638 läst ·
4 svar
638 läst
4 svar
Bästa alternativ för lång sikt
Hej , nu måste vi ta ett beslut för inte en vinter till där vi vill vara beroende av dålig energipolitik.
Huset är från 1976 nya fönster och ny contura kamin på ca 6kw.
värmen är fantastiskt men 6 kubik ved tog slut redan januari. Min fru eldade som tusan.
Vet inte om de 3000kr för veden är ekonomiskt men förmodligen ungefär vad elen kostar men då våra värmealternativ är luft luft samt el element.
Min fru avskyr luft pumpen på grund av ljud och och att de blåser runt luften.
Så värmen från ved är klart trevliga och bättre upplevelse men värmen är väldigt varmt lokalt och sämre värme resten av huset .
Var är det bästa sättet och värma huset tror ni? Är det och bita i de sura äpplet och köra vattenburna element?
kan man i så fall utnyttja detta och ändra rören till badrummen ? För det tar enormt tid att värma vattnet . På övervåningen kan de tar 3-5 minuter.
är Bergvärme alltid de bästa om de går ? Eller är vatten luft de bästa med tanke på liten tomt ca 650m2.
Är de värt solpaneler ?
Är golvvärme ett alternativ med tanke på husets ålder eller är plattan för tunn.
Finns de något bättre alternativ som el element med solpanel för att slippa borra hål för rör i hela huset.
Huset är från 1976 nya fönster och ny contura kamin på ca 6kw.
värmen är fantastiskt men 6 kubik ved tog slut redan januari. Min fru eldade som tusan.
Vet inte om de 3000kr för veden är ekonomiskt men förmodligen ungefär vad elen kostar men då våra värmealternativ är luft luft samt el element.
Min fru avskyr luft pumpen på grund av ljud och och att de blåser runt luften.
Så värmen från ved är klart trevliga och bättre upplevelse men värmen är väldigt varmt lokalt och sämre värme resten av huset .
Var är det bästa sättet och värma huset tror ni? Är det och bita i de sura äpplet och köra vattenburna element?
kan man i så fall utnyttja detta och ändra rören till badrummen ? För det tar enormt tid att värma vattnet . På övervåningen kan de tar 3-5 minuter.
är Bergvärme alltid de bästa om de går ? Eller är vatten luft de bästa med tanke på liten tomt ca 650m2.
Är de värt solpaneler ?
Är golvvärme ett alternativ med tanke på husets ålder eller är plattan för tunn.
Finns de något bättre alternativ som el element med solpanel för att slippa borra hål för rör i hela huset.
Vill man inte ha luftluftvärmepumpar så är konvertering till vattenburna radiatorer det bästa. Golvvärme kräver mer isolering under betongplattan. Man säger att bergvärme är bäst norr om Gävle ungefär och söder därom är det lika lönsamt med bergvärme och luftvattenvärmepump om man tar hänsyn till att investeringen blir högre i bergvärme. Solceller tycker jag man bör se som eget projekt med sin egen kalkylerade lönsamhet om det inte är så att man planerar att sälja huset snart och jagar kWh i energideklarationen.
Så luft vatten kanske är enklare samtidigt man slipper förstöra hela trädgården.J Josth skrev:Vill man inte ha luftluftvärmepumpar så är konvertering till vattenburna radiatorer det bästa. Golvvärme kräver mer isolering under betongplattan. Man säger att bergvärme är bäst norr om Gävle ungefär och söder därom är det lika lönsamt med bergvärme och luftvattenvärmepump om man tar hänsyn till att investeringen blir högre i bergvärme. Solceller tycker jag man bör se som eget projekt med sin egen kalkylerade lönsamhet om det inte är så att man planerar att sälja huset snart och jagar kWh i energideklarationen.
kan man klara sig under 200 000kr för luft vatten med nya rör och element tror ni ?
Klicka här för att svara