt höjd, ja annars är alla byxor värdelösa för en med artros, lagom kul när knäskydden manipulerar knäskålen annars!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Mina Lbrador har två höjdlägen på knäskydden. Jag trodde det var så på alla märkesbyxor?

• Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Mina Lbrador har två höjdlägen på knäskydden. Jag trodde det var så på alla märkesbyxor?
Även björnkläder har det men för min del hjälper det inte, dom är för låga ändå.

P Prodigys skrev:
Även björnkläder har det men för min del hjälper det inte, dom är för låga ändå.
De kanske är byggda för att vara uppdragna till naveln och vi bär de fel :rofl:

L Lovan83 skrev:
De kanske är byggda för att vara uppdragna till naveln och vi bär de fel :rofl:
Fullt möjligt, jag har en mage som är i vägen för att dra upp dom.

P Prodigys skrev:
Fullt möjligt, jag har en mage som är i vägen för att dra upp dom.
Jag har samma problem, fast HH calsea (stavning) och D storlek så ligger knäskydden rätt men dessa brallor saknar hammarhank!

P Prodigys skrev:
Lite konstigt att dom inte har hela byxor med stretch utan bara shorts och piratbyxor. Det hade dom nog kunnat tjäna en del på att ha i sitt sortiment.
Finns numera i sortimentet: https://www.biltema.se/bygg/arbetsk...ksbyxor/hantverksbyxa-stretch-herr-2000046454

Mina Snickers som varit mig trogna i säkert 10 år har gett upp i grenen och bara för sakens skull så skall jag testa ett par Biltema :oops:

J jtl skrev:
Finns numera i sortimentet: [länk]

Mina Snickers som varit mig trogna i säkert 10 år har gett upp i grenen och bara för sakens skull så skall jag testa ett par Biltema :oops:
Har sett det, nästa gång jag behöver byxor så ska dom testas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.